اجتماعیخبر ویژه

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

تاثیر ۵۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عاملی شده تا دانش‌آموزان آزمون خردادماه را جدی‌تر بگیرند و با توجه به گستردگی جمعیت و تعداد دروس، نظرات متفاوتی در سخت یا آسان بودن سوالات دارند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، آزمون‌های نهایی خرداد دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود اما پس از چند روز تاخیر، از روز پنجم خرداد با حضور حدود ۲ میلیون داوطلب کلید خورد و برای پایه دهم و دوازهم تا پایان خرداد و پایه یازدهم تا چهارم تیر ادامه دارد.

دو علت موجب تاخیر در آغاز به موقع امتحانات نهایی شد، اول اینکه داوطلبان با مشکل فنی در سایت برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون مواجه شدند که این مساله نگرانی بسیاری از والدین و دانش‌آموزان را به همراه داشت.

هر چند که در این خصوص آموزش و پرورش میزهایی را برای ارائه کارت‌های ورود به جلسه در هر منطقه برقرار کرد اما این روند هم نتوانست پاسخگوی تمامی دانش آموزان باشد که در نهایت آموزش و پرورش اعلام کرد به دلیل این مشکل فنی، برگزاری ۲ امتحان اول دانش‌آموزان به آخر امتحانات موکول شده است.

در این میان به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت و اعلام عزای عمومی و حضور دانش‌آموزان در مراسم عزاداری، برگزاری امتحانات نهایی بار دیگر به تاخیر افتاد و به ۵ خرداد موکول شد.

آموزش و پرورش به دلیل جابه‌جایی در زمان‌ برگزاری امتحانات، برنامه جدیدی را تنظیم کرد و در اختیار دانش‌آموزان قرار داد و در نهایت دانش‌آموزان از روز شنبه ۵ خرداد در حوزه‌های امتحانی حاضر شدند.

امسال امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه و دروس ریاضی و علوم پایه ششم و علوم، ریاضی و فارسی پایه نهم متوسطه به صورت نهایی برگزار شد.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

 

امتحانات نهایی خردادماه با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال از حساسیت بیشتری برخوردار است.از این رو آموزش و پرورش پیشتر عنوان کرده بود که به منظور آمادگی بیشتر دانش آموزان به ویژه پایه‌های دهم و یازدهم که برای نخستین بار امتحان نهایی خواهند داشت، از نوروز ۱۴۰۳ فرصت‌هایی برای آمادگی دانش آموزان مهیا کرده به گونه ای که آشنایی دانش آموزان با طراحی سوالات انجام شد و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

آشنایی دانش‌آموزان با سوالات امتحانات نهایی یک امر ضروری است چراکه بیشتر داوطلبان سال گذشته مدعی بودند که سوالات بسیار دشوار و حتی خارج از کتاب درسی طراحی شده بود.

همچنین مواردی مانند ایجاد کانال‌های تلگرامی با عنوان «افشای سوالات امتحانات نهایی» و همچنین افشای سوالات پس از آغاز امتحانات و در زمان برگزاری آزمون از جمله مواردی است که ترس از تقلب سایرین را در دل دانش‌آموزان می‌اندازد و این در صورتی است که امسال آموزش و پرورش اعلام کرده که با همکاری پلیس فتا با این موارد برخورد می‌شود.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

دانش‌آموزان از جزئیات برگزاری آزمون‌ها می‌گویند

اکنون نیمی از زمان برگزاری امتحانات گذشته است و دانش‌آموزان نظرات متفاوتی نسبت به طراحی سوالات درس‌های مختلف و همچنین شیوه برگزاری امتحانات در جامعه و شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند که در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

یکی از دانش‌آموزان کلاس یازدهم رشته انسانی مدرسه نمونه دولتی فرهنگ درباره طراحی سوالات به ایرنا گفت: سطح سوالات در دروس مختلف متوسط بود، اما سوالات درس علوم و فنون به شدت دشوار، زمان‌بر و حتی اشعار وزنی خارج از کتاب درسی بود.

وی افزود: سوالات درس دین و زندگی بسیار ساده بود و این باعث دلگرمی شد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته انسانی به نمایندگی از چند همکلاسی دیگر خود گفت: اشعار درس علوم و فنون خارج از کتاب درسی و به شدت دشوار بود. زمان هم برای این امتحان بسیار کم بود، ما باید وزن اشعاری که تا به حال نشنیده‌ایم را پیدا می‌کردیم، همه گیج شده بودیم.

وی افزود: فکر می‌کردم که از این درس نمره خوبی به دست آورم اما پس از حضور در جلسه امتحان کمی دلزده شدم و هنوز فکرم در این درس و نمره‌اش گیر کرده است.

وی درباره شیوه برگزاری آزمون‌ها گفت: مشکل خاصی در این میان وجود ندارد اما در مواردی دانش‌آموزان دیرتر به حوزه امتحانی می‌رسند اما درهای حوزه به روی آنها بسته می‌شود و آنها هم مدام در می‌زنند که این موضوع تمرکز ما را به هم می‌زند.

این دانش‌آموز ادامه داد: سر و صداهای این چنینی به شدت باعث استرس در دانش آموزانی می‌شود که در جلسه آزمون حضور دارند چراکه اصلا نمی‌توانیم روی سوالات تمرکز کنیم.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته انسانی گفت: سوالات نسبت به آنچه که معلم در کلاس درس می‌دهد، تحلیلی و دشوارتر است. من سوالات سال گذشته را دیده‌ بودم که بسیار سخت بود بنابراین امسال حتی پاورقی و زیرنویس عکس‌ها را هم حفظ کرده بودم.

وی افزود: در کل امتحانات سطح متوسطی برایم داشت، امیدوارم بقیه امتحانات هم به همین رویه بگذرد و نتایج مناسبی به دست آورم.

این دانش‌آموز همچنین عنوان کرد: اما یک موضوع باعث نگرانی من و دوستانم شده است و آن اینکه سوالات امتحانی پس از برگزاری آزمون در فضای مجازی پخش می‌شود. درست است که این افشا پس از امتحان انجام شده اما خیلی واضح است که همان شخصی که می‌تواند سوال را به خارج از حوزه امتحانی بفرستد، به همان صورت هم می‌تواند پاسخ‌ها را دریافت کند و این تقلب است.

وی ادامه داد: اگر هم که طراحان یا مسئولان حوزه سوالات را حین برگزاری آزمون در فضای مجازی می‌گذارند، فقط باعث ترس ما از تقلب سایرین می‌شود و بهتر است که آموزش و پرورش جلوی این کار را بگیرد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی هم گفت: سوالات فیزیک به شدت دشوار بود اما بقیه درس‌ها متوسط بود.

وی افزود: همچنین اینکه امسال ساعت برگزاری آزمون خیلی زود است، دانش‌آموزان بسیاری پشت درهای بسته می‌مانند که سروصدا می‌کنند و در نهایت تمرکز ما بهم می‌خورد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم تجربی گفت: امتحانات سطح متوسطی دارد، درس دین و زندگی آسان بود اما زیست کمی دشوار و مفهومی بود امیدوارم که شیوه تصحیح سوالات به گونه‌ای باشد که نمره خوبی به دست آورم.

این دانش آموز ادامه داد: نحوه رفتار مراقبان هم خوب است و در حوزه‌ای که من هستم آرامش برقرار است.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی عنوان کرد: امتحانات سطح خوبی دارد. من همه کتاب را به خوبی خوانده‌ام و فکر می‌کنم نمره خوبی هم به دست آورم.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

برگزاری امتحانات کشوری پایه‌های نهم و ششم چگونه بود؟

درس‌های علوم و ریاضی پایه ششم هم امسال به صورت سراسری برگزار شد، براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، سوالات در سطح کشوری طراحی شده و برای تمام دانش‌آموزان پایه ششم مشابه است اما تصحیح اوراق توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در امتحانات هماهنگ منطقه‌ای نیز سوالات دروس توسط منطقه آموزش و پرورش مربوطه طراحی می‌شود و برای دانش‌آموزان پایه ششم همان منطقه یکسان است اما تصحیح اوراق باز هم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

همچنین درس‌های علوم تجربی، فارسی و ریاضی پایه نهم متوسطه هم به صورت کشوری برگزار شده که در این میان برخی از پایه نهمی‌ها نسبت به طراحی سوالات درس علوم اعتراض داشتند که این موضوع خبری شد و وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع پاسخ داد.

این دانش آموزان معتقدند که برخی سوالات درس علوم پایه نهم خارج از کتاب درسی و برای دانش آموزان دشوار بوده است که محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: سوالات آزمون هماهنگ کشوری درس علوم پایه نهم، خارج از مطالب کتاب درسی نبوده است.

وی افزود: گروه‌های آموزشی سوالات را بررسی خواهند کرد و اگر اشکالی در سوالات باشد، در راهنمای تصحیح ذکر می کنند.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی

تجربیات دانش‌آموزان سال‌های قبل از امتحانات نهایی

در نهایت تجربه‌ دانش‌آموزان سال‌های گذشته نشان می‌دهد که داوطلبان برای موفقیت در آزمون نهایی باید کتاب‌های درسی خود را دقیق و کامل مطالعه کنند. به این منظور همه محتوای کتاب درسی از جمله متن‌ها، فعالیت‌ها، تصاویر، سوالات، آزمایش‌ها، نمودارها و تمرین‌ها را باید به خوبی یاد بگیرند، به‌طوری‌ که مطمئن شوند همه مفاهیم موجود در کتاب درسی را درک کرده‌اند و پاسخ سوالات و مسائل طرح شده در کتاب درسی را به‌درستی یادگرفته‌اند.

درب حوزه آزمون نیم ساعت قبل از شروع آزمون بسته خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید پیش از آن در مدرسه حضور داشته باشند یا تدبیری برای تاخیر این افراد در نظر گرفته شود تا استرسی به دانش‌آموزان حاضر در جلسه وارد نشود.

حفظ آرامش، مطالعه پیوسته در طول سال تحصیلی، تغذیه مناسب قبل و حین برگزاری امتحانات، فراهم کردن فضای آرام در منزل، همراهی مدیران و معلمان مدارس در هدایت دانش آموزان به سمت روش های درست مطالعه بخش دیگری از مواردی است که می تواند اضطراب ناشی از آزمون نهایی را کاهش دهد تا دانش آموزان بتوانند حدنصاب نمره را برای ورود به کنکور و دانشگاه ها کسب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا