اجتماعی

نخستین سمپوزیوم “کاربست علوم شناختی در ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیریتی” آغاز به کار کرد

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

صبح امروز “نخستین سمپوزیوم کاربست علوم شناختی در ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیریتی” در سالن همایش‌های بنیاد فرهنگی رفاه آغاز به کار کرد.به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز “نخستین سمپوزیوم کاربست علوم شناختی در ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیریتی” در سالن همایش‌های بنیاد فرهنگی رفاه آغاز به کار کرد.
مباحثی از جمله “اصول و فنون توسعه و بالندگی سازمان: نگاهی به علوم شناختی”، “روش‌های ارزیابی و سنجش شایستگی‌های مدیریتی بر مبنای علوم شناختی ابزارها” و “روش‌های توسعه و توانمندسازی شایستگی‌های مدیریتی بر مبنای علوم شناختی” از جمله مباحث مطرح شده در این نشست هستند.
در ابتدای این مراسم زهرا طاهری‌پور؛ رییس دانشکده رفاه اظهار کرد: امیدوارم با حضور اساتید ارجمند در این سمپوزیوم، گام مهمی در جهت توسعه مطالعات مرتبط با علوم شناختی برداشته شود و نتایج آن برای جامعه علمی و صنعتی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
وی گفت: از همه همکاران خودم در دانشکده رفاه، دانشگاه شهید بهشتی و مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار و همه کسانی که در برگزاری این سمپوزیوم نقش داشتند، کمال تشکر را دارم.
“ارتقای توانایی شناختی” کلید طلایی افزایش بهره‌وری سازمان
در ادامه، آزاده عسکری؛ مدیر مرکز ارزیابی و توسعه دانشگاه شهید بهشتی گفت: بحث شایستگی و شاسیته‌سالاری نقل محافل رسانه‌ای ماست اما در عین حال چندان اقدام عملیاتی برای محقق شدن آن نشده است‌.
وی ادامه داد: در حوزه روان‌شناسی صنعتی، منابع انسانی یک دغدغه است که برای حل و بررسی آن پژوهش‌های متعددی انجام شده است و چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است که تجربیات ما در صنایع و سازمان‌ها نشان می‌دهد که نیروی انسانی متخصص و کارآمد که بتواند بخشی از مشکلات سازمان‌ها را حل کند همچنان مشکل اصلی ماست.
مدیرمرکز ارزیابی و توسعه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حدود ۱۵ سال از شروع فعالیت کانون‌های ارزیابی در کشور می‌گذرد، گفت: این کانون‌ها دچار عارضه‌هایی هستند که در دانشگاه شهید بهشتی آنها را بررسی کرده و به نتایجی رسیده‌ایم.
عسکری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عارضه‌ها، تبدیل شدن کانون‌های ارزیابی به یک مد رایج در کشور ماست و هرگاه یک مسئله علمی به مد رایج تبدیل شود سازمان دیگر به بلوغش توجه نمی‌کند و فقط می‌خواهد آن مد را داشته باشد.
وی بیان کرد: نداشتن مدل‌های شایستگی مبتنی بر هر سازمان، دیگر عارضه است و زمانی که مدل شایستگی نداشته باشیم استانداردی نیز نخواهیم داشت.
مدیرمرکز ارزیابی و توسعه دانشگاه شهید بهشتی گفت: عارضه دیگر که باید بیشتر به آن پرداخته شود،بحث ابزارهای استاندارد است که باید با کمک دانش دانشگاهیان به ابزار ارزیابی شایستگی دست پیدا کنیم.
عسکری تاکید کرد: اگر بتوانیم این معضلات را شناسایی و برای آن راه حل تعریف کنیم، می‌توانیم از بحران نیروی انسانی کارآمد خارج شویم.
در ادامه، وحید نجاتی استاد علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی نیز اظهار کرد: شایستگی مدیریتی به عنوان چارچوب مرجع یک سازمان، خاستگاه شناختی دارد و زیربنای آن علوم شناختی است.
وی افزود: برای مدیریت افراد بیشتر، نیازمند مغز قوی‌تر هستیم و هر گروه یک مغز متفکر برای مدیریت نیاز دارد و گروخی موفق است که مغز متفکرش، مدیرش باشد. اگر بتوان مغز یک مدیر را توسعه داد، گروه و جامعه هدف آن را می‌توان گسترش داد.
استاد دانشگاه بهشتی بیان کرد:  ارتقای توانایی شناختی باعث می شود کیفیت زندگی کارکنان بهتر شده و در نتیجه عملکرد آنها بهبود پیدا کند و نتیجتا عملکرد و بهره‌وری سازمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
ادامه دارد …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا