اجتماعیخبر ویژه

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت

ویراژ، حرکت‌های مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، گذر از خط ویژه اتوبوس‌ها، مسیرهای یک طرفه، عبور از پیاده‌روها، حرکت جهت خلاف خیابان و حضور در تونل‌های کلانشهر تهران بخشی از تخلفاتی است که موتورسیکلت‌های پایتخت به خود اجازه می‌دهند که از خط قرمز قانون در کلانشهر تهران بگذرند و هیاهو و بی‌نظمی بی‌مثالی را در تهران رقم بزنند.

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، عبور از خیابان‌های شلوغ پایتخت برای عابران پیاده یک معضل جدی است که به واسطه موتورسیکلت‌هایی که همانند قارچ از هر طرف خیابان پیدا می‌شوند این مشکل را برای شهروندان دوچندان کرده و عبور از برخی خیابان‌های شهر تهران چنان عذاب‌آور است که گاهی باید چنان مواظب باشی که همانند خود موتورسواران سهم زیادی از آمار مرگ در تصادفات را به خود اختصاص ندهیم.

براساس آمارهای پلیس راهور سال ۱۴۰۲ طبق آخرین داده‌ها ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، این آمار اگر چه نگران‌کننده است اما قابل تامل است که باید به موضوع وضعیت نامناسب تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت به صورت ویژه رسیدگی شود تا از بروز مشکلات این چنینی برای خود آنها نیز جلوگیری شود.

آمارهای پلیس راهور تهران به تردد پنج میلیون موتورسیکلت در سطح این شهر اشاره دارد که اغلب این موتورسیکلت‌سواران بدون گواهینامه به امر مسافرکشی، جابجایی بار و در واقع امرار معاش مشغول هستند، برخی آمارها حاکی از نداشتن حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد موتورسواران از گواهینامه خبر می‌دهد که این موضوع بسیار وضعیت نامناسبی را به خود راکبان، عابران پیاده و حتی وضعیت شهر به دنبال دارد.

پلیس راهور فراجا نیز پیشتر آمارهایی درباره وجود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور اعلام کرد که حدود نیمی از دارندگان این وسایل نقلیه، گواهینامه ندارند هر چند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت‌سواران قوانینی برای تسهیل در گرفتن آن وضع شده اما گویا بسیاری بی‌قانونی و بدون گواهینامه بودن را ترجیح می‌دهند تا بتوانند بدون این همه مدارک قانونی همچنان به بی‌نظمی و بی قانونی خود در شهر ادامه دهند.

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت

حرکت‌هایی که داد شهروندان را درآورده است

پیاده‌رو که حتی از نامش پیداست مربوط به عابران پیاده است اما بیشتر اوقات حتی با بچه خردسال در یک پیاده‌رو در حال قدم زدن هستیم به ناگاه صدای بوق موتورسیکلت چنان حال همه را دگرگون می‌کند که گویی پیاده‌ها مسیر را اشتباه می‌روند نه موتورسواران

موتورسواران چنان بی‌نظمی را در شهر ایجاد کرده‌اند که پایتخت‌نشینان به ستوه آمده‌اند، ‌ هر خیابان، کوچه و اتوبانی از تهران مملو از موتورسیکلت‌سوارانی است که قانون را یا نمی‌شناسند یا نمی‌خواهند به قانون عمل کنند.

همیشه می‌گویند آدم‌های بی‌خیال و خونسرد زندگی بهتری دارند این موضوع مصداق همه موتورسوارانی است که نمی‌خواهند به نظم و قانون اهمیت بدهند و با گذر از همه خیابان‌های پایتخت صداهایی گوشخراش را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

پیاده‌رو که حتی از نامش پیداست مربوط به عابران پیاده است اما بیشتر اوقات حتی با بچه خردسال در یک پیاده‌رو در حال قدم زدن هستیم به ناگاه صدای بوق موتورسیکلت چنان حال همه را دگرگون می‌کند که گویی پیاده‌ها مسیر را اشتباه می‌روند نه موتورسواران.

از پیاده‌روها که بگذریم حتی خیابان‌های یک طرفه محل ویراژ انتخابی موتورسیکلت‌ها است جایی از کوچه‌ها، خیابان‌ها، اتوبان‌ها و حتی تونل‌های تهران نیست که موتورسواران نباشند. گویا شهر بی قانونی برای موتورسیکلت‌رانان به نام پایتخت رقم خورده و حتی نمی‌خواهند از قوانین پیروی کنند.

اگر چه پلیس راهور تهران بارها و بارها از مرگ حدود نیمی از موتورسواران در جریان وقوع تصادفات خبر داده اما گوش شنوایی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسواران وجود ندارد و دل را به دریا زده‌اند که زندگی را به کام خود، خانواده، عابران پیاده و حتی خودروهای عبوری تلخ کرده‌اند.

هر مرگ علاوه بر گرفتار شدن خانواده افراد در عزایی سنگین، زندگی را به کام رانندگان خودروها به دلیل تصادف با آنها تلخ و تلخ‌تر می‌کند، همه این مسایل با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از گریز از قانون حل می‌شود که باید عوامل بازدارنده‌ای برای این موضوعات وجود داشته باشد.

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت

تردد پنج میلیون موتورسیکلت در تهران

۱۳ درصد خسارت‌ها، ۴۱ درصد جرح یا مصدومیت و ۴۶ درصد مرگ در حوادث رانندگی در سال گذشته از سوی موتورسیکلت‌ها به ثبت رسیده است

رییس اداره حقوقی پلیس راهور تهران نیز به تازگی درباره تخلفات موتورسوران گفت: اکنون در شهر تهران حدود پنج میلیون موتورسیکلت در حال تردد است که به دلیل وضعیت تردد آنها شاهد وضعیت ناگواری در پایتخت شاهد هستیم.

سرهنگ مرتضی گنجی به برخی آمارهای حوزه تصادفات منجر به مرگ و مصدومیت توسط موتورسوران در پایتخت اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ هزار برخورد قانونی با رانندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه در پایتخت انجام شده است در واقع این موضوع مربوط به اعمال قانون درباره نداشتن گواهینامه رانندگی در موتورسیکلت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه این افراد در بحث گواهینامه مشکل داشته به همین دلیل این موضوع نگران‌کننده است، اظهار کرد: در بخش تصادفات مربوط به فوت، بیشترین سهم آمارها مربوط به موتورسیکلت‌هاست که براساس داده های آماری سال گذشته از ۶۴۰ مورد مرگ در تصادفات ۲۸۷ مورد مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده که این گروه از راکبان موتورسیکلت در تهران سهم ۴۶ درصدی مرگ را به خود اختصاص داده‌اند یعنی ۴۶ درصد موارد مرگ براثر تصادفات در سطح شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است.

سرهنگ گنجی ادامه داد: همچنین با توجه به تعیین سهم مربوط به تصادفات خسارتی، فوتی و جرحی به موتورسیکلت‌ها، ۱۳ درصد خسارت‌ها، ۴۱ درصد جرح یا مصدومیت و ۴۶ درصد مرگ در حوادث رانندگی در سال گذشته از سوی موتورسیکلت‌ها به ثبت رسیده است، با توجه به اینکه مصدومیت هم مسایل و مشکلاتی را برای افراد مجروح به بار می‌آورد، ‌ در نهایت می‌توان این اعداد و ارقام ناگوار بسیار نگران‌کننده است.

رییس اداره حقوقی پلیس راهور تهران اضافه کرد: برای تخلفات موتورسیکلت‌ها در حوزه گواهینامه، فقط اقدامات پلیس را نخواهیم داشت بلکه در ادامه برخورد مرجع قضایی هم صورت می‌گیرد زیرا فردی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی با موتورسیکلت می‌کند، برای آن فرد مجازات تعیین شده و زمینه وصف کیفری پیدا کرده بنابراین تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده مرجع قضایی است.

گذر از خط قرمز قانون با موتورسواری در پایتخت

اجرای طرح‌هایی برای جلوگیری از تخلفات موتورسیکلت‌ها

اجرای طرح غدیر و توقیف موتورسیکلت‌های متخلف و فاقد مدارک از جمله طرح‌هایی است که پلیس به دور از نگاه پُر شدن فضای پارکینگ‌ها از موتورسیکلت‌ها و درآمدزایی، به دنبال ایمنی و رعایت حقوق شهروندی است.

طرح غدیر که به منظور ساماندهی موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار گرفته است اهدافی همچون برخورد با موتورسیکلت‌سواران در حرکت بین خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت و حرکت در پیاده‌روها دنبال می‌کند.

پلیس راهور تاکنون با روش‌های مختلف اقدام به برنامه‌ریزی برای جلوگیری انواع تخلفات موتورسواران کرده اما همچنان بسیاری از آنها هیچ تمایلی به داشتن گواهینامه و بیمه‌نامه به عنوان نیازهای ضروری رانندگی با موتورسیکلت ندارند، این موضوع یکی از دلایل افزایش تخلفات آنها محسوب می‌شود.

اجرای طرح موتوریار یکی دیگر از طرح‌های پلیس راهور به شمار می‌رود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، موتورسوار متخلف با وجود تخلفات به پارکینگ منتقل نمی‌شود بلکه با ارائه آموزش‌هایی برای آنها این طرح به نظم‌بخشی ترددهای موتورسواران کمک خواهد کرد.

براساس آمارهای موجود با وجود حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۵ میلیون موتور یعنی ۱۳ درصد موتورسواران دارای بیمه‌نامه هستند و نیمی از دارندگان موتورسیکلت گواهینامه رانندگی ندارد که این موضوع برای پایتخت نیز صادق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا