اجتماعیخبر ویژه

آیا همه تاکسی‌های فرسوده تهران برقی می‌شود؟

براساس داده‌های آماری از حدود ۸۰ هزار تاکسی موجود در تهران، نیمی از آنها فرسوده است، همین موضوع مسیری را فراهم کرده که شهرداری به سمت برقی کردن تاکسی‌های پایتخت با هدف کاهش آلودگی هوا حرکت کند و در این راستا ورود یک هزار دستگاه تاکسی‌ برقی جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر طی هفته جاری آغاز شد.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، معضل آلودگی هوای تهران که بخشی از آن به وجود وسایل نقلیه فرسوده همانند تاکسی و اتوبوس‌های برمی‌گردد ضرورت برقی شدن خودروها در پایتخت را دوچندان کرده است و از چندی پیش موضوع ورود تاکسی‌های برقی به تهران مطرح شده که با این یک هزار دستگاه تاکسی برقی مسیر برقی‌سازی تاکسی‌ها در این کلانشهر هموار شده است.

رویکرد و راهبرد مدیریت شهری در این دوره، رفع معضل آلودگی هواست بنابراین به واسطه اقدامات مثبت برای برون‌رفت از مشکلات موجود صورت گرفته و حرکت‌های اثربخشی به سمت برقی‌سازی خودروها با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون همچون امضای توافق‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه فعالیت برقی‌سازی و تمهیدات ضروری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شد.

تحویل و ورود یک هزار دستگاه تاکسی‌ برقی جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در روز ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ یکی از این اقدامات موثر مدیریت شهری در پایتخت بود که با توجه به این اقدام، ۲۰۰ دستگاه از این خودروها هفته جاری وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و مابقی نیز در سه هفته آینده و طی روال اداری واگذاری به تاکسیرانان وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شوند.

آیا همه تاکسی‌های فرسوده تهران برقی می‌شود؟

پیش‌بینی ورود ۶۵ هزار تاکسی و ون برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت

یکی از اقداماتی که می‌تواند در راستای کاهش تعداد تاکسی‌های فرسوده در پایتخت موثر باشد، توسعه فعالیت‌های مرتبط به ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در نظر گرفته شده است.

سرپرست سازمان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای برقی‌سازی خودروها در پایتخت اینگونه توضیح داد و گفت: با توجه به تمهیدات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران از ابتدای دوره مدیریت فعلی تاکنون شاهد فصل جدیدی از توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت هستیم که شاهد آن ورود یک هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر بود که در روزهای اخیر به جمع ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر افزوده شده است.

شادی مالکی، نوسازی ناوگان عمومی به ویژه تاکسی‌ها را در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه نیمی از تاکسی‌های پایتخت و همه ون‌های حوزه حمل و نقل در پایتخت فرسوده هستند، شهرداری با ۲ رویکرد حرکت به سمت کاهش آلودگی هوا و ارتقای حمل و نقل عمومی به سمت برقی‌سازی را آغاز کرد.

براساس آمارهای موجود از مدیریت شهری، با تمهیدات انجام شده در سال جاری شاهد ورود ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت خواهیم بود که بخشی از این اقدامات در قالب همکاری با وزارت صمت منعقد شد. همچنین با ظرفیت شرکت کرمان موتور و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در همین راستا، ورود ۲ هزار تاکسی برقی به پایتخت کلید خورد.

آیا همه تاکسی‌های فرسوده تهران برقی می‌شود؟

توسعه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقی‌سازی ناوگان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره خدمات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به اینکه آلودگی هوا تحت تاثیر مستقیم سوخت‌های فسیلی قرار دارد و تجارب کشورهای توسعه‌یافته و پیشرو در این امر از ظرفیت خودروهای برقی بهره گرفته برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل نیز در دستور کار مدیریت فعلی قرار گرفته است.

محسن هرمزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین نیازها در راستای بهره‌گیری از خودروهای برقی زیرساخت‌های شارژ خودروها محسوب می‌شود که به این منظور زیرساخت‌های موردنیاز در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی‌ها برای نخستین بار توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: به منظور ایجاد زیرساخت موردنیاز برای شارژ وسایل برقی، خرید و نصب ۷۹ عدد شارژر وسایل برقی در ۱۷ محل منتخب در سال۱۴۰۲ انجام شده است. همچنین با توجه به برنامه‌ریزی برای ورود ناوگان برقی به سامانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی، قرارداد نصب ۹۵۰ محل شارژ با اولویت پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی، منعقد و برنامه‌ریزی برای افزایش آن به بیش از پنج هزار مورد مکان شارژ در دستور کار قرار دارد.

تمهیدات شهرداری تهران برای دارندگان تاکسی

با توجه به اینکه توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف و وظایف مدیریت شهری به حساب می‌آید، یکی از اقدامات مناسبی که از سوی شهرداری تهران در راستای بهبود شرایط خرید تاکسی‌های برقی به تاکسیرانان ارایه شده اعطای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به دارندگان تاکسی در تهران است.

براساس اطلاعات موجود همچنین یک فقره تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان تاکسی در تهران هم از سوی خودروسازان در نظر گرفته شده است که با چنین تمهیداتی امیدواری برای خروج خودروهای فرسوده، کاهش سوخت فسیلی و میزان آلایندگی هوای تهران وجود دارد.

همچنین با توجه به اینکه برای استفاده خودروهای برقی نیاز به تامین مکانی برای شارژ این خودروها وجود دارد براساس مستندات انجام شده تاکنون ۷۴ جایگاه شارژ در سطح پایتخت احداث شده و طبق قراردادی که با شرکت مپنا منعقد شده حدود ۹۰۰ جایگاه شارژ دیگر تا پایان سال ایجاد خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا