ضرورت تدوین استراتژی بلند مدت صادرات غیرنفتی کشور
به گزارش پیام فوری به نقل از ایلنا، مهدی آزادواری، مدیرعامل هلدینگ صادراتی توسعه بهشهر گفت: توسعه صادرات راهی به سوی درآمد های غیر نفتی پایدار در شرایط فعلی است که صادرات نفت ایران، به سبب اعمال تحریمهای اقتصادی آمریکا و متحدان آن کاهش یافته و به تبع آن درآمدهای ارزی تقلیل پیدا کرده است. وی ادامه داد: ضرورت تدوین استراتژی بلندمدت صادرات غیرنفتی کشور بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و مصلحت کشور ایجاب میکند که تدوین این استراتژی با در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور در دوران تحریم در دستور کار سازمانهای ذیربط قرار گیرد. آزادواری به آمار بازرگانی خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: سهم ۱۴کشور همسایه در جذب کالاهای صادراتی کشور بیش از ۵۰درصد بوده است، بنابراین برطرف کردن موانع و مشکلات تجارت و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای همسایه، در راس همه فعالیتهایی قرار میگیرد که باید برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شود.
کشورهایی که با کاهش درآمدهای ارزی مواجه میشوند یا دسترسی به ارزهای جهانروا (REFERENCE CURRENCY) برای آنها به هر دلیلی مشکل میشود، از تجارت متقابل به مقیاس وسیعی استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: تجارت متقابل اشکال متعددی را شامل میشود که عبارتند از: معاملات تهاتری، بای بک، معاملات جبرانی، معاملات OFFSET، خرید متقابل COUNTER PURCHASE. در این میان، ضروری است که دستورالعمل انجام تجارت متقابل توسط کارشناسان خبره اقتصادی تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود.