اخبار یکاقتصادی

تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه میزان تولید برنج سفید در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۱ میلیون تن بود، گفت: تولید برنج با روند افزایشی در دولت سیزدهم به ۲.۵ میلیون تن در سال گذشته رسیده است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، محمدعلی نیکبخت درباره افزایش تولید برنج سفید در دولت سیزدهم، افزود: با مجموع اقدامات انجام شده تولید برنج سفید در کشور روند افزایشی داشته به طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد و در سال ۱۴۰۱ این عدد به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن و در سال گذشته نیز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حوزه مکانیزاسیون برنج و بازسازی و نوسازی شالی‌کوبی‌ها، اقدامات خوبی طی این سه سال انجام گرفته که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شده است.

افزایش ۱۰ درصدی به‌کارگیری مکانیزاسیون کاشت و برداشت

نیکبخت تصریح کرد: درجه کاشت و برداشت مکانیزه برنج با حدود ۱۰ درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به ۷۲ درصد و ۹۰ درصد رسیده است.

وی سطح زیر کشت برنج در سال گذشته را ۷۷۰ هزار هکتار عنوان و بیان کرد: امسال نیز در همین حدود، برنج کشت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ هزار هکتار برنج کشت شده و کشت این محصول ادامه دارد.

وی تامین بذر اصلاح شده از ارقام کیفی و پرمحصول در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه روش‌های نوین مانند کشت مکانیزه با نشاکار و خشکه‌کاری در مناطق تحت تنش آبی، برداشت مکانیزه با کمباین‌های ویژه شالیزاری و افزایش سطح رتون را از دلایل افزایش تولید برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا