اخبار یکاقتصادی

تامین ارز نیازهای وارداتی کشور از ۱۳ میلیارد دلار گذشت

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای فروردین تا ۱۵ خرداد امسال ۱۳ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی تامین شده است.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، اصغر بالسینی در مورد تامین ارز برای واردات مورد نیاز کشور در سال جاری، اظهار داشت: از ابتدای فروردین ماه تا پانزدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۳ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات از طریق بانک مرکزی تامین شده است.

وی افزود: برای کالاهای اساسی و دارو سه میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ هفت میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار و برای خدمات ۲۸۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات دو میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

تامین ارز نیازهای وارداتی کشور از ۱۳ میلیارد دلار گذشت

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: در چند روز اخیر میانگین نرخ موزون ارزها در سامانه سناریت (fxmarketrate) منتشر شده که این نرخ‌ها نرخ محاسباتی و موزون است و نرخ معاملاتی نیست.

بالسینی تصریح کرد: بر اساس این نرخ میانگین موزون تامین ارز به دلار معادل ۳۷ هزار و ۱۶۶ تومان و یورو با میانگین موزون ۴۰ هزار و ۴۳۰ تومان و درهم ۱۰ هزار و ۱۲۰ تومان و یوآن ۵ هزار و ۱۳۴ تومان محاسبه شده است.

وی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی دو میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۵۰۴ میلیون دلار و در مجموع سه میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

تامین ارز نیازهای وارداتی کشور از ۱۳ میلیارد دلار گذشت

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: تامین ارز نیمایی برای صنایع حمل و نقل و خودرو یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار، صنایع معدنی ۵۳۴ میلیون دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید ۵۶۷ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک ۳۵۵ میلیون دلار صورت گرفته است. گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۵۶۷، ۱۲۰، ۴۳۸، ۴۰۷ و ۲۱ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۵خرداد سال جاری دریافت کرده‌اند.

بالسینی اعلام کرد: ۳ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۷۵۲ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

بر اساس این گزارش، در روز ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان، یورو با نرخ ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۳۰۳ تومان مورد مبادله قرار گرفت؛ به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان، یورو با نرخ ۴۵ هزار و ۸۹۲ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۴۸۷ تومان بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا