اجتماعیخبر ویژه

پایتخت ۷۷۰ پل روگذر متصل به ۴۴۰ تقاطع دارد

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید بر افزایش چند برابری پل‌ها در کلانشهر پایتخت گفت: تهران ۷۷۰ پل روگذر دارد که با ۴۴۰ تقاطع اتصال برقرار می‌کند که به عنوان مثال تنها در تقاطع جناح هشت پل ساخته شده است.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، محمد صادق خیرخواه روز دوشنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه ما متولی نگهداری و حفظ این زیرساخت‌های شهری هستیم، افزود: در موضوع ایمن سازی پل‌ها در سال ۸۱ طبق بررسی‌های انجام شده ۶۶ پل نیازمند اجرای طرح بهسازی لرزه‌ای بود که تاکنون ۳۰ پل از جمله کریمخان در مقابل زلزله ایمن سازی شدند.

وی ادامه داد: کار مطالعاتی ۳۳ پل باقی مانده از جمله پل حافظ در حال انجام است و باید برای سایر پل‌ها نیز طرح بهسازی لرزه‌ای انجام شود.

پایتخت ۷۷۰ پل دارد/ ۳۶ پل در برابر زلزله نامقاوم است

به گفته وی، این پل‌ها از جمله پل حافظ از ایمن سازی لازم برخوردار است اما در موقع زلزله نیاز به بهسازی دارد.

خیرخواه افزود: پل حافظ در قالب بهسازی لرزهای طراحی لازم برایش انجام گرفته، نقشه‌ها در اختیار متولیان امر قرار گرفته است، گزینه جمع آوری پل و جایگزینی هم طراحی و آماده است ضمن اینکه تمام سناریوهای مرتبط با پل حافظ آماده شده اما محدودیت‌هایی وجود دارد که باید در حوزه ترافیک در خصوص آن تصمیم بگیرند.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه نگهداشت وظیفه سنگینی برعهده داریم، گفت: این پل‌ها به ازای عمری که از آنها می گذرد نیاز به نگهداری دارند باتوجه به تغییر قوانین در نگهداشت زیرساخت‌ها این اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر پل‌های مستحکمی را بسازیم.

وی ادامه داد: پل‌ها عملکرد خود را در مسیر و حمل و نقل عادی دارند ولی در قواعد جدید حوزه سازه و زلزله باتوجه به طبقه زلزله ما موارد سخت گیرانه تری در مقاوم سازی پل‌ها در نظر می‌گیریم، این پل‌ها بر اساس ضوابط جدید باید مورد بازسازی قرار می‌گرفتند ۱۴ پل باقی مانده نیز تا پایان سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

خیرخواه با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تکمیل و احداث ۹۸ تقاطع غیر همسطح مطرح شد، افزود: این پروژه به عنوان یک ابر پروژه تعریف شد و طبق روال ما در صف اول این پروژه ها برای طراحی بودیم برای مثال در انتهای اتوبان باقری به دلیل عدم ارتباط با اتوبان بابایی هفت برابر مسیر به شهروندان تحمیل می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۸ تقاطع انجام و ۸۰ تقاطع طراحی شده است و مابقی آن نیز تا پایان امسال به عنوان عملکرد جاری ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تاکید کرد: پروژه تونل شهید متوسلیان بیش از ۱۰ سال است که مورد مطالعه قرار گرفته در حوزه مطالعات فاز یک کار به اتمام رسانده شده که از ابتدای میدان سپاه قسمت تونل حرکت می‌کند و در امتداد خیابان مصطفی خمینی به میدان شوش و در نهایت به ازادگان می‌رسد.

خیرخواه یادآور شد: ۹.۱ دهم کیلومتر طول این مسیر است و از زیر ۲ ایستگاه مترو در حوالی میدان ابن سینا عبور می‌کند و باید عمق زیادی حدود ۴۰ متر در این قسمت داشته باشد که تمامی اقدامات متناسب با حوزه طراحی انجام شده اما در حوزه اجرا مسایلی وجود دارد که با حل آنها امیدواریم پروژه در سال جاری عملیاتی شود.

وی گفت: این پروژه صرفا به یک نهاد ربطی ندارد و ملی است، ذی نفعان متفاوتی دارند و مسیرهای گوناگونی را طی می‌کند بنابراین ممکن است در عملیاتی شدن اینگونه پروژه‌ها تاخیر داشته باشیم که برآورد اولیه برای سال ۱۴۰۲ در این پروژه حدود ۳۰ تا ۴۰ همت بوده و ساخت آن ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا