اخبار یکاقتصادی

مسکو: توافقنامه روسیه و ایران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است

مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: انعقاد توافقنامه همکاری همه جانبه بین مسکو و تهران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است که هرگز موضوعیت خود را از دست نداده است.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، ضمیر کابلوف سه‌شنبه در گفت و گو با این رسانه روس با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوایی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویدادهای اخیر مرتبط نیست، چرا که تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.
این دیپلمات روس افزود روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است اما تردید ندارم که این کار نهایی خواهد شد.
کابلوف اضافه کرد که پس از نهایی شدن متن، رهبران دو کشور در خصوص زمان و مکان امضای توافق نامه تصمیم خواهند گرفت.

به نوشته ریانووستی، کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفتگو کردند، مشخص شد.
ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در ماه مه سال ۲۰۲۴ نیز گفته بود که توافقنامه به روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران به دلیل اصلاحات طرف ایرانی در حال طی مراحل تصویب جدید است، هنوز تاریخی برای امضای آن تعیین نشده است.

سفیر ایران در روسیه نیز سه‌شنبه در این باره گفت: روز دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ آقایان لاوروف و باقری در ملاقات خود در نیژنی نووگورود، پیگیر امضای هرچه سریعتر توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه بودند.
کاظم جلالی پیش‌تر در مصاحبه با خبرگزاری ودوموستی با تأکید بر اراده کشورمان بر توسعه مناسبات با روسیه گفت: مقدمات امضای توافق‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران فراهم خواهد شد.
در حاشیه بیست‌وهفتمین مجمع‌ بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، سردبیر این رسانه روس از جلالی پرسید: از سال ۲۰۲۲ بر روی توافقنامه جامع همکاری های راهبردی که توسعه آن مورد توافق ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت، کار انجام شده است. آیا می‌توانیم تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، امضای این سند را شاهد باشیم.
سفیر ایران در مسکو در پاسخ گفت: این توافق در مرحله نهایی است و اگر سانحه هوایی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری شهید ایران نبود،‌ می توانست این توافق، امضا شده باشد.
جلالی خاطرنشان کرد:‌ من معتقدم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می توانیم مقدمات امضای این توافق را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا