اخبار یکاقتصادی

دستاوردهای تامین مالی خارجی در دولت سیزدهم

بانک مرکزی اقدامات خود در زمینه وصول مطالبات معوق ارزی کشور و انجام تامین مالی خارجی را اعلام کرد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، بانک مرکزی در دوره فعالیت خود در دولت سیزدهم برای گسترش تعاملات بانکی و رفع تنگناهای ناشی از تحریم های ظالمانه در انتظار پذیرش پیمان های تعهدآور بین المللی نشد و با توسعه دیپلماسی اقتصادی به گسترش روابط بانکی با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای همسو پرداخت و در این راستا دو هدف اصلی را دنبال کرد نخست ازاد سازی منابع مسدود کشور و دوم گسترش روابط بانکی بدون تحمیل هزینه های سیاسی به کشور سیاستی که در قالب تامین مالی خارجی دنبال شد که اهم اقدامات انجام شده به شرح ذیل می باشد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در بخش وصول مطالبات معوق ارزی کشور و تامین مالی خارجی در دولت سیزدهم اقدامات ذیل انجام شده است:

تسویه مطالبات معوق نفتی از کشور سریلانکا در قالب تهاتر با چای

وصول مطالبات کشورهای نیکاراگوئه و گرجستان

دریافت مطالبات جمهوری اسلامی ایران از انگلیس بابت خریدهای وزارت دفاع

وصول بخشی از مطالبات ارزی بانک مرکزی از شبکه بانکی کشور با انجام ابتکارات تهاتر مطالبات و بدهی‌های ارزی و یا در قبال دریافت ارزهای حاصل از صادرات برق و گاز به عراق

وصول مطالبات ارزی این بانک بابت سپرده‌های تودیعی نزد بانک‌های عامل بالغ بر ۲ میلیارد دلار

فراهم کردن زمینه افزایش استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌هایی که علاوه بر نیاز ارزی در زمان اجرا و ارزآوری در زمان بهره‌برداری، پیوندهای پیشین و پسین با سایر حوزه‌های صنعتی و معدنی داشته باشد.

ابزارسازی برای تأمین مالی ارزی با کمک مرکز مبادله ارز و طلای ایران از جمله برنامه‌ریزی جهت تدوین دستورالعمل‌های انتشار سایر اوراق ارزی از جمله اوراق سلف ارزی، اجاره و تجاری

فراهم نمودن زمینه تأمین مالی خارجی از کشورهای مختلف با انجام مذاکرات فشرده دو جانبه

فعال شدن مجدد کمیسیون تسهیلات ارزی بانک مرکزی پس از سال‌ها رکود و نظام اولویت‌بندی و رتبه‌بندی طرح‌ها برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی تدوین و اجرایی گردید

بر اساس این گزارش، نتایج و دستاوردهای حاصله در تامین مالی خارجی در سه سال اخیر به شرح ذیل بوده است:

انعقاد ۳ فقره قرارداد تسهیلات کوتاه‌مدت (حداکثر یکساله) خارجی به مبلغ کل ۵۲ میلیون یورو با شعب خارجی بانک‌ها به منظور تسهیل ورود کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی

انعقاد ۳ فقره قرارداد تامین مالی میان‌مدت اعتبار خریدار با استفاده از تسهیلات بانک تجارتی ایران و اروپا (EIHB) به مبلغ کل قراردادهای تجاری معادل ۲۱۸ میلیون یورو برای اجرا و تکمیل طرح‌های صنایع پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی سراج گستران رجال و مجتمع فولاد تربت حیدریه

معرفی طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، فولاد استانی بافت و انتقال نیروی برق مازندران برای استفاده از تسهیلات کشور چین مجموعاً به مبلغ قراداد تجاری ۱٫۰۸۶ میلیون یورو.

نهایی‌سازی قرارداد تسهیلات از روسیه، در این زمینه قرارداد استفاده از تسهیلات یک بانک روسی به ارزش یک میلیارد یورو مذاکره و نهایی شده که امید است تا پایان فصل بهار به امضا برسد.

انعقاد قرارداد ترتیبات جدید تأمین مالی چین (بسته دوم) به ارزش ۹۹ میلیارد یوان در سال گذشته که شرایط مالی آن نسبت به بسته قبل، منافع بیشتری برای کشور حاصل خواهد نمود. در این خصوص در گام اول، ۷ پروژه به ارزش ۵ میلیارد یورو برای استفاده از این تسهیلات به طرف مقابل معرفی شده است.

فعال‌سازی بسته اول فاینانس چین، پس از وقفه چندساله در معرفی طرح‌های جدید برای استفاده از منابع تتمه بسته اول. در این زمینه طرح‌هایی به ارزش حدود ۵ میلیارد یورو برای استفاده از این منابع به طرف مقابل معرفی گردید و اعتبار اسنادی ۴ طرح گشایش و فعال شد.

امضا قرارداد اخذ تسهیلات مالی خارجی از یک بانک بلاروسی در سال ۱۴۰۲ و از این طریق، شرکت‌های بزرگ حوزه معدن، نسبت به خریداری ماشین‌آلات سنگین معدنی خود بصورت اعتباری اقدام خواهند نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا