اخبار یکاقتصادی

روایت فعال روس از ابعاد تجارت ایران و روسیه،‌ از کریدور تا انرژی سبز

رئیس شورای روابط تجاری روسیه و ایران در اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه در گفت‌وگویی به تشریح ابعاد همکاری‌های تجاری دوجانبه در بخش‌های مختلف پرداخته و چشم‌انداز آن را نویدبخش توصیف کرده است.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

لئونید لوژچکو که از سال ۲۰۲۳ تاکنون مأموریت توسعه مناسبات تجاری مسکو – تهران را برعهده دارد، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بریکس گفت:‌ عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس،‌ فرصت بی‌نظیری را برای کارآفرینان ایرانی پدید آورده است تا بر اساس سازوکارهای مشترک، تجارت با دیگر کشورهای عضو را دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد:‌ در میان کشورهای عضو بریکس، ایران و روسیه از کشورهای شاخص در تولید انرژی هستند و در سوی مقابل، کشورهای مطرح دیگری نیز در این گروه مانند چین و هند وجود دارد که مصرف‌کننده بزرگ انرژی هستند.
این فعال اقتصادی روس گفت: عضویت ایران در گروه بریکس، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه انرژی این کشور را توسعه می‌دهد و به صورت طبیعی، فرآوری منابع نفت و گاز، فرصتی برای ارتقای تراز تجاری ایران خواهد بود.

ابعاد گسترده همکاری تجاری مسکو – تهران
رئیس شورای روابط تجاری روسیه و ایران در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: هم‌اینک روابط تجاری دو کشور به صورت فعال در سطوح مختلف با حمایت سران کشورها در حال توسعه است؛ رهبران دو کشور از این فرایند حمایت می‌کنند.
وی اظهارداشت:‌شرکت‌های بزرگ روس هم‌اینک در توسعه بخش انرژی در ایران مشارکت دارند و در مقطع کنونی به دنبال توسعه روابط تجاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور هستیم.
لوژچکو ادامه داد: امروز شمار زیادی از شرکت‌های روس وارد بازار ایران شده‌اند، بنابراین من فکر می‌کنم که چشم‌انداز عالی برای توسعه این روابط وجود دارد.

ایران ۴۰ هزار خودرو به بازار روسیه عرضه خواهد کرد
این فعال اقتصادی روس در ادامه همکاری‌های روسیه و ایران در صنعت برق، تولید قطعات و تجهیزات را یادآور شد و گفت:‌ دو کشور اخیرا قرارداد بزرگی برای تأمین ۴۰ هزار دستگاه خودروی ایرانی برای بازار روسیه امضا کرده‌اند که قرارداد در خصوص خودروهای میان‌رده است.

برگزاری بیش از یک هزار جلسه بین شرکت‌های ایرانی و روسی در سال ۲۰۲۳
لوژچکو با اشاره به مبادلات هیأت‌های تجاری دو کشور نیز گفت:‌ بیش از ۱۵۰ فعال اقتصادی روس در یکی از نمایشگاه‌های تجاری اخیر ایران حضور یافتند.
وی افزود: در سال ۲۰۲۳ میلادی،‌ تنها در ایران، بیش از یک هزار جلسه رودروی شرکت‌های ایرانی و روسی (B۲B) برگزار شده است که برگزاری این جلسات به منظور آشنایی طرفین از ظرفیت‌های یکدیگر با حمایت ایران نیز همراه است.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه همچنین گفت:‌ هم‌اینک امکان فعالیت شرکت‌های روسی در هشت منطقه آزاد تجاری ایران فراهم است و ثبت شرکت‌های روسی در ایران در بندرانزلی امکان پذیر است و آنها از امکان سرمایه‌گذاری مطمئن در ایران برخودار شده‌اند.
وی ادامه داد: متقابلا بسیاری از شرکت‌های ایرانی در حال ورود به بازار روسیه از جمله بخش تأمین مواد خام هستند؛ برخی از این شرکت‌ها در حال خرید زمین و تأسیس شرکت هستند تا وضعیت پایداری را در بازار ما پیدا کنند و به ارزش افزوده بیشتری در مبادلات تجاری دست یابند. شرکت‌های ایرانی نیز در روسیه از حمایت دولتی برخوردار هستند و به آنها زمین و معافیت‌های مالیاتی تعلق می‌گیرد.

تجارت آزاد اوراسیا و ایران،‌ فرصت بزرگ برای توسعه مبادلات تجاری
رئیس شورای روابط تجاری روسیه و ایران با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در دسامبر ۲۰۲۳ (دی ماه ۱۴۰۲) که اجرایی شدن آن پس از تصویب پارلمان‌ها در ۶ کشور طرف قرارداد صورت می‌گیرد، گفت: این موافقتنامه فرصت بزرگی برای توسعه مبادلات تجاری مسکو – تهران نیز خواهد بود چرا که تعرفه گمرکی را برای بیش از ۸۵ درصد کالاها حذف می‌کند.

ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
لوژچکو در ادامه با اشاره به بهره‌برداری واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه و قرارداد این کشور با ایران در زمینه ساخت واحدهای دو و سه این نیروگاه گفت:‌ شرکت روس‌اتم، ساخت این نیروگاه‌ها را آغاز کرده است.
وی اظهار داشت:‌در سال ۲۰۱۹ میلادی ما قراردادی ۱۰ ساله برای ساخت این واحدها امضا کردیم که شرکت روس اتم اکنون در این راستا فعالیت دارد.

همکاری در انرژی خورشیدی و بادی
این فعال اقتصادی روس همچنین گفت:‌ روسیه در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ایران مشارکت دارد و این نیروگاه‌ها در مناطقی همچون ساحل دریای خزر و مناطق مرزی ایران با افغانستان طرح‌ریزی شده ‌اند، بنابراین به طور کلی، همکاری‌ها در زمینه توسعه انرژی سبز میان مسکو و تهران در حال تقویت است.

تلاش برای توسعه مبادلات کریدوری و لایروبی ولگا
لوژچکو در ادامه یادآور شد: در سال ۲۰۰۶، اعلامیه تهران در زمینه حفاظت و مشارکت کشورها در حفظ اکوسیستم دریای خزر تصویب شد و همه کشورهای ساحل دریای خزر موظف به اجرای آن هستند؛ به طور خاص، فدراسیون روسیه نیز در این زمینه فعال است.
وی اظهار داشت: هم اینک روسیه در حال لایروبی مسیر حمل و نقل دریایی از بندر اولیا تا آخرین فانوس دریایی روسیه در دریای خزر به مسافت حدود ۱۰۰ کیلومتر است و ما در حال پاکسازی و افزایش عمق کانال ولگا هستیم تا کشتی‌ها با حجم بار بیشتر بتوانند تردد کنند.
این فعال اقتصادی روس گفت:‌ایران نیز در حال انجام پاکسازی و لایروبی نواحی اطراف مناطق بندری خود در دریای خزر است.
وی ادامه داد:‌ما نیز فعالیت مشابهی را در بندر ماخاچ قلعه در آینده خواهیم داشت و همانگونه که اطلاع داریم،‌ قزاقستان نیز فعالانه در این حوزه مشارکت دارد.

به شهروندان روس توصیه می‌کنیم به ایران سفر کنند
رئیس شورای روابط تجاری روسیه و ایران با اشاره به آغاز مبادله گروهی گردشگران بدون روادید در سفرهای متقابل شهروندان دو کشور گفت:‌ما به شهروندان روس توصیه می‌کنیم که به ایران سفر کنند چرا که مکان‌های دیدنی زیادی در این کشور مانند اصفهان و شیراز وجود دارند که پیشینه تمدنی آنها بیش از سه هزار سال است، علاوه بر این، زیارتگاه‌های ایران نیز از مکان‌های مورد علاقه گردشگران است. وی ابزارامیدواری کرد که جریان‌های گردشگری متقابل بین ایران و روسیه، بیش از پیش رونق گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا