خبر ویژهسیاسی

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

نشریه «پولیتیکو» در مطلبی با اشاره به پایان انتخابات پارلمان اروپا در شب گذشته و گزارش نخستین نتایج بدست آمده، فهرست برندگان و بازندگان این رقابت را معرفی کرده‌ است.

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، پس از پایان رای‌گیری انتخابات پارلمان اروپا، راست افراطی شب خوبی داشت، اما وضعیت برای دیگر احزاب اینگونه نبود.

پس از پایان این رای‌گیری، درحالی که جناح راست قدرت بیشتری پیدا کرده، سبزها و لیبرال‌ها شب سختی را گذراندند؛ به اندازه‌ای که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بلافاصله پارلمان ملی را منحل کرد تا انتخابات جدیدی در این کشور برگزار شود.

چهره‌های پیروز انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

اورسولا فون در لاین

رئیس کمیسیون اروپا از رای‌گیری روز یکشنبه با ائتلاف احتمالی سوسیالیست‌ها، لیبرال‌ها و حزب راست میانه «مردم اروپا» (EPP) بالا آمد و انتظار می‌رود که این سه حزب با هم نزدیک به ۴۰۷ رای در پارلمان داشته باشند. وی اگرچه تنها به ۳۶۱ رای در پارلمان نیاز دارد تا بتواند دومین دوره ریاست این نهاد را به دست آورد، اما تعداد آرای بدست آمده تاکنون به معنای پیروزی نیست و فون در لاین همچنان به حمایت رهبران ملی اتحادیه اروپا در شورای اروپا نیاز دارد.

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

با این حال، حزب «مردم اروپا» در موقعیت خوبی قرار دارد تا بتواند وی را به پیروزی برساند.

در این میان مانفرد وبر رهبر حزب مردم اروپا از اولاف شولتس صدراعظم آلمان و مکرون خواسته است تا پنج سال دیگر هم از فون در لاین حمایت کنند. این حزب در کشورهای آلمان، اسپانیا، لهستان، بلغارستان، اسلوونی، لوکزامبورگ، قبرس، لتونی، استونی، فنلاند، کرواسی و یونان پیروز شده و ۶ کرسی هم در هلند کسب کرده است و به این ترتیب، عملکردی بهتر از انتظار داشته است.

جورجیا ملونی

رهبر جناح راست ایتالیا نیز در این انتخابات پیروز و بسیار جلوتر از رقبای خود ظاهر شد. موضوعی که باعث می‌شود وی همراه با دونالد تاسک از لهستان به عنوان یکی از معدود رهبران یک کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا با پیروزی به خانه برود.

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

راست افراطی

پیروزی مارین لو پن از جناح راست افراطی در حزب مجمع ملی فرانسه، ماجرای بزرگ شب گذشته پس از عملکرد قوی این حزب بود؛ ماجرایی که سبب شد تا مکرون تصمیم به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید بگیرد.

احزاب راست افراطی در اتریش و هلند نیز مقام نخست را کسب کردند و در آلمان و رومانی به مقام دوم رسیدند. اریک زمور فرانسوی نیز که به عنوان یک سیاستمدار راست‌گرای تندرو شناخته می شود وارد پارلمان شد.

سوسیالیست‌ها

در این میان احزاب چپ میانه اروپا در حالی که پیروزی خیره کننده‌ای بدست نیاوردند، اما وضعیت خود را در پارلمان حفظ کرده و در کشورهای بزرگی مانند اسپانیا و ایتالیا در رده دوم و در فرانسه در رتبه سوم قرار گرفتند. اما در آلمان سوسیالیست‌های حزب شولتس پس از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در رتبه سوم ایستادند.

پیتر مایار

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

مایار به عنوان رقیب ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و چهره بلامنازع اپوزیسیون این کشور نزدیک به ۳۰ درصد آرا را به دست آورد.

روبرتا متسولا

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

متسولا به عنوان رئیس پارلمان اروپا از کشور مالت با کسب بیش از ۸۷ هزار رای تنها یک کرسی اضافی برای حزب خود بدست آورده است. هرچند رسانه‌های مالت گزارش دادند که از زمان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا، متسولا بیشترین رای را برای عضویت در پارلمان اروپا داشته است.

بازنده‌ها چه کسانی هستند؟

امانوئل مکرون

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

پولیتیکو، رئیس‌جمهوری فرانسه را به عنوان نخستین بازنده نتیجه انتخابات شب گذشته پارلمان اروپا معرفی کرد و نوشت: حزب (رنسانس) در این انتخابات به سختی توانست از سوسیالیست‌ها پیشی بگیرد و در رتبه دوم بایستد.

والری هایر به عنوان نامزد اصلی حزب رنسانس پس از آنکه بارها از سوی متحدانش از جمله گابریل اتل نخست وزیر فرانسه سرخورده شده بود، به بروکسل می‌رود.

اولاف شولتس

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

سوسیال دموکرات‌های حزب صدراعظم آلمان در مبارزه با حزب راست میانه «دموکرات مسیحی» و راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نتیجه را واگذار کردند.

براساس گزارش‌ها این حزب تنها ۱۴ درصد آرا را بدست آورده که بدترین نتیجه یک انتخابات ملی در بیش از یک قرن اخیر است. از همین رو به نظر می‌رسد وی نیز مانند مکرون دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کند.

سبزها

پس از عملکرد قوی این حزب در سال ۲۰۱۹، سبزها در آلمان به برتری رسیدند و شب گذشته این حزب از ۲۱ کرسی به کمتر از ۱۲ کرسی رسید و در فرانسه هم به سختی توانست کرسی‌های خود را حفظ کند اما در پرتغال تمامی جایگاه خود را از دست داد و در مجموع نزدیک به ۲۰ کرسی را از دست دادند.

ویکتور اوربان

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

رهبر ملی‌گرای مجارستان پس از مواجهه با چالشی شدید از سوی مایار، بدتر از حد انتظار عمل کرد. حزب فیدز به رهبری اوربان در حالی ۴۳.۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد که این بدترین نتیجه این حزب در تاریخ انتخابات پارلمان اروپا بود.

ماتئو سالوینی

برندگان و بازندگان انتخابات پارلمان اروپا چه کسانی هستند؟

حزب لیگ معاون نخست وزیر ایتالیا که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۴ درصد آرا را به دست آورد و در حال حاضر ریاست گروه راست افراطی هویت و دموکراسی (Identity and Democracy) را بر عهده دارد، این بار کمتر از ۹ درصد آرا را به دست آورد.

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمان اروپا که از تاریخ ۶ تا ۹ ژوئن (۲۰-۱۷ خرداد) برگزار شد، وضعیت سیاسی ۲۷ کشور عضو را در خصوص مسائل کلیدی همچون تغییرات آب و هوایی و آینده توافق سبز اروپا، رونق اقتصادی بعد از دوران کووید-۱۹، مهاجرت و نقش اتحادیه اروپا در عرصه جهانی محک خواهد زد.

ناظران سیاسی هشدار داده‌اند که چرخش بیشتر پارلمان اروپا به جناح راست موجب افزایش هزینه‌های زندگی، نگرانی درباره وضعیت مهاجران و ایجاد چالش‌هایی در حوزه گذار به انرژی سبز و حمایت از اوکراین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا