اخبار یکاقتصادی

امضای ۴۴ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان در سه سال اخیر/ افزایش حجم تجارت دو کشور

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به گسترش روابط تهران و دوشنبه در چند سال اخیر، گفت: با سفر روسای جمهور ایران و تاجیکستان، در سه سال گذشته ۴۴ سند همکاری بین دو کشور امضا شده است.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، «نظام الدین زاهدوف» امروز (دوشنبه) در دیدار با رئیس سازمان نقشه برداری ایران برای پیگیری توافقات انجام شده بین دو کشور، اظهار داشت: در چند سال گذشته شاهد گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور هستیم.

وی دیدارهای روسای جمهور دو کشور در چند سال گذشته را سازنده‌ ارزیابی کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ نخستین سفر شهید آیت الله رئیسی به تاجیکستان انجام و پس از آن در سال ۱۴۰۱ سفر «امامعلی رحمان» رهبر و رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران انجام شد. همچنین در سال گذشته دوباره شهید رئیسی به تاجیکستان سفر داشتند؛ یعنی در مدت سه سال گذشته سه سفر در سطح عالی داشتیم که در این سفرها توافقات بسیار خوبی برای همکاری‌های دو کشور به دست آمد.

سفیر تاجیکستان در ایران ادامه‌داد: در این سه سفر ۴۴ سند دوجانبه همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است؛ البته بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس مجلس ملی تاجیکستان به‌منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه به تهران سفر کرد.

زاهدوف گفت: ارتباطات سازنده سیاسی در سطح عالی و هدفمندانه ادامه دارد و اطمینان دارم پس از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران نیز همکاری‌ها تداوم خواهد داشت؛ همچنین امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران به‌تازگی مذاکراتی برای تقویت روابط داشتند.

تجارت ۲۷۰ میلیون دلاری تهران و دوشنبه

وی به گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چند سال اخیر اشاره و بیان‌کرد: حجم تجارت دو کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷ میلیون دلار بود که در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید. روسای جمهور دو کشور توافق کرده بودند که در سال‌های نزدیک حجم تجارت به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که این روند افزاینده، رشد همکاری‌های دو کشور را نشان می‌دهد.

سفیر تاجیکستان در ایران گفت: توافقی که روسای جمهور دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری داشتند، می‌تواند در سال‌های آینده عملی شود.

زاهدوف با اشاره اشتراکات فرهنگی دو کشور، تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی زمینه‌ساز رشد همکاری‌ها در همه زمینه‌ها است و در سال ۱۴۰۱ در دو کشور هفته‌های فرهنگی برگزار شد.

وی اظهار داشت: همکاری‌های دوجانبه و اشتراکات زیادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در جهت تقویت همکاری‌ها وجود دارد.

زاهدوف اضافه‌کرد: همکاری‌ها بین سازمان نقشه برداری ایران و کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی جمهوری تاجیکستان در راستای توافقات دو کشور است که سال گذشته در شهر دوشنبه نخستین جلسه برگزار شد و امروز شاهد برگزاری دومین جلسه در ادامه همکاری‌ها هستیم.

سفیر تاجیکستان در ایران با تشکر از میزبانی هیات ایرانی، خاطرنشان‌کرد: در راستای توافقنامه‌ای که امضا شده این همکاری‌ها ادامه دارد و اهمیت سازمان‌های نقشه برداری و تجربه جمهوری اسلامی ایران سبب بهتر شدن همکاری‌های دو کشور خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا