اخبار یکاقتصادی

جلیلی:سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سرعت اینترنت ما قابل دفاع نیست، گفت: در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد. این میزان حداقل است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سعید جلیلی امروز دوشنبه ۱۱ تیرماه در دومین روز تبلیغات مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در تالار خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در نشست با فعالین اقتصاد دیجیتال کشور حضور یافت.

جلیلی در این دیدار اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای برای فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده است و دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند.

وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه»، افزود: دولت باید بتواند بستری را ایجاد کند که هر کسی نقش خودش را به بهترین شکل ایفا کند و منظور ما از دولت نقش‌آفرین این است البته مقاومت‌هایی می‌شود و یک جاده هموار وجود ندارد.

در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای برای فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده است و دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در هشت سال رشد کشور منفی و صفر شد و به متوسط هفت دهم درصد رسید. جبران این عقب‌ماندگی باید با رشد جهش‌گونه صورت گیرد.

یک جهان فرصت در  عرصه اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی

جلیلی تصریح کرد: وقتی از یک جهان فرصت سخن می‌گوییم حتماً یکی از آنها فرصت اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی است و باید از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کرد؛ تا این فرصت خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، صنعت حتی فرهنگ و آموزش پرورش نیز خود را نشان دهد و دولت در این میان باید نقش حکمرانی داشته باشد زیرا در میان آحاد مردم ظرفیت‌هایی که وجود دارد و اینها فرصتی برای دولت محسوب می‌شود.

وقتی از یک جهان فرصت سخن می‌گوییم حتماً یکی از آنها فرصت اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی است و باید از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کرد؛ تا این فرصت خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، صنعت حتی فرهنگ و آموزش پرورش نیز خود را نشان دهد

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بهره‌وری را افزایش دهیم، بخش خصوصی اولویت دارد چون بیشتر به مدیریت و فناوری و سرمایه و نیروی انسانی توجه دارد. بخش خصوصی خودش هزینه می‌کند و به همه این‌ها بیشتر توجه دارد.

اصل بر این است که همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل بر استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد. اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید.

جلیلی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ به دهها دانشگاه رفتم و هر جلسه سه چهار ساعت طول کشید. اگر دولت می خواهد تنظیم گری داشته باشد مشورت دولت با اصناف باید اقدامی پیشینی باشد. اگر می‌خواهد مقرره‌ای بگذارد اول نظر صنف را بپرسد و نظر خودش را هم تبیین کند. تنظیم گری دولت نباید مانع کار باشد.

وی در بخشی از اظهارات خود به مقوله تخصیص ارز اشاره کرد و در این باره افزود: بین تامین و تخصیص ارز فاصله‌ای است که در بسیاری جاها غیر ضرور است. به عنوان نمونه برای تامین زیرساخت و یا تجهیزات ثبت سفارشی صورت می‌گیرد و قرار است که ارز تخصیص یابد و ممکن است پس از آن در بانک مرکزی ۳ تا ۴ ماه طول بکشد از سوی دیگر وقتی مطمئن هستید که ارز به شما تخصیص داده خواهد شد از بازار آزاد ارز را تهیه می‌کنید؛ این درحالیست که اگر این موضوع اولویت دارد باید ارز به آن تخصیص داده شود تا به بازار شوک وارد نکند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در این راستا، وزارت صمت، بانک مرکزی و در برخی موارد وزارت بهداشت یا وزارت کشاورزی بسته به نوع کالاها باید در زمینه تخصیص ارز ورود پیدا کنند. این مسأله از فردای انتخابات انجام می‌شود.

جلیلی درباره صدور مجوزها گفت: اگر قرار است آیین‌نامه‌ای نوشته شود این را شما پیشنهاد بدهید و پیشگام شوید. در برنامه هفتم توسعه دولت باید ۴۵ برنامه اقتصادی بنویسد. بخش‌ها نسبت به تحولات مقاومت می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  اقتصاد دیجیتال یک بعد راهبردی دارد. آمریکایی‌ها در بحث هوش مصنوعی دنبال این هستند که بقیه کشورها را محدود کنند. هوش مصنوعی یک بخشی از اقتصاد دیجیتال است و همه آن نیست. ما در نقطه عطف فناوری‌ها مثل رادیو و تلویزیون غایب بودیم اما اکنون در بزنگاه تاریخی دیگر غایب نیستیم.

براساس این گزارش پس از برگزاری نشست جلیلی با جمعی از فعالان اقتصاد دیجیتال، این  نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ بازدید کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، «مسعود پزشکیان» ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و «سعید جلیلی» با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار ۲۹۸ رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم می‌رود.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا