اخبار یکاقتصادی

نشست وزیران خارجه بریکس با ادای احترام به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان آغاز به کار کرد

نشست شورای وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس امروز دوشنبه در شهر نیژنی نووگورود روسیه با گرفتن عکس دسته جمعی وزیران و ادای احترام به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان آغاز شد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد ۹ کشور دیگر عضو این گروه در نیژنی نووگورود روسیه آغاز شد.

در ابتدای این نشست سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به عنوان میزبان، به اعضا خوش آمد گفت و درخواست کرد تا اعضای بریکس به احترام شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان بایستند.

نشست وزیران خارجه بریکس با ادای احترام به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان آغاز به کار کرد

با توجه به راهبرد دولت سیزدهم در پیوستن به همگرایی های مهم منطقه ای، نظیر شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس، شرکت در این نشست به عنوان اولین اجلاس وزیران امور خارجه بریکس که جمهوری اسلامی ایران در سطح یک عضو رسمی در آن شرکت می کند، از اهمیت ویژه‌ای برای کشورمان برخوردار می باشد.

موضوع عضویت کشورمان در گروه بریکس با جدیت در دولت سیزدهم دنبال شد و پس از اعلام تصمیم جدید کشورهای عضو برای پذیرش اعضای جدید رایزنی برای عضویت در دستور کار نشست های مقامات عالی رتبه و مسئولین کشورمان قرار گرفت.

در دوران ریاست چین بر گروه بریکس شاهد تحولات مثبت در گسترش بریکس بویژه توافقات چهاردهمین اجلاس سران بودیم که از آن جمله می توان به توافق سران در چهاردهمین اجلاس برای پذیرش اعضای جدید اشاره کرد با توجه به چراغ سبز اعضای گروه بریکس نامه رسمی شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه سابق کشورمان مبنی بر درخواست عضویت در گروه بریکس به همتایان در خرداد ماه ۱۴۰۱ به پنج کشور عضو ارسال شد.

پس از آن نادلی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین المللی آفریقای جنوبی طی نامه ای رسمی از شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه سابق دعوت به عمل آوردند تا در اجلاس وزرای امور خارجه دوستان گروه بریکس (۱۱-۱۲) خرداد ۱۴۰۲ برابر با ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ در شهر کیپ تاون شرکت و با همتایان خود ملاقات کردند. بدنبال آن نشست مشترک سفرای خارجی کشورهای عضو گروه بریکس به ریاست صفری معاون محترم دیپلماسی اقتصادی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در وزارت امور خارجه برگزار شد. در این نشست سفرا و کارداران کشورهای عضو بریکس از عضویت کشورمان استقبال کردند اما به این نکته اشاره کردند که هنوز اعضای گروه در مورد معیارها و شیوه نامه پذیرش اعضای جدید به اجماع لازم نرسیده اند. همچنین نشست مشترکی به ریاست صفری با سفرای کشورمان در کشورهای عضو بریکس در تاریخ ۲۷ اردیبهشت برگزار شد.

با توجه به پیشنهاد مطرح شده از سوی شهید امیرعبداللهیان در نشست وزیران خارجه دوستان بریکس در کیپ تاون کنفرانس ایران و بریکس با حضور مسئولین ذیصلاح ۵ کشور عضو و سفرا و نمایندگان سفارتخانه های خارجی و نمایندگانی از وزراتخانه ها و نهادهای داخلی در روز ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات امور خارجه برگزار شد.

پیگیری های متعدد کشورمان برای عضویت در گروه بریکس و تقویت سیاست خارجی کشور در گسترش روابط با شرق موجب گشت تا در جریان برگزاری چهارمین اجلاس به میزبانی چین جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور غرب آسیا جهت شرکت در اجلاس بریکس پلاس دعوت شود و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید شهید در نشست غیر حضوری بریکس پلاس در تاریخ ۲۴ ژوش ۲۰۲۲ سخنرانی کرد. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود تأکید کرد با توجه با چالش های روز افزون جهانی راه حلی جز افزایش مشارکت در سطح بین المللی نمی تواند پیشبرد توسعه جهانی را تضمین نماید.

پیرو رایزنی های فشرده با مقامات کشورهای عضو بریکس سران کشورهای عضو در پانزدهمین اجلاس خود در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۲ (۲۴ آگوست ۲۰۲۳) از عربستان سعودی ،آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی و جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به بریکس دعوت بعمل آوردند.

جمهوری اسلامی ایران از ۱۱ دی ۱۴۰۲ اول ژانویه ۲۰۲۴ رسما به گروه بریکس پیوست.آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید به دعوت رسمی ما تاملا سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در اجلاس سران بریکس شرکت کرد.

به گزارش ایرنا؛ علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس در ساعات ابتدایی امروز دوشنبه وارد نیژنی نووگورود روسیه شد.

این نخستین اجلاس وزیران امور خارجه بریکس است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو رسمی در آن شرکت می‌کند.

باقری در ساعات ابتدایی امروز دوشنبه ۲۱ خردادماه و پس از ورود به نیژنی نووگرود روسیه عنوان کرد علاوه بر مشارکت فعال در نشست‌های امروز بریکس در دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست نیز با کشورهای مختلف در خصوص مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی رایزنی خواهد کرد.

در همین راستا وی با وزیر امورخارجه جمهوری خلق چین و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو و رایزنی کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا