اخبار یکاقتصادی

صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات غذایی/نمک‌های رنگی حاوی فلزات سنگین

رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات ۲ میلیارد دلار محصولات غذایی ایرانی به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: هزار و ۷۰۰ پروانه صادرات محصولات غذایی به خارج از کشور وجود دارد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، سید حیدر محمدی روز یکشنبه در همایش روز جهانی ایمنی غذا که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: رئیس جمهور شهید تاکید جدی بر بحث ایمنی و اهمیت ویژه سلامت و تامین غذای سالم و دسترسی عموم مردم به آن و پایداری امنیت غذایی داشت.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ میلیون بیمار ناشی از مصرف غذای ناسالم در جهان وجود دارد که سالانه ۴۰۰ میلیون نفر آنها فوت می کنند.

محمدی، وجود فلزات سنگین در برخی محصولات غذایی را باعث بروز انواع سرطان ها دانست، ادامه داد: دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، اختلالات در باروری، بیماریهای نادر و غیره از جمله بیماری هایی است که در اثر مصرف غذاهای ناسالم بیشتر بروز پیدا می کند.

وی با بیان اینکه بالابردن ارزش تغذیه ای محصولات غذایی در دولت سیزدهم به شدت دنبال شده است، گفت: با کمک محققان ایرانی، روی نان کامل بیشتر کار شد و فرهنگ سازی در مورد مصرف نان کامل توانسته از بروز بسیاری از بیماری های گوارشی پیشگیری کند.

صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات غذایی/نمک‌های رنگی حاوی فلزات سنگین

نمک‌های رنگی حاوی فلزات سنگین

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نمک های رنگی آلوده به فلزات سنگین هستند، از مردم خواست این نمک ها را که در بازار موجود هستند مصرف نکنند زیرا بر اساس نمونه برداری های انجام شده حاوی فلزات سنگین بوده و مخرب هستند.

۴۵۰ آزمایشگاه مجهز به دستگاه های پیشرفته بوده که ۶۰۰ سم را در محصولات غذایی پایش می کنندوی تصریح کرد: پایش سموم کشاورزی، تدوین سند امنیت غذایی، تقویت خدمات الکترونیک در صدور مجوزها و کسب و کار، مشارکت در اجرای توزیع شیر مدارس، مشارکت در اجرای غنی سازی ویتامین دی و ریز مغذی، غنی سازی نمک با ید، شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ آزمایشگاه مجهز به دستگاههای پیشرفته بوده که ۶۰۰ سم را در محصولات غذایی پایش می کنند، گفت: به زودی غنی سازی نان با ویتامین دی آغاز می شود و تمامی محصولات غذایی وارداتی نیز تاییدیه سازمان غذا و دارو را از لحاظ ایمنی محصولات کسب کرده و بعد وارد بازار می شود.

غنی سازی مواد غذایی و پایش محصولات غنی شده

مدیر کل اداره فرآورده های غذایی سازمان غذا از غنی سازی مواد غذایی و پایش محصولات غنی شده خبر داد و گفت: خطراتی که ایمنی مواد غذایی را تهدید می کند ناشی از خطرات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی است.

عبدالعظیم بهفر بیان کرد: شناسایی تقلبات در مواد غذایی، پایش شاخص های ایمنی، غنی سازی مواد غذایی و پایش محصولات غنی شده از جمله برنامه های ارتقای سلامت مواد غذایی است.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت های انجام شده در دولت سیزدهم، تشدید نظارت ها و نمونه برداری از محصولات به همراه بازرسی های مدون است. زیرا ایمنی غذایی یک موضوع مهم در دنیا محسوب می شود و سلامت آن باید در کشور برای مصرف مردم تایید شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا