سیاسییادداشت

نقش استراتژی و آینده پژوهی در تعیین راهبرد مناسب برای خط دهی بر رفتار سیاسی مردم

یکی از مهمترین مسئله برای هر کاندیدایی فهم درست از اهمیت نقش بازاریابی سیاسی در موفقیت کاندیداهای انتخاباتی و فرآیند جلب و جذب آراء، می باشد .

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری، دکتر حمیدآخشته استاد دانشگاه و مشاور اسبق وزیر راه:

در هر جامعه، دلایل مردم برای شرکت کردن در انتخابات متفاوت است. رأی دادن و مشارکت در انتخابات رایج ترین نوع مشارکت سیاسی برای اغلب شهروندان در جوامع مردم سالار است که مؤثرترین و عملی ترین وسیله برای آنهاست تا افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند. بررسی رفتار مردم در فضای سیاسی یا به عبارتی رفتار سیاسی آنها، در علوم جدید می باشد که کاندیداها می‌توانند با مطالعه ی دقیق و علمی از آن بهره مند شوند. در واقع از نیمه دوم قرن بیستم دانشمندان کوشیده اند رفتار رأی دهندگان و علل و انگیزه های مشارکت سیاسی را بررسی کنند و در این زمینه نظریه های گوناگونی نیز ارائه شده است. این بحث به تجارب طولانی انتخابات در کشورهای غربی برمی گردد . به طور کلی عوامل بسیاری بر رفتار انتخاباتی تاثیرگذار است ولی در این میان نقش برخی عوامل کمتر وبرخی دیگر از ارزش تاثیر گذاری بیشتری برخوردار است.
در جامعه ایران که بر اساس مردم سالاری دینی اداره می شود، شاهد برگزاری انواع انتخابات هستیم. بر این اساس،هویّت حزبی به عنوان اولین نظریه رفتار انتخاباتی، مبتنی بر دل بستگی روانشناختی مردم به احزاب است. در این راه رأی دهندگان افرادی هستند که با یک حزب هویّت می یابند. بنابراین، «وابستگی حزبی» مهم ترین متغیر تبیین آراء رأی دهندگان میباشد. این مهم تأکید فراوان بر جامعه پذیری سیاسی اولیه دارد؛ بدین معنا که خانواده ابزار مهمی است که از طریق آن وابستگی های سیاسی درست می شود و بعدها به وسیله عضویت گروهی و تجارب اجتماعی تقویت می شود.
یکی از مهمترین مسئله برای هر کاندیدایی فهم درست از اهمیت نقش بازاریابی سیاسی در موفقیت کاندیداهای انتخاباتی و فرآیند جلب و جذب آراء، می باشد . ضرورت وجود تحقیقات جامع در این خصوص که ضمن معرفی استراتژی و ابزارهای بازاریابی سیاسی، میزان تأثیر هر یک و رتبه بندی ابزارها را بیان می کند، بسیار مهم و ضروری است که البته نقش نخبگان در آن بسیار مهم و ضروری می باشد .
لذا بهره مندی از ابزارهای تبلیغات سیاسی بر نگرش ها و انتظارات نخبگان تأثیر مثبت معناداری دارد که در نهایت می‌تواند در تعیین مسیر و انتخاب سایر مردم تاثیر گذار باشد. که البته در مسیر پیش رو قطعا فضای مجازی از ابزارهای مهم برای بهره مندی از توسعه ی فضای موجود می باشد که قطعا می‌تواند بعنوان یکی از استراتژی های رقابتی و گاها تهاجمی مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان برای مشارکت افزایی، به عنوان روندی چند بعدی که از مؤلفه های زیادی تأثیر پذیرفته است علاوه بر موارد فوق با آینده پژوهشی میتوان بر روند انتخابات تأثیر گذار بود ؛ به گونه ای که تحقق آن، مستلزم کار گروهی، ثبات بخشی فکری – رویه ای کارگزاران نظام، نسبت به روندهای مثبت تأثیرگذار و هم افزایی بهینه ظرفیت ها و زیرساخت های بالقوه و بالفعل است؛

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا