اخبار یکاقتصادی

۱۰ همت از منابع نفتی برای نهضت ملی مسکن وصول شد

رئیس هیات مدیره صندوق ملی مسکن گفت: ۱۰هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان از منابع نفتی ۲ میلیارد دلاری مربوط به استجازه رهبری در بخش نخست برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن وصول شد.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، «محمدرضا مهدیار اسماعیلی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: یکی از مهمترین وعده‌های رئیس‌جمهور شهید تامین و ساخت مسکن بود که هم قانون و هم نیاز کشور بود.
وی بیان‌داشت: پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون از ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد عبور کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع جذب شده که ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آن به‌طور مستقیم توسط مردم تامین شده و ۱۳۷هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی بوده است.

مهدیار اسماعیلی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شدند که ۷۸۴هزار نفر آنان منجر به قرارداد شده، ۹۵۹ هزار نفر در صف انعقاد قرارداد بوده و بیش از ۴۴۰ هزار نفر نیز نقص پرونده داشتند.

وی اظهارداشت: تاکنون ۷۴ هزار و ۶۵۸ واحد بابت طرح جوانی جمعیت، ۲۷ هزار و ۶۳۲ واحد به ایثارگران، ۵۲۹هزار و ۷۴۲ واحد به روستاییان، ۳۳هزار و ۸۶۳ واحد به قشر محرومان و در مجموع ۶۹ هزار و ۲۳۲ واحد به اقشار کم‌درآمد اختصاص یافته است.

رئیس هیات مدیره صندوق ملی مسکن گفت: علاوه بر ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات که به بافت شهری و ۳۵۰ میلیون تومان که به بافت روستایی اعطا می‌شود، افراد دهک‌های درآمدی ۱ و ۲ می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان و دهک‌های درآمدی ۳ و ۴ می‌توانند ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود ۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله دریافت کنند.

وی تاکید کرد: این مبالغ مربوط به سال ۱۴۰۲ است و برای سال جاری در تلاشیم متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

خرید فولاد و سیمان برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن

مهدیار اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته بزرگترین خرید فولادی کشور به میزان ۲هزار میلیارد تومان در قالب ۹۰ هزار تن انواع میلگرد از طریق بورس کالا برای نهضت ملی مسکن انجام شد.

وی گفت: از ۳۱ اردیبهشت ماه عملیات توزیع این میلگردها بر مبنای اخذ نیاز استان‌ها آغاز شده است، به طوری که تاکنون ۶۹ هزار تن از سوی بنیاد مسکن در سراسر کشور نیاز اعلام شده و ۴۴ هزار تن نیاز دیگر نیز به صندوق اعلام شده و بر این اساس تقاضا بیش از ۹۰ هزار تن است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در تلاشیم برای امسال نیز همین برنامه خرید را داشته باشیم و حتی آن را تا یک میلیون تن توسعه بدهیم.

وی بیان داشت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پس از تایید فناوری خود، از فولاد با نرخی که در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد برخوردار شوند تا هزینه‌هایشان کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ مطابق برنامه هفتم توسعه، ۲ دهم درصد از زمین‌های کشور باید به بافت شهری اضافه شود که معادل ۳۰۰ هزار هکتار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد این تخصیص بتواند در کاهش التهابات تقاضای زمین و مسکن در کشور موثر باشد.

تکمیل ۱۳۱ هزار مسکن مهر در دولت سیزدهم

رئیس هیات مدیره صندوق ملی مسکن در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه های مسکن مهر گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده در کشور وجود داشت که اکنون  ۱۳۱ هزار واحد آن تکمیل شده است.

وی بیان‌داشت: هر چه به پایان عملیات مسکن مهر نزدیک می‌شویم، مشکلات و سختی‌های آن بیشتر می‌شود، چرا که با مسائلی همچون مشکلات حقوقی بین اعضای تعاونی ها و غیره مواجه می‌شویم که راهکارهای حقوقی و قضایی دارد و از عهده ما خارج است.

مهدیار اسماعیلی خاطرنشان‌کرد:‌ در این راستا با خرید همه سه‌هزار و ۷۰۰ آسانسور باقی‌مانده همه این پروژه‌ها، گامی اساسی در راستای کاهش مشکلات این واحدها برداشته شد.

تلاش برای افزایش مبالغ تسهیلات نهضت ملی مسکن

وی یادآور شد: امروز در تلاشیم به‌جای مذاکره با بانک مرکزی به‌منظور کاهش اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن، مبلغ این تسهیلات را از ۵۵۰ میلیون تومان فعلی به ۷۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم و در این زمینه پیشنهاد به شورای عالی مسکن ارائه شده است.

بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مطابق گزارش‌های دریافتی از بانک مرکزی و سامانه وزارت راه و شهرسازی، بانک‌های مسکن، ملی، ملت، سپه، تجارت و صادرات در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن پیشتازند.

وی اظهار داشت: در مقابل، عملکرد بانک‌های سامان، سرمایه، دی و خاورمیانه تقریبا صفر بوده است.

این مقام مسئول گفت: به‌طور مثال سال گذشته بانک اقتصاد نوین ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده که باید ۲۰ درصد (معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) به بخش مسکن داده می‌شد، اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد و باید محاکم قضایی به این مسائل رسیدگی و برخورد کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: در صندوق ملی مسکن به‌منظور تشویق عملیات احیای بافت‌های فرسوده، نسبت به صدور تضامین لازم به افراد اقدام می‌شود، به طوری که حتی اگر واحد ساخته شده بدون مشتری بماند آمادگی خریداری آن از سازنده وجود دارد. در این زمینه مذاکره‌های لازم با شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز انجام شده است.

مهدیار اسماعیلی در ادامه به منابع در اختیار صندوق ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این صندوق سه منبع نقدی، اوراق و دارایی‌هایی که به نفع نهضت ملی مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود را در اختیار دارد و ارزش آنها بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان از طریق منابع مستقیم صندوق هزینه شده است که پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن صرف هزینه ساخت مسجد، مدرسه و دیگر فضاهای روبنایی، سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان صرف انتقال زیرساخت‌ها، ۲ هزار میلیارد تومان صرف اماده سازی و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر از حیث عمرانی، ۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید فولاد شده و بقیه نیز ارقامی است که در قالب تسهیلات اعطا شده است.

صندوق ملی مسکن با هدف هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا