اخبار یکاقتصادی

حرکت به سمت تحقق عدالت مالیاتی در دولت شهید رئیسی با تکیه بر مالیات ستانی هوشمند

کارشناس اقتصادی گفت: با استفاده از هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم نیاز به نیروی انسانی کاهش یافته و فساد در مالیات ستانی به حداقل رسیده و با تبادل کامل داده‌ها امکان اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص فراهم شد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، یکی از مهم‌ترین رویکردهای اصلاح نظام مالیاتی، توجه به مسیر سیستمی و هوشمند کردن فرایند اخذ مالیات، جهت جلوگیری از مالیات‌ستانی سلیقه‌ای و فردمحور و همچنین حرکت به سمت عدالت مالیاتی است که با تکیه بر سازوکار تعبیه شده ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم این اتفاق رخ داده است.

طی در دو سال گذشته با اقدامات سازمان مالیاتی د. دولت سیزدهم، میزان شکاف مالیاتی در بین مشاغل با درآمدهای کلان کاهش یافته است.

محمدرضا یزدی زاده اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره اظهار کرد: ۹۰درصد فعالان طبقه مشاغل خاص کاملا از نظر اقتصادی با ۱۰ درصد بقیه متفاوت هستند و این تفاوت نیازمند به‌کارگیری رویکرد متفاوت در مالیات‌ستانی است.

وی افزود: تبصره ماده ۱۰۰ در این زمینه به طبقه‌بندی و تفکیک مشاغل کمک کرد و رویکردهای متفاوتی بر مبنای تغییر نحوه رسیدگی به مالیات و تخصیص امکانات سیستم مالیاتی برای وصول درآمد مالیاتی آن‌ها درنظر گرفته است.

گذار از مالیات‌ستانی سنتی به سمت مالیات‌ستانی هوشمند

این کارشناس اقتصادی گفت: گذار از مالیات‌ستانی سنتی و سلیقه‌محور به سمت مالیات‌ستانی خودکار، سیستمی و هوشمند مبتنی بر داده، ضمن مزایای فراوان برای تمامی مودیان از جمله تقسیط ۱۵ ماهه برای پرداخت مالیات، دریافت معافیت‌های چشمگیر و … مسیر تحقق عدالت در دریافت مالیات را برای دولت هموار خواهد کرد.

یزدی‌زاده ادامه داد: یکی از ضعف‌های سیستم سنتی مالیاتی که کشور از آن رنج می‌برد، وقفه در وصول مالیات مشاغل خاص است که این امر منجر به ایجاد فساد و ناعدالتی گسترده شده، اما با هوشمندسازی مالیات‌ستانی، وقفه و فرار مالیاتی در پرداخت مالیات کاهش یافته و تنش‌ها حذف شده و عدالت برقرار خواهد شد.

وی بیان کرد: در واقع از آنجا که هر طبقه‌بندی بین مودیان باید بر مبنای میزان درآمد آنها باشد، شیوه‌ای برای احصا درآمد واقعی تمامی مشاغل نیاز است، این یعنی ایجاد یک سیستم هوشمند مالیاتی؛ ایده‌ای که در طرح جامع از سال‌ها پیش مطرح شده و اجرای کامل آن مستلزم برخی اقدامات است و به صورت ویژه در دولت سیزدهم روی آن تمرکز شده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: مهم‌ترین قدمی که در هوشمندسازی مالیاتی باید برداشته شود، ایجاد یک سیستم پویا و هوشمند اطلاعات مالیاتی از لحاظ تعداد تراکنش‌ها است. این سیستم هوشمند که بر مبنای تبادل داده با بانک مرکزی استوار و قادر است هر مودی را در دسته مالیاتی مربوط به خود قرار داده و در صورت ارائه اظهارنامه پیش‌فرض، آن را صحت‌سنجی کرده، بعد از تایید صحت، مالیات موردنظر را کسر کرده و در صورت تشکیک اقدام لازم را انجام دهد.

امکان اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص فراهم شد

یزدی زاده خاطرنشان کرد: با استفاده از هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم نیاز به نیروی انسانی برای سازمان امور مالیاتی کاهش یافته و اعمال سلیقه و فساد در مالیات‌ستانی به حداقل رسیده و با کمبود امکانات در این زمینه مواجه نخواهیم شد. در کنار آن نیز با تبادل کامل داده‌ها امکان اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص فراهم شد.

وی گفت: همچنین برای تحقق کامل سیستم مالیات‌ستانی عدالت‌محور مبتنی بر درآمد واقعی افراد، سازمان امورمالیاتی باید به سمت اجرای ماده ۱۶۳ و تصریح ماده ۱۴۸ هم قدم بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا