اخبار یکاقتصادی

فناوری‌های فرهنگی و نرم از پیشران‌های حضور مردم در اقتصاد کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، حوزه فناوری‌های فرهنگی و نرم را یکی از پیشران‌های اثرگذار در تحقق واقعی این راهبرد دانست.

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، برگزاری دومین دوره این نمایشگاه را در اتصال ظرفیت دانش بنیان ها و فعالان حوزه فناوری های فرهنگی و نرم به نهادها و مراکز و سازمان های فعال در حوزه آبادانی کشور به ویژه در راستای محرومیت زدایی، اثربخش دانست.

وی تاکیدکرد: اگر بخواهیم به سمت آبادانی ایران و محرومیت زدایی در کشور حرکت کنیم، برای میانبر و کوتاه کردن این راه راهکاری جز استفاده از ظرفیت مجموعه های دانش بنیان ها و خلاق وجود ندارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تصریح کرد: امسال نیز همچون سال گذشته شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی و نرم از جمله پلتفرم های حوزه گردشگری، صنایع دستی، صنایع خلاق و آموزشی فناوری های روز خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند.

همه این نوآوری ها و فناوری های بومی سازی شده توسط جوانان نخبه کشورمان در حوزه صنایع فرهنگی و نرم می تواند در حوزه آبادانی کشور و البته اشتغال آفرینی در مناطق محروم مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

فناوری‌های فرهنگی و نرم از پیشران‌های اساسی حضور مردم در اقتصاد کشور

نیازمندهای مناطق محروم بیشتر فناوری های نرم و آموزشی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که مهمترین دستاورد این ستاد از نمایشگاه نخست آبادیران چه بوده است و این ستاد در دومین سال برگزاری این نمایشگاه با چه برنامه و رویکردی در این نمایشگاه حاضر شده، گفت: محوریت ستاد در نمایشگاه نخست در واقع معرفی فناوری‌ها و پلتفرم های صنایع آموزشی بود و مجموعه های فعال در این حوزه خوب دیده شدند.

وی با اذعان به اینکه بسیاری نیازمندی های مناطق محروم مربوط به حوزه فناوری های نرم و حوزه فضای آموزشی است، گفت: یکی از اتفاقات مهم بعد از برگزاری نمایشگاه نخست آبادیران این بود که حوزه فناوری آموزشی و دستاوردهای این بخش مورد توجه دستگاه های مختلف حاکمیتی قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری معتقد است گفتمان آباد ایران به طورحتم تاثیر بسزایی در آشنایی هرچه بیشتر حوزه تقاضا با دستاوردهای این بخش داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از برگزاری نمایشگاه نخست آبادیران یک جریان جدی آموزشی متشکل از یکصدهزار دانش آموزش مناطق محروم در حوزه کد نویسی را در دستور کار خود قرار داد و پلتفرم های خوبی وارد کار شدند و جریان ملی در این فضا شکل گرفت.

فناوری‌های فرهنگی و نرم از پیشران‌های اساسی حضور مردم در اقتصاد کشور

ارتقای چندپله‌ای فهم حاکمیت از حوزه صنایع خلاق در دولت سیزدهم

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و در پاسخ به این سوال که مهمترین دستاورد صنایع خلاق چیست نیز اظهارکرد: تصور می کنیم یکی از مهمترین اتفاقات در دولت سیزدهم که متاثر از شخص شهید رئیسی هم است، این بود که توجه و فهم حاکمیتی و دولت نسبت به حوزه صنایع خلاق چند پله ارتقا پیدا کرد و این مهمترین دستاورد بود.

حسنلو افزود: البته حوزه فناوری های فرهنگی و نرم در دولت سیزدهم از رشد جدی برخوردار بوده است و در این دولت توجه جدی به این حوزه را شاهد بودیم.

وی افزود: به طوری که مجموعه های مختلف حاکمیتی همچون وزارت ارتباطات، صنعت، ارشاد و میراث و فرهنگی در حوزه صنایع خلاق یا تعریف نقش یا نقش خود را بازنگری کردند و از این جهت در آینده زمینه جهش مناسب را در حوزه صنایع خلاق ایجاد خواهد کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری اذعان کرد البته این حوزه برای شناسایی بیشتر در جامعه جای کار زیاد دارد؛ هنوز اهمیت و ارزش و کارایی حوزه صنایع خلاق در کشور آنطور که شایسته است درک نشده است.

 

فناوری‌های فرهنگی و نرم از پیشران‌های اساسی حضور مردم در اقتصاد کشور

فناوری های فرهنگی و نرم یکی از پیشران های اساسی حضور مردم در اقتصاد کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری همچنین با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حوزه فناوری های فرهنگی و نرم را یکی از پیشران های بسیار مهم و اصلی تحقق واقعی این راهبرد دانست.

حسنلو افزود: بر همین اساس نیز تمرکز ستاد حوزه فناوری های فرهنگی ونرم معاونت علمی بر جمع سپاری بوده است؛ زیرا مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد مهم است.

وی در توضیح بیشتری بیان کرد: امسال نگاه ما در ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی این است که مشارکت و حضور مردمی را در حوزه صنایع خلاق افزایش دهیم و علاوه بر مجموعه های حاکمیتی و دانش بنیان ها، مردم را نیز در حوزه کسب و کارهای خلاق و دانش بنیان برای رفع محرومیت زدایی مشارکت دهیم.

 

فناوری‌های فرهنگی و نرم از پیشران‌های اساسی حضور مردم در اقتصاد کشور

نمایشگاه ملی «آبادیران» با شعار نوآوری برای آبادانی در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به دنبال «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری طراحی شده است.

در رویداد ملی آبادیران که از ۲۲ الی ۲۵ خرداد در محل مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است، بیش از ۴۰ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و تعدادی از پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی کشور به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری خواهند بود.

دومین نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است.

در این رویداد چهار روزه که محلی برای اتصال گروه های جهادی و دانش بنیان ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش های مناطق محروم کشور است، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردهای خود به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی می پردازند که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را به دنبال داشته باشد.

این نمایشگاه طی روزهای یادشده از ساعت ۹ الی ۱۷ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران به شکل رایگان میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا