خبر ویژهسیاسی

چرا گانتس از قطار نتانیاهو پیاده شد؟ پیامدهای آن چیست؟

«بنی گانتس» وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی و مهمترین متحد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر در حالی از شورای جنگ این رژیم استعفا کرد که پیش‌بینی می‌شود، این موضوع کاتالیزور سقوط زودهنگام کابینه حاکم شود.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، گانتس عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی، شامگاه یکشنبه به طور رسمی استعفای خود را اعلام کرد و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

وی علت حضور خود در شورای جنگ رژیم اشغالگر را نجات این رژیم از سرنوشت شومی اعلام کرد که در انتظار آن است و هدف از این حضور را، مشارکت در کابینه نتانیاهو ندانست.

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، استعفا از شورای جنگ را یک تصمیم سخت و دردناک توصیف کرد و از نتانیاهو خواست تا هرچه زودتر انتخابات زودهنگام برگزار کند و درباره دلایل شکست از مقاومت فلسطین، یک کمیته تحقیق داخلی تشکیل دهد.

گانتس، با بیان اینکه نتانیاهو به خاطر منافع سیاسی خود، مانع از اتخاذ تصمیمات استراتژیک شد، گفت: از کابینه جنگ خارج می‌شوم، زیرا نتانیاهو مانع حرکت به سوی پیروزی حقیقی است.

وی ادامه داد: از طرح بایدن برای آتش‌بس و مبادله اسرا حمایت می‌کنم و از نتانیاهو می‌خواهم تا جرات و شجاعت داشته باشد و این طرح را بپذیرد.

رهبر حزب «اتحاد»، خانواده‌های اسرای صهیونیست را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: ما در آزمون مردود شدیم و نتوانستیم فرزندانتان را بازگردانیم.

گانتس با بیان اینکه باید نهایت تلاش برای دستیابی به توافق برای مبادله اسرای اسرائیلی به کار گرفته شود، افزود: بهای جنگ دردناک است و بیش از هزار خانواده اسرائیلی بهای سنگینی را پرداخته‌اند.

این مقام صهیونیست جمعه شب در نشست اخیر شورای جنگ رژیم اشغالگر تهدید کرده بود که اگر در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی در خصوص توافق برای آزادسازی اسیران صهیونیست ایجاد نشود، استعفای خود را تقدیم خواهد کرد.

استقبال چپ‌ها و عصبانیت راست‌ها

«یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی در واکنش به استعفای گانتس گفت که زمان آن رسیده کابینه ای با تدبیر جایگزین این کابینه تندرو شود.

وی تاکید کرد: تصمیم گانتس و «گادی آیزنکوت» دیگر عضو شورای جنگ برای خروج از این شورای شکست‌خورده مهم و درست بود.

این مقام صهیونیست افزود که زمان آن رسیده تا کابینه ای با تدبیر که امنیت و اسرا را بازگرداند و جایگاه بین‌المللی اسرائیل را احیا کند، جایگزین این کابینه تندرو شود.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق کابینه نتانیاهو و از اعضای سابق حزب لیکود نیز که اکنون رهبر حزب «اسرائیل بیتنو» است، در واکنش به استعفای گانتس، آن را با تأخیر دانست، اما گفت که این یک اقدام خوب بود.

وی تاکید کرد که استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ تصمیم خوبی بود و حتی اگر با تاخیر هم صورت گرفت، اما باز از هیچ بهتر بود.

رهبر حزب اسرائیل بیتنو گفت زمان آن رسیده تا یک ائتلاف صهیونیستی تشکیل شود تا جایگزین ائتلاف کنونی شود.

چرا گانتس از قطار نتانیاهو پیاده شد؟ پیامدهای آن چیست؟

در شرایطی که احزاب چپ و میانه از استعفای گانتس استقبال کردند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر ائتلاف احزاب راست‌گرای حاکم بر این رژیم در واکنش به این استعفا گفت: اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود، بلکه زمان اتحاد است.

نتانیاهو افزود: تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.

وی که در معرض افزایش فشار مخالفان برای برگزاری انتخابات زود هنگام است، گفت: آماده پذیرش همه احزاب در شورای جنگ هستیم تا بتوانیم امنیت اسرائیلی ها را تامین کنیم.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز با ابراز خشم نسبت به استعفای گانتس گفت که این اقدام، «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه، «سید حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان و ایران را خوشحال کرد.

وی افزود: خروج گانتس از کابینه جنگ یک اقدام سیاسی و غیرمسئولانه و هدف از آن هم ایجاد گسست در میان اسرائیلی ها است.

این مقام صهیونیست گفت: از رهبران احزاب صهیونیست که اسرائیل برایشان مهم است، می‌خواهم که برای تحقق پیروزی به شورای جنگ بپیوندند.

«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که محافل امنیتی درباره ورود وی به شورای جنگ، پس از استعفای گانتس ابراز نگرانی کرده بودند، در پی این استعفا خواستار پیوستن به شورای جنگ شد.

وی گفت: زمان آن رسیده تا تصمیماتی شجاعانه اتخاذ شده و با ایجاد بازدارندگی حقیقی، امنیت ساکنان جنوب و شمال و کل اسرائیل محقق شود.

 

سرایت موج استعفاها از حوزه امنیتی به حوزه سیاسی

در شرایطی که در نتیجه شکست رژیم اشغالگر از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی، موج استعفاها از ارتش و نهادهای امنیتی آغاز شده و تاکنون چندین مقام امنیتی و نظامی رده های بالا استعفا داده اند، به نظر می رسد که موج استعفاها وارد حوزه سیاسی هم شده است.

«یورام هامو» مسئول بخش سیاست های راهبردی شورای امنیت رژیم اشغالگر و «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله افرادی از حوزه امنیتی و نظامی بودند که استعفا دادند.

چرا گانتس از قطار نتانیاهو پیاده شد؟ پیامدهای آن چیست؟

«هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش، «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی(شاباک) و «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش این رژیم نیز از جمله افرادی هستند که بنابه گزارش رسانه های عبری زبان در صف استعفا هستند.

اما اکنون، استعفای گانتس می تواند موج استعفاها در حوزه سیاسی را نیز تشدید کند، به طوری که بلافاصله پس از استعفای وی، آیزنکوت دیگر عضو شورای جنگ نیز از حضور در این شورا استعفا کرد.

وی در پیام استعفای خود تاکید کرد که شورای جنگ تصمیماتی قاطع و ضروری برای تحقق اهداف جنگ اتخاذ نکرد.

«حیلی تروبیر» از حزب گانتس نیز از دیگر افرادی بود که استعفای خود را از کابینه حاکم اعلام کرد. پیشتر، «گیدون سعر» رهبر حزب «امید نو» نیز از کابینه نتانیاهو استعفا کرده بود.

نگرانی امنیتی‌ها از ورود تندروها به شورای جنگ

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دو روز پیش از نگرانی دستگاه امنیتی این رژیم درباره ورود بن گویر به شورای جنگ خبر داد.

براساس این گزارش، محافل امنیتی که دیدگاهشان درباره جنگ علیه غزه به دیدگاه گانتس و آیزنکوت دو عضو مستعفی شورای جنگ نزدیک تر است، نگران هستند که در صورت استعفای این دو نفر، نتانیاهو و بن گویر تصمیم گیرندگان اصلی در این شورا شوند.

این منبع امنیتی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، بن گویر را تهدیدی برای امنیت این رژیم دانست و با حضور وی در شورای جنگ مخالفت کرد.

حضور گانتس در شورای جنگ باعث تعدیل مواضع تندروهای کابینه نتانیاهو و یک اهرم بالانس در کابینه بود و با رفتن او، بن گویر و اسموتریچ با دست بازتری عمل می کنند و احتمالا مواضع کابینه در آینده تندتر خواهد شد و این موضوع می تواند زمینه‌ساز انزوای بیشتر رژیم اشغالگر در جامعه بین الملل شود.

استعفای گانتس؛ کاتالیزور سقوط کابینه نتانیاهو

باتوجه به اقبال توده صهیونیست ها به گانتس که وی را مهمترین رقیب انتخاباتی نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام کرده است، خروج وی از شورای جنگ را می توان کاتالیزور سقوط کابینه حاکم ارزیابی کرد.

گانتس در اکثر نظرسنجی های انجام شده در یک سال گذشته، جایگاهی بالاتر از نظر محبوبیت در میان صهیونیست ها نسبت به نتانیاهو داشت.

رهبر حزب «اتحاد» وارد کابینه جنگ شد تا بتواند آن را تقویت کند اما بعد از اینکه فهمید روی اسب بازنده شرط بندی کرده و میزان مقبولیت آن به طور تدریجی کاهش می یابد و در درون کابینه هم به نظراتش توجه نمی شود، از آن خارج شد.

انتظار می رود که با خروج گانتس و پیوستن طرفداران وی به موج اعتراضات خیابانی، تنش ها در سرزمین های اشغالی تشدید شود.

استقبال دیگر سران اپوزیسیون از استعفای گانتس باعث منسجم تر شدن مخالفان نتانیاهو در آینده خواهد شد.

چرا گانتس از قطار نتانیاهو پیاده شد؟ پیامدهای آن چیست؟

با توجه به روابط نزدیک گانتس با کاخ سفید و دولت دموکرات «جو بایدن»، خروج وی از کابینه می تواند بر روابط واشنگتن و تل آویو نیز تاثیر منفی بگذارد.

آمریکایی ها روی گانتس به عنوان مهره جایگزین برای کابینه آینده رژیم اشغالگر سرمایه گذاری کرده بودند و خروج وی می تواند موجب شود تا آنها تلاش بیشتری برای سقوط سریع تر کابینه نتانیاهو و جایگزین کردن آن با کابینه گانتس انجام دهند.

آنچه گمانه زنی ها درباره قریب الوقوع بودن سقوط کابینه نتانیاهو و جایگزینی آن با کابینه گانتس را تقویت می کند، این است که این استعفا دقیقا پیش از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی اتفاق افتاد.

بلینکن در هشتمین سفر خود به منطقه از زمان وقوع عملیات طوفان الاقصی، از روز دوشنبه تا چهارشنبه(۲۱ و ۲۲ خردادماه) به تل آویو و نیز کشورهای اردن، مصر و قطر سفر خواهد کرد و در این سفر با گانتس نیز دیدار می‌کند.

باوجود مخالفت نتانیاهو، گانتس در اوایل جنگ علیه غزه نیز به آمریکا رفته بود و با معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات آمریکایی به طور رسمی دیدار کرده بود.

باتوجه به نزدیکی نگاه محافل نظامی و امنیتی به نگاه گانتس، خروج وی از شورای جنگ باعث تشدید شکاف در درون طیف های سیاسی داخلی و فرماندهان ارتش خواهد شد و بر روحیه نظامیان صهیونیست نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا