اجتماعیخبر ویژه

ارائه ۲۶۲ هزار خدمت دارویی و درمانی به حجاج ایرانی

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای از ارائه بیش از ۲۶۲ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان خبر داد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات بهداشت و درمان به زائران ایرانی در مراسم حج تمتع، در اطلاعیه‌ای جزئیات ارائه خدمات به زائران را از ابتدای عملیات درمانی حج تا پایان روز گذشته ۱۹ خردادماه اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۲۶۲ هزار و ۱۰۹ خدمت به زائران ارائه شده که از این میزان، ۲۲۲ هزار و ۳۵۱ خدمت در مکه و ۳۵ هزار و ۷۵۴ خدمت در مدینه ارائه شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: اکنون ۳۴ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۱۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

در بخش دیگر اطلاعیه آمده است: بیشترین علت مراجعات زائران، گرمازدگی، مشکلات تنفسی و گوارشی همچنین شکستگی مچ دست، کف و انگشت کوچک پا و ضرب دیدگی بر اثر سقوط از پله برقی و سر خوردن بر روی سطوح صاف و سنگ فرش‌ها بوده است و با توجه به اینکه بسیاری از زائران با سنین بالا دچار پوکی استخوان هستند؛ بنابراین لازم است که نکات ایمنی را رعایت کنند زیرا این افراد ممکن است با یک افتادن ساده دچار شکستگی مچ دست، مفصل لگن و بسیاری از شکستگی‌های دیگر شوند و در اثر این موضوع ممکن است برخی نتوانند اعمال خود را انجام دهند و مجبور شوند حج خود را نیمه کاره رها کنند.

مرکز پزشکی حج و زیارت در بخش دیگر این اطلاعیه آورده است: با توجه به در پیش بودن ایام تشریق (۱۱ تا ۱۳ ذی‌الحجه) وسایل، تجهیزات و داروهای مورد نیاز حجاج ایرانی در حال ارسال به صحرای عرفات و منا برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی و خدمت به زائران است و جلسات پزشکان عرب زبان و پزشکان داوطلب برای خدمت به زائران در ایام تشریق برگزار و هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا حجاج ایرانی از خدمات کامل بهداشتی و درمانی در ایایم تشریق برخوردار باشند.

در این اطلاعیه تصریح شده است: کادر درمان و پزشکان هلال‌احمر جمهوری اسلامی، آماده ارائه خدمات به حجاج هستند و پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات مفید در مراسم عرفات را انجام داده‌اند. طبق تعاملات صورت پذیرفته و مشارکت مؤسسه مطوفیه حجاج ایرانی در عربستان، ٩ مرکز درمانی و بیمارستان با تجهیزات کامل در صحرای عرفات و منا برپا خواهد شد و یک دستگاه آمبولانس در اختیار درمانگاه‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

امسال در برنامه تدوین شده، برای انتقال تعداد ۸۹ هزار و ۷۰۰ زائر بیت الله الحرام از ۲۱ فرودگاه کشور ۷۵۴ سورتی پرواز برنامه ریزی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا