اخبار یکاقتصادی

ضرباهنگ احیای کارخانجات قزوین در دولت سیزدهم

آمار و عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم نشان می‌دهد که تلاش های جهادی رییس جمهور شهید در احیای کارخانجات صنعتی از جمله رونق تولید استان قزوین به ایجاد ضرباهنگی منظم و خوش نوا منجر شد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم از همان آغاز شروع فعالیت با دغدغه مندی در حوزه کار و معیشت به سمت واحدهای تولیدی رفت و سنگ بنای فعالیت‌ اقتصادی را افزایش رونق تولید، خودکفایی و احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه راکد قرار داد.

اهمیت احیای واحدهای تولیدی در استان‌های کارگری مثل قزوین بیش از پیش اهمیت دارد، چراکه با راه اندازی هر واحد تولیدی چرخ صنعت به گردش درآمده و اشتغال و رفاه معیشتی به دنبال خواهد داشت.

استان قزوین سه هزار و ۷۵۰ واحد صنعتی دارد که با سرمایه گذاری ۳۵۰ هزار میلیارد ریالی هم اکنون ۱۵۳ هزار نفر درون آن مشغول به کار هستند.

از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، یعنی در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ را که بررسی کنیم، ۱۳۶ واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید بازگشت که به واسطه آن برای سه هزار و ۴۳۱ نفر اشتغالزایی شد.

ضرباهنگ احیای کارخانجات قزوین در دولت سیزدهم

عزم دولت سیزدهم در احیای واحدهای تولیدی ستودنی است

محسن رستمی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین در تشریح فعالیت دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود یعنی ۱۴۰۰ توانست ۲۵ واحد تولیدی را در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان احیا و راه‌اندازی کند.

وی اضافه کرد: سال نخست دولت، با ۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۸۳۳ نفر در واحدهای احیا شده مشغول به کار شدند که برای شروع فعالیت دولت گام بزرگی محسوب می‌شد.

رستمی در ادامه به فعالیت دولت سیزدهم در سال دوم پرداخت و یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ۵۶ واحد تولیدی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال احیا شده و یک هزار و ۶۸۷ مشعول به کار شدند.

این مسوول به سال سوم دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۵ واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال احیا شد که پس از آن ۹۱۱ نفر مشغول به کار شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین خاطرنشان کرد: عزم دولت سیزدهم و به ویژه شخص شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی در رونق واحدهای تولیدی و گردش چرخ کارخانجات بی بدیل بود و همواره در تمامی نشست‌های هیات دولت بر این مهم تاکید داشت که این اراده در حوزه اقتصاد ستودنی است.

رستمی یادآور شد: خوشبختانه در استان قزوین نیز تیم مدیریت ارشد استان اهتمام ویژه‌ای بر صنایع دارند و به تعامل و همکاری متقابل دستگاه‌های اجرایی توانسته هارمونی خوبی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

ضرباهنگ احیای کارخانجات قزوین در دولت سیزدهم

بازپس گیری اراضی راکد با بررسی ۱۱۰ پرونده در شهرک‌های صنعتی قزوین

رضا صفاری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در حوزه صنایع می‌گوید: واحدهای احیا شده با مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، نداشتن بازار فروش، مشکلات خرید مواد اولیه، نوسازی و بازسازی تجهیزات و اختلاف شرکا که مستعد راه اندازی مجدد بودند شناسایی شدند و با مشاوره کارشناسان، عارضه یابی، همکاری بانک‌های عامل و دستگاه‌های خدمت رسان به چرخه تولید بازگشتند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای دستور استاندار قزوین در خصوص اعمال قانون نسبت به بازپس گیری اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و جلوگیری از دلالی و جریانات ناصحیح، کارگروهی ویژه با هدف پایش قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تشکیل شد.

به گفته صفاری، ممنوعت نقل و انتقال موضوع قراردادها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با استفاده از وکالتنامه‌های مدنی و همچنین صدور ۸۰۰ اخطار مکتوب و اظهارنامه قضایی جهت فعال سازی قراردادهای راکد از دیگر اقداماتی بود که در دولت سیزدهم محقق شد.

تشکیل پنج شورای حل اختلاف و داوری با ظرفیت رسیدگی ۱۱۰ پرونده حاصل از گزارش پایش و فسخ ۳۰ قرارداد راکد، آزادسازی و خلع ید ۱۹۰ هکتار از اراضی در راستای جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت صنعتی و واگذاری مجدد به متقاضیان واجد صلاحیت نسبت به تمام ادوار گذشته بی سابقه بود.

نیم نگاه: احیای واحدهای تولیدی تعطیل و راکد استان قزوین در دولت سیزدهم کارنامه مثبتی از خود برجای گذاشت و برآیند اقدامات ثابت کرد که هرکجا مسوولان بخواهند می‌توانند بر مشکلات فایق آمده و نتایج مثبتی حاصل کنند، البته در این میان نقش شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی به عنوان مدیری در تراز انقلاب اسلامی و پیگیر و دغدغه مند حوزه تولید و معیشت کارگران بیش از همه موثر بود که توانست چنین تحولی را در بدنه مدیریت کشور ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا