خبر ویژهسیاسی

جزئیات اخذ آرا در ۸ تیر؛ انتخابات به صورت دستی خواهد بود

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، ستاد انتخابات کشور روز ۲۰ خرداد ماه جاری به طور رسمی اسامی ۶ نامزد انتخابات را که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند، اعلام کرد و تبلیغات انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شده و تا روز هفتم تیرماه ادامه خواهد یافت.

براساس برنامه زمان‌بندی ابلاغ شده از سوی ستاد انتخابات کشور، روز جمعه هشتم (۸) تیرماه امسال انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در سراسر ایران اسلامی برگزار می شود.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند.

محسن اسلامی اعلام کرد: در قانون انتخابات ریاست جمهوری که توسط مجلس یازدهم آن هم در آخرین روز کاری مصوب شد، یک مصوبه‌ای تغییر پیدا کرد و آن مصوبه این بود که عبارت «مدارک هویتی شناسنامه و کارت ملی» به عبارت «مدارک هویتی شناسنامه یا کارت ملی» تغییر پیدا کرد.

در این موقعیت، دستگاه احراز مشخص می‌کند فردی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند قبلا رأی داده است یا خیر. در آن صورت ضرب مهر از شناسنامه برداشته می‌شود؛ به جهت اینکه فرد رأی دهنده می‌تواند با شناسنامه و کارت ملّی رأی دهد.

در قانون انتخابات مجلس پنج مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملّی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و گواهی‌نامه وجود داشت. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری در ماده ۱۹ با اصلاحیه‌ای که انجام شده فقط دو مدرک هویتی شناسنامه یا کارت ملی نیاز است.

وزارت کشور اسامی داوطلبان احرازصلاحیت‌شده انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و بر این اساس مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در ریاست‌جمهوریِ چهاردهم، به رقابت خواهند پرداخت.

مرحله بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات از ۱۵ خرداد در شورای نگهبان آغاز شد و بررسی‌ها تا مهلت پنج‌روزه اول به پایان نرسید و آن شورا طبق قانون، از بخشی از مهلت ‌پنج‌روزه دوم نیز استفاده کرد.

با اعلام ستاد انتخابات کشور طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، از امروز الی ۶ تیرماه ۱۴۰۳ بازه تبلیغات برای نامزدها در نظر گرفته شده است و ۷ تیرماه منع تبلیغاتی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا