باز هم بانک ایران زمین پیش قدم شد/ بانکداری دیجیتال چه مزایایی دارد؟
به گزارش پیام فوری، این روزها شاهد هستیم که اخبار متفاوتی در زمینه تفاوت بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال در فضای مجازی منتشر میشود و هنور بسیاری از هوطنان درباره مزایا و شرایط روش نو بانکداری یا همان دیجیتال مطلع نیستند و در این گزارش قصد داریم به جزئیات آن و همچنین مزایای این نوع بانکداری برای هموطنان توضیحاتی دهیم.
بانکداری دیجیتال، یعنی استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنشها یا عملیات بانکی و هر عملیاتی که با درخواست مشتری آغاز شده، حداکثر بهینهسازی در آن لحاظ شده؛ این نوع بانکداری برای مشتری: در دسترس بودن، سودمندی و صرفه؛ و برای بانک: کاهش هزینههای عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبود یافته را به ارمغان میآورد. در این نوع بانکداری نوین، مزایا و منافع زیادی هم برای بانک و هم مشتری وجود دارد.
اگر بخواهیم به صورت مختصر درباره مزایای آن توضیح دهیم، میتوانیم به هزینه عملیاتی پایینتر بهواسطه: از بین بردن هزینههای عملیات پردازش ستادی، خطاهای کمتر یا بدون خطا (شرایط ایدهآل)، شعبههای کوچکتر (شعبههای معمولی میتوانند تبدیل به جولانگاه کیوسکهای بانکی برای ارائه انواع رابطهای فناورانه و ارتباطات ویدئویی برای تعامل و مشورت کارشناسان بانکی با مشتریان شوند) برای بانکها اشارهای داشته باشیم.
همچنین در این نوع بانکداری، متخصصین بانکی و تجاری میتوانند در یک مرکز حضور داشته باشند و از طریق فناوری با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنند و این موضوع در شرایط بحرانی مانند روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، میتوانست کمک خوبی به هموطنان در زمینه بانکداری کند.
مزایای این نوع بانکداری، برای هموطنان بیشتر از بانکها است و اگر بخواهیم اشارهای داشته باشیم، میتوانیم به: بهبود خدمات و ارائه محصولات، ارائه خدمات ۲۴ ساعته از طریق تلفن همراه، رایانه شخصی و یا کیوسک شعبه، برنامههای کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنشهای مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها (با دستورالعملهای واضح و مکانیسمهای عاری از خطا) میدهند، دسترسی به طیف گستردهای از خدمات (پسانداز، سرمایهگذاری، بیمه، وام، وام مسکن، ارز خارجی و غیره)، خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیهها، بودجهبندی، تجزیه و تحلیل هزینهها، برنامههای پسانداز، محاسبهگری مالی و… اشارهای داشته باشیم.
همچنین این نوع خدمت، هزینهها و کارمزدهای پایین یا همان بانکداری ارزانتر را در پی دارد و نوعی از بانکداری است که نیازهای مشتری را برآورده میکند. در همین راستا در این نوع بانکداری، یک بانک دیجیتالی برای رضایت مشتری ارزش ویژهای قائل است و محور خدمات آن بر مشتری مداری استوار خواهد بود.
البته این روزها شاهد هستم که برخی از بانکها مفهوم و طرح بانکداری دیجیتال را را جدی نگرفتهاند و در مقابل برخی دیگر از بانکها نیز مانند ایران زمین، با برنامهای مستقیم چند سالی میشود شروع به اقدام کردهاند و همانند سایر بانکها خود را در جهنم مبارزه خدمات سنتی، محبوس نکردهاند.
این نوع بانکداری راهی را ایجاد خواهد کرد تا در آینده مشتریان از مزایای بسیار بالایی از نظر محصولات و خدمات بانکی بهرهمند شوند و این امر میطلبد که همه بانکها پای کار آیند.
البته همانطور که گفته شد برخی بانکها نظیر بانک ایران زمین چند سالی میشود این کار را در دستور کار خود دارند و به پیاده سازی بانکداری دیجیتال پرداختهاند. از آنجایی که بانکداری دیجیتال به عنوان یک ضرورت، سبب تغییرات جدی در کیفیت خدمات، تنوع در خدمات، تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات و خدمات، کاهش قیمت تمام شده، تنوع در فعالیتهای منطبق با نیاز مشتری و مخاطب میشود و در نهایت محملی برای ورود به یک کسب و کار جدید در نظام بانکی تلقی میشود، پرداختن به آن یک امر ضرورت است.
در همین راستا بهتر است در نظر داشته باشید که بانک ایران زمین از سال ۱۳۹۶ براساس بانکداری دیجیتال گام برداشته و امروز بساری از زیر ساختهای بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین پیاده سازی شده است و مدیر عامل آن نیز اعلام کرده که در این زمینه رویکرد این بانک در پیادهسازی پلتفرم بانکداری دیجیتال است و به دنبال پیادهسازی یک بانک دیجیتال با تمام شرایط و استانداردهای روز دنیا بودهاند و آنچه به زودی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، تجربه آنها را نسبت به انجام خدمات بانکی تغییر خواهد داد.
همانطور که گفته شد بانکداری دیجیتال در مواقع بحرانی مانند شیوع کونا بسیار نقش آفرینی میکند و این بانک در دوران شیوع کرونا، خدمات بانکداری دیجیتال و تسهیل در پاسخگوی به مشتریان را برای حفظ سلامت مردم در اولویت قرار داد.
بهتر است بدانید که این بانک با فراهم کردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی اقدام کرده و استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی انجام شده و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست و این فرآیند به مشتریان اجازه داده تا معاملات اقتصادی را در هر ساعت از شبانه روز در یک وبسایت امن به طریقی مثل کارهای خرده بانکی یا بانک مجازی، موسسه مالی و اعتباری یا شرکتهای ساخت و ساز انجام دهند.