اجتماعیخبر ویژه

شب‌های روشن؛ پیل در تاریکی

«شب‌های روشن»،«پیل در تاریکی»، «سندلی هنرمند»، «رها» و «بارو» عناوین نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی هستند که در پایان هفته آغاز به کار می‌کنند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، گالری‌گردان پایتخت بنا به سنت هفتگی در پایان هفته برای تماشای آثار هنری راهی گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها می‌شوند، در این گزارش گزیده‌ای از نمایشگاه هایی که در پایان هفته آغاز به کار می کنند معرفی شده است.

شب‌های روشن در نگارخانه آریا

نمایشگاه انفرادی شهریار توکلی با عنوان شب‌های روشن جمعه ۱۸ خرداد تا جمعه ۱ تیر نگارخانه آریا به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برگزار می شود.

در متن کوتاه این نمایشگاه چنین آمده است: شب قشنگی بود. از آن شب هایی که فقط در جوانی دیده می شوند. شب های سفید/ داستایفسکی

پیل در تاریکی در گالری سیحون

«پیل درتاریکی» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی به کیوریتوری «مولود عظیم پور» است که از ۲۵ خرداد تا ششم تیرماه در گالری سیحون برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثارعلی گلستانه، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، ایرج اسکندری، بهنام جلالی جعفری، شهرام کریمی، کیوان عسگری و ابراهیم اکبری گرز به نمایش درمی‌آیند.

نمایشگاه نقاب سفید از ۲۵ خردادماه تا ششم تیرماه در گالری سیحون واقع در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برپاست.

مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران گالری آرت سنتر

نمایشگاه انفرادی مسعود عربشاهی جمعه ۲۵ خرداد تا سه شنبه ۲۶ تیر در گالری آرت سنتر به نشانی تهران، بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برگزار می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: مسعود عربشاهی (۱۳۹۸-۱۳۱۴) را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاشانی دانست که با گرایشی هوشمندانه عناصری تزئینی بومی را وارد کارش کرد. او از عوامل تزئینی سقاخانه در راستای پی‌ریزی نقاشی بهره جست ، امری که خیلی‌ها خلاف آن حرکت کردند. عربشاهی در به کارگیری عناصرش به‌شدت از یافته‌های غرب بهره می‌گیرد اما در لحن و هارمونی ، لایه‌های دقیق از عناصری آشنا در ساخته‌های سنتی – بومی را در پیکره کار همراه می‌کند. این عناصر متشکل شده از رنگ‌هایی از قبیل فیروزه‌ای – طلایی و ترکیب آن‌ها با سیاه اشکال ظریف هندسی که یادآور اسطرلاب‌ها و دفتر و کتاب‌های دعا هستند و گاه حتی حاشیه‌نویسی کتاب‌های قدیمی و این‌گونه پردازش‌ها به آثارش یک لایه آشنایی با مواد و مصالح بومی و سنتی را اضافه کرده و در کل می‌توان گفت مسعود عربشاهی بهره‌گیری بسیار هوشمندانه‌ای از جریان سقاخانه در آثارش داشته و از هرگونه افراط و تفریط در راستای امر هنری و بیان شخصی پرهیز نموده است.

«سندلی هنرمند» در خانه هنرمندان

نمایشگاه سندلی هنرمند با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، تصویرگر، سرامیست، معمار، طراح صنعتی, آهنگساز و طراح صحنه و همچنین هنرمندان حوزه سینما در هفت گالری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ۵ تیر همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ (به استثنا شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان است.

جمشید حقیقت‌شناس در معرفی نمایشگاه «سندلی هنرمند» نوشته است: صندلی یا چهارپایه یا چوکی و یا کرسی محلی برای نشستن است. جایگاهی است که انسان بر روی آن آرام می‌گیرد. صندلی با صاحبش معنا می یابد. کارکرد اجتماعی صندلی که امروز با میز و صاحب میز در تداخل و به اشتباه گرفته می‌شود، مقام صاحبش را می‌رساند؛ و تکیه‌گاهی‌ست در قدرت.

شب‌های روشن؛ پیل در تاریکی

هنرمند با تکیه بر صندلی است که جان می‌گیرد و جان می‌بخشد؛ و این مفهوم آثار او را معنا بخش است. در نشانه‌شناسی: طرح، مصالح و ساخت در نحوه تلقی صاحب آن نقش کلیدی دارد.

نمایشگاه «سندلیِ هنرمند» نمایشگاهی‌ست از رویکرد هنرمندان ایران در این چالش فراموش‌شده و کلیدی برای درک بهتر آثار آنان در هنر معاصر این سرزمین.

آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران

پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان «نگاهی بر آثارهنرهای تجسمی معاصر ایران» از ۲۵ خرداد ماه در گالری‌ یک فرهنگسرای نیاوران به نمایش می‌گذارند.

در این نمایشگاه که توسط خانه هنر دل افکن با همکاری فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود، حدود ۵۰ آثار از هنرمندان بنام و پیشکسوت حوزه تجسمی از جمله آرمان استپانیان، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، رضا بانگیز، افشین پیرهاشمی، حمید پازوکی، نیما پتگر، صداقت جباری، محمد ابراهیم جعفری، محمود جوادی پور، ابراهیم حقیقی، بهروز دارش، گیزیلا وارگا سینایی، همایون سلیمی، کوروش شیشه‌گران، جلال شباهنگی،علی اکبر صادقی، عین الدین صادق‌زاده، رضوان صادق‌زاده، طلیعه کامران، پری یوش‌گنجی، نصرالله مسلمیان، کتایون مقدم، حسین محجوبی، رضا مافی، علی ندایی، احمد وکیلی، غلامحسین نامی و فرشته یمین شریف به نمایش درخواهد آمد. شایان ذکر است غلامرضا نامی مدیر هنری (کیوریتور) این نمایشگاه است.

همچنین نمایشگاه دیگری نیز با عنوان «در راه تکامل» با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان نوظهور در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این نمایشگاه روز ۲۸ خرداد افتتاح می‌شود و به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه گروهی «رها» در گالری پردیس ملت

نمایشگاه گروهی نقاشی «رها» به کوشش و گردآوری علیرضا مرادی و با حضور ۱۹ هنرمند، روز جمعه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود.

علیرضا مرادی درباره آثار این نمایشگاه می گوید: در چهارچوب گروه هنری رها تصمیم گرفتیم منتخبی از آثار خلق شده در قاب نقاشی مدرن و خلاق را که با استفاده از طراحی فرم، رنگ و حرکت ‌مفهوم دست به نوآوری زده اند و به یک مرحله از اثر مفهومی رسیده است را در قالب یک نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

در حقیقت «رها» دوری از وابستگی و رسیدن به خدا، مجموعه ای از پاکی عشق هنر، خلاقیت و نوآوری هنرمندان معاصر است.

نمایشگاه «رها» روز جمعه بیست و پنجم خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود و تا ۶ تیرماه ادامه دارد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

«بارو» در گالری فرشته

نمایشگاه انفرادی علیرضا رسول‌زاده با عنوان «بارو» جمعه ۲۵ خرداد تا جمعه ۱۵ تیر در گالری +٢ (فرشته) به نشانی تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه‌ی دوم برگزار می‌شود.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است:

داستان‌هایی گاه سوررآلیستی، گاه شوخ و گاه پندارگرایانه؛ نشان دهنده چالش های سر یک هنرمند برای یافتن راه ویژه خود است.

شب‌های روشن؛ پیل در تاریکی

«خواب‌ها» در گالری اُ

نمایشگاه انفرادی محمدعلی بنی اسدی با عنوان «خواب‌ها» جمعه ۱۸ خرداد تا دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گالری اُ برپاست.

در این مجموعه، آثاری با تکنیک اکرلیک روی بوم را از این هنرمند می‌بینیم. استفاده از رنگ‌های تند و کنتراست رنگی شدید نخستین چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، این در حالی است که عنصر غالب آثار، فیگورهای انسانی در حال خواب هستند، که تراکم آن‌ها در کنار هم و ترکیب‌بندی‌های نسبتا نامعمول آثار، از مشخصات بارز این مجموعه است.

همچنین فیگورها در پس‌زمینه‌ای نامتعارف و نامناسب برای خوابیدن قرار گرفته‌اند. هنرمند آگاهانه شخصیت‌هایش را چنان پرداخت کرده که با وجود دقت در تصویرکردن چهره‌ها و بدن، هویت آن‌ها چندان مشخص نیست؛ اگر هم هست، هویتی معمول و آشنا نیست. هویتی است نه نژادی، نه جنسی و نه اجتماعی، اما هویتی‌ست انسانی.

پس‌زمینه در بعضی آثار مانند تخت‌خوابی پر از رنگ با نقش‌های انتزاعی یا الهاماتی از تاریخ هنر، از سزان گرفته تا هولباین تصویر شده. همین امر امکان مشخص پنداشتن هویت مکانی را هم غیرممکن می‌سازد.

گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ است.

«روزگار باستان» در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی اشکان حسینی جمعه ۱۱ خرداد تا سه شنبه ۲۹ خرداد در گالری شیرین برپاست.

گالری شیرین واقع در تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ است.

فضاهای مدیریت شده و جنب و جوش های به نسبت متعادل در گالری هما

نمایشگاه انفرادی ارسیا مقدم با عنوان فضاهای مدیریت شده و جنب و جوش های به نسبت متعادل جمعه ۱۱ خرداد تا سه شنبه ۲۹ خرداد در گالری هما به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.

شب‌های روشن؛ پیل در تاریکی

«سونات بیستون» در گالری اعتماد ۱

نمایشگاه انفرادی مریم عابدی با عنوان سونات بیستون جمعه ۱۱ خرداد تا سه شنبه ۲۹ خرداد در تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ برپاست.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: خواندن جمله ای از اثر بی بدیل آیسخلوس در سه گانه اورستیا مرا به طرح ریزی مجموعه ای هدایت کرد که مسیر تکامل آن هفت سال به طول انجامید. سونات بیستون عنوان یک «نمایش»«نامه» است. نمایشی که نامه ی پر فراز و نشیب خونریزی ها جنایت ها، خشم ها، کینه ها و عداوت نسل به نسل بشر را تصویر می کند.

«منطقه‌ی برخورد» در بنیاد پژمان کارخانه آرگو

نمایشگاه انفرادی آلفرد یعقوب زاده جمعه ۲۸ اردیبهشت تا جمعه ۲۹ تیر در تهران، خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶ برپاست.

مأموریت‌های آلفرد او را به اقصی نقاط دنیا برد و در آنجا شاهد اخبار مهم و منازعات بزرگِ خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا بود. او با خطرات جنگ روبه‌رو شد، جراحت دید و در جریان آشوب‌های لبنان اسیر شد. عزم راسخش او را به خط مقدم جنگ چچن کشاند و در آنجا تنها یک قدم با مرگ فاصله داشت. بیرون از مناطق جنگی، او همچنین بحران‌های انسانی، شورش‌های سیاسی و مجموعه‌ای وسیع از موضوعات را با تصاویرش مستند کرد که همگی نشان از مهارت‌های متنوع او در مقام عکاس خبری دارد.

«گستره‌ی خاموشی» در گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه انفرادی آثار نسرین ملک ثابت با عنوان درگستره‌ی خاموشی جمعه ۱۱ خرداد تا جمعه ۱ تیر به نشانی تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا