اجتماعیخبر ویژه

پایان زنگ تفریح موش‌ها در پایتخت

شاید قابل تصور نباشد که در سطح شهر تهران و گاهی هم همه مناطق ۲۲‌ گانه، هنگامی که نیم نگاهی به جوی‌های آب کنار خیابان‌های اصلی و فرعی پایتخت می‌اندازیم، ‌به ناگاه چندین مورد از گذر موش‌ها در سایزهای بزرگ و کوچک و با تعداد بی‌شمار مشاهده می‌شود این نازیبایی‌های وجود موش‌ها در تهران را باید به شیوه‌ای مناسب مدیریت کرد تا چهره شهر به زیبایی‌های گذشته باز گردد.

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، جولان موش‌ها در این شهر با وجود همه تلاش‌ها از سوی متولیان هنوز نه تنها به صفر نرسیده بلکه تا حدودی وجود این حیوانات موذی آن هم در پایتخت وجهه درستی ندارد، زندگی انسان‌ها در کنار چنین حیوانات موذی برای برخی چندش‌آور و برخی دیگر ناخوشایند محسوب می‌شود چه بهتر که پس از سالیان سال چاره‌ای برای کاهش و از بین بردن این حیوانات اندیشیده شود.

برخی آمارها میزان موش‌های موجود در شهر تهران به میلیون‌ها مورد می‌رسد، ‌برخی رقم‌ها در مورد موش‌های سطح پایتخت به بیش از پنج میلیون مورد از این حویانات موذی هم می‌رسد

اگر فقط در برخی از جوی‌های آب و سطح پایتخت، این موش‌ها مشاهده می‌شد تحمل چنین موضوعی قابل قبول‌تر بود اما براساس برخی آمارها میزان موش‌های موجود در شهر تهران به میلیون‌ها مورد می‌رسد، ‌برخی رقم‌ها در مورد موش‌های سطح پایتخت به بیش از پنج میلیون مورد از این حیوانات موذی هم می‌رسد اما در چنین قضیه‌ای مهمترین مساله به سرانجام رسیدن وضعیت موش‌هایی است که جوی‌های آب این شهر میزبان خوبی برای آنها به حساب می‌آیند.

محمد آقامیری، دبیر کمیته عمران شورای شهر تهران نیز به تازگی در کنفرانس بین‌المللی زلزله و زمین‌شناسی، به مخاطرات زلزله‌ پایتخت اشاره کرده و گفته است: حیوانات موذی به خصوص موش‌ها از جمله مخاطرات مهم در صورت وقوع زلزله در پایتخت هستند، با بررسی‌های سال‌های گذشته این پیش‌بینی مطرح شده که بالای ۲۰ میلیون موش در سطح شهر تهران است که خطر آنها هنگام زلزله دو چندان خواهد بود.

موش‌ها در پایتخت سالیان سال است که زندگی در جوی‌های آب شهر را مکانی مناسب برای خود برگزیده‌اند، اما اینکه چه زمانی و چه راهکارهایی باید برای حل مشکل جدی این نوع حیوانات در تهران اندیشید باید از سوی مسوولان و متولیان امر به صورت جدی پیگیری شود تا از کاهش مزاحمت آنها برای شهروندان کاسته شود.

پایان زنگ تفریح موش‌ها در پایتخت

نگرانی برای افزایش حیوانات موذی

نرجس سلیمانی رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران به تازگی گفته است: باید بازار به طور دقیق و منظم ضایعات کمتری در بسته‌بندی‌ها داشته باشد و ورود ضایعات به غرف که منافی با بهداشت میادین و خلاف قانون است چیزی که نگران‌کننده است این تاثیر زیادی بر افزایش حیوانات موذی از جمله موش‌ها داشته و در فصل گرما می‌تواند کلونی موش‌ها را افزایش دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این باره گفت: در مورد وجود موش نیز طبق دستورالعمل تهیه شده و در قراردادی که با پیمانکاران داریم مبارزه با حیوانات موذی مورد توجه قرار گرفته و پیمانکاران باید نسبت به این موضوع عمل کنند؛ نظارت بر آنها برای جلوگیری از کوتاهی‌ها اعمال خواهد شد.

حسین نظری ادامه داد: گروهی برای مبارزه با موش‌ها از طریق استفاده از نوعی خوراک گیاهی به جای سم اقدام کرده‌اند که این موضوع در یک دوره جواب داد؛ اما با توجه به اینکه موش حیوان ویژه‌ای است و عکس‌العمل‌های مختلفی دارد در دوره بعدی این اقدام جواب نداد و موش‌ها خود را نسبت به این خوراک گیاهی مصون کردند.

 

پایان زنگ تفریح موش‌ها در پایتخت

آیا موش‌ها از جوی‌های پایتخت می‌روند

یکی از مهمترین موضوعاتی که اکنون در محافل مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد موضوع کوچ موش‌ها در سطح شهر است یا اینکه مسیری فراهم شود که دیگر این حیوانات موذی در شهر جولانی نداشته باشند تا زندگی مردم پایتخت بدون حضور موش‌ها رنگ و بویی دیگر بگیرد.

اینکه موش‌ها را هر روز صبح تا شب در میان جوی‌های آب سطح شهر ببینیم نمایی بسیار زشت و ناپسند دارد اما چه باید کرد تا روزی شاهد به وجود آمدن مسیرهایی برای فرار موش‌ها از پایتخت ایران داشته باشیم، شهری که جلوه‌های زیبایی برای همه مردم ایران دارد اما در درون جلوه‌ای دیگر به مردم پایتخت نمایان می‌کند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش و از بین بردن موش‌ها در سطح شهر تهران انجام شده اما این تلاش‌ها هرکدام به نوعی به آن موفقیت نهایی نرسیده است تا مردم دیگر این جلوه‌های نامناسب را مشاهده نکنند اما به تازگی شهرداری تهران به دنبال راهکارهایی برای کاهش زاد و ولد، از بین بردن موش‌ها و اقدامات اجرایی برای به وضعیت مطلوب رسیدن شهر از بلای این حیوانات موذی هستند.

 

پایان زنگ تفریح موش‌ها در پایتخت

 

موش‌ها هیچگاه به نقطه صفر زاد و ولد نمی‌رسند

نمی‌توان موش‌های موذی را به طور کامل ریشه‌کن کرد زیرا ضمن داشتن زاد و ولد فراوان، حیوانی بسیار باهوش بوده و از سوی دیگر خود را با هر نوع شرایط محیطی به سرعت خود وفق می‌دهد. موش‌ها هیچگاه به نقطه صفر زاد و ولد نمی‌رسند

مدیر کنترل حیوانات مضر شهری شهرداری تهران پیشتر در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کلانشهرهای دنیا با مشکل موش درگیر هستند چرا که این حیوان زاد و ولد زیادی دارد، اما در تازه‌ترین اقدام برای کنترل موش‌های تهران از موادشیمیایی غیرسمی تولید شرکت‌های دانش بنیان تولید داخلی استفاده شده است.

داود گودرزی درباره افزایش موش‌های موذی در پایتخت و راه‌های مقابله با آن، افزود: نمی‌توان موش‌های موذی را به طور کامل ریشه‌کن کرد زیرا ضمن داشتن زاد و ولد فراوان، حیوانی بسیار باهوش بوده و از سوی دیگر خود را با هر نوع شرایط محیطی به سرعت خود وفق می‌دهد.

به گفته وی، موش‌ها هیچگاه به نقطه صفر زاد و ولد نمی‌رسند و هیچ کجای دنیا هم نتوانسته ادعا کند که زاد و ولد را بطور کامل متوقف و وجود موش را ریشه‌کن کرده است اما می‌توان تعداد و زاد و ولد آنها را کنترل کرده تا زیادتر نشوند.

گودرزی درباره نحوه کنترل موش‌های شهری تهران هم گفت: در قراردادهای جدید از موادغیرسمی دانش‌بنیان تولید داخل استفاده می‌شود و در سه ماه آینده امیدواریم نتیجه آن را در سطح شهر مشاهده کنیم البته همکاری مردم برای تماس با سامانه ۱۳۷ برای موضوع موش و طرح شکایت در این مورد قابل قدردانی است اما باید شهروندان از ریختن پسماندهای خانگی و غذاها برای حیوانات شهری خودداری کنند تا تعداد موش‌ها کاهش یابد.

 

پایان زنگ تفریح موش‌ها در پایتخت

آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران نداریم

گودرزی با بیان اینکه آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران نداریم، گفت: از مرکز مطالعات شهرداری تهران و ۲ دانشگاه برای انجام این کار درخواست شده تا این اقدام انجام شود که به همین منظور قراردادی در این مورد منعقد شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه استفاده از تفنگ بادی و تله‌های انفجاری برای از بین بردن موش‌ها منسوخ شده و حتی برخی شهروندان برای استفاده از اسلحه به منظور از بین موش‌ها به ما انتقاد می‌کردند دیگر از این روش استفاده نمی‌شود.

مدیر کنترل حیوانات مضر شهری شهرداری تهران اظهار کرد: از ۲ راهکار فیزیکی و شیمیایی برای کنترل موش‌ها استفاده می‌شود که در روش فیزیکی تفنگ حذف شده و بجای آن از تله‌های چسبی، بستن منافذ شهری و سرپوش‌های یک طرفه روی راه آبها استفاده می‌شود در روش شیمیایی نیز استفاده از مواد غیرسمی دانش‌بنیان تولید داخل در دستور کار قرار داده شده که امیدواریم تا سه ماه آینده نتایج آن مشاهده شود.

اینکه موش‌ها بتوانند با رفتن‌ از جوی‌های آب سطح تهران مردم این شهر را خوشحال کنند به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم به شمار می‌رود تا شاید زندگی بدون موش را در پایتخت تجربه کنند و دیگر علاوه بر میزبانی زنگ تفریح موش‌ها در جوی‌های آب این کلانشهر پایان خوشی را رقم بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا