اخبار یکاقتصادی

رشد دانش‌بنیان‌ها و تولید نفت در دولت سیزدهم

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت‌ و توانمندی آن‌ها در صنعت نفت و گاز دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار داشت، به‌طوری که شاهد رشد ۴.۵ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این صنعت بودیم.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، «محمدعلی خطیبی» درباره سیاست‌های حوزه انرژی دولت شهید رئیسی افزود: شواهد نشان می‌دهد دولت سیزدهم سیاست‌های موفقی در حوزه انرژی به اجرا گذاشت.

وی درباره افزایش ۴۰۰ درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم، توضیح‌داد: در زمان شروع به کار دولت شهید رئیسی، صادرات نفت و گاز کشور به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. میزان صادرات بسیار اندک و نگران‌کننده بود، اما دولت سیزدهم توانست از طریق به‌ اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی توانست شرایط را تغییر دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان‌کرد: شخص رئیس‌جمهور اهتمام ویژه‌ای در زمینه بازارسازی برای فروش نفت کشور داشتند و از هر فرصتی برای زمینه‌سازی به‌منظور صادرات نفت و گاز کشور استفاده می‌کردند.

خطیبی گفت: رئیس‌جمهور شهید در هر جایی که حضور پیدا می‌کرد و در هر نشستی که حاضر می‌شد، برای صادرات نفت کشور تلاش می‌کرد. بر اثر سیاست‌هایی که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت و تلاش‌هایی که شخص آیت‌الله رئیسی انجام داد، صادرات نفت کشور افزایش یافت.

وی ادامه‌داد: در شرایط فعلی شاهد هستیم که رقم صادرات نفت کشور تقریباً در حال رسیدن به میزان قبل از تحریم‌ها است. سیاستی که دولت سیزدهم در زمینه صادرات نفت به اجرا گذاشت، بسیار برای کشور مفید بود. ما در حال حذف‌شدن از بازارهای انرژی جهان بودیم و دولت رئیسی توانست ما را از این وضعیت نجات دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک درباه رشد ۶۳ درصدی تولید نفت خام در کشور طی ۲ سال و هشت ماه گذشته، بیان‌داشت: یکی دیگر از موفقیت‌های دولت سیزدهم در زمینه تولید بود. برگرداندن تولید نفت و گاز کشور از کارهای مهمی بود که در دولت سیزدهم پیگیری شد. تامین انرژی اعم از بنزین، گازوئیل، گاز و غیره کشور در شرایط تحریم بدون اینکه افزایش قیمت بالایی داشته باشیم، از دیگر عملکردهای مثبت دولت شهید رئیسی محسوب می‌شود.

وی اضافه‌کرد: آثار برخی از اقدامات شهید رئیسی با گذشت زمان مشخص خواهد شد، سیاست‌هایی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در دوران ریاست‌جمهوری ایشان اعمال شد، اثر خوبی در زمینه گسترش استفاده از این انرژی‌ها در کشور خواهد داشت که برایمان مفید است.

خطیبی گفت: تا قبل از روی کار آمدن شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور، در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر کار چندانی انجام نشده بود. در حالی‌ که باتوجه‌به روندهای جهانی در زمینه انرژی‌های فسیلی باید برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه در دولت سیزدهم انجام شد.

رشد ۴.۵ برابری دانش‌بنیان‌ها

وی ادامه‌داد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی آن‌ها نیز در صنعت نفت و گاز دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار داشت، به‌نحوی‌که شاهد رشد ۴.۵ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این صنعت بودیم. بر اساس این سیاستگذاری، توانستیم به ورود فناوری و فناوری به صنعت نفت و گاز اقدام کنیم و در زمینه تولیدات بار اول و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی نیز پیشرفت خوبی داشتیم.

خطیبی گفت: توجه به دانش‌بنیانها و استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در کشور از جمله سیاست‌های درستی بود که در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت، امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و شاهد توفیقات بیشتری در این زمینه باشیم.

نماینده سابق ایران در اوپک در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم توانست با اعمال سیاست‌های درست به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازد و ثبات نسبی را در کشور ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا