اخبار یکاقتصادی

رونق صنعت فضایی ایران؛ ۱۲ پرتاب موفق ماهواره در سه سال

تشکیل شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال و در دولت سیزدهم، نوید روزهای خوشی را در حوزه فضایی می‌داد؛ همین امر باعث شد در مدت کمتر از سه سال، صنعت فضایی جان دوباره بگیرد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، در روزهای نخست آغاز به کار دولت سیزدهم، طلسم ۱۱ ساله عدم تشکیل شورای عالی فضایی، بالاخره در دولت مردمی شکست. این حرکت گام جدی دولت برای این بود که نشان دهد قرار است در صنعت فضایی اتفاقات خوبی رقم بخورد. در نخستین جلسه شورای عالی، سند ۱۰ ساله فضایی کشور به تصویب رسید و تدوین آن آغاز شد.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم، ۱۲ پرتاب موفق ماهواره انجام شد که معادل پرتاب‌هایی است که در یک دهه گذشته و در دولت‌های گذشته انجام شده است. در هر کدام از این پرتاب‌ها که برخی تحقیقاتی و برخی عملیاتی بودند، چرخه صنعت فضایی توانست تجربیات زیادی کسب کند و از قبل بیشتر قوت بگیرد.

یکی از این دستاوردها، دستیابی به مدار ۷۵۰ کیلومتری است. ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب شد و با قرار گرفتن در مدار ۷۵۰ کیلومتری توانست یک رکورد تازه را به ثبت برساند.

ساخت منظومه شهید سلیمانی

ساخت منظومه شهید سلیمانی اقدام دیگری بود که انجام شد. این منظومه برای ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی ساخته خواهد شد. بزرگ‌ترین قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان در ساخت منظومه شهید سلیمانی منعقد شد.

قدم بعدی طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار بود که می‌تواند توان ایران در زمینه پرتاب ماهواره برای خود و کشورهای همسایه را به شدت افزایش دهد و تا جایی برود که این کار شدنی شود.

عملیات عمرانی بزرگ‌ترین پایگاه فضایی خاورمیانه در دولت سیزدهم کلید خورد و به پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی رسید. این پروژه ملی قرار است در دهه فجر ۱۴۰۳ رونمایی شود.

رئیس جمهور شهید در چهاردهم بهمن ۱۴۰۲ و در مراسم روز فناوری فضایی بر تسریع مراحل ساخت این پروژه تاکید کرد و گفت: یکی از میدان‌هایی که رهبری فرمودند و دولت را مکلف به انجام آن کردند، میدان دادن به بخش خصوصی است. ما نیز اعتقاد و باور داریم که کارهایی که با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود، حتماً اثربخش خواهد بود؛ لذا پیشرفت در این حوزه نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است. تعداد پرتاب‌ها و دقت آنها باید افزایش پیدا کند؛ تصاویری که از پایگاه چابهار پخش شد، حکایت از سرعت انجام کار دارد که این پایگاه بتواند به عنوان مرکزیتی برای پرتاب تثبیت شود

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری فضایی از ضرورت افزایش تعداد پرتاب‌ها سخن گفت و با اشاره به اینکه این افزایش تعداد یک گام به پیش در عرصه فناوری فضایی است، ابراز امیدواری کرد که ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه با قوت دنبال شده و از جمله پایگاه پرتاب چابهار در این عرصه تثبیت شود.

احیای زیست فضا پس از یک دهه

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت شتاب‌دادن به پرتاب ماهواره‌ها و نیز اهمیت بحث افزایش ارتفاع پرتاب‌ها، ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور را باید دنبال کرد، چرا که حضور در این عرصه علاوه بر بهره‌وری در حوزه‌های صنعت و کشاورزی که من بسیار بر آن تأکید دارم در توسعه حضور ما در فضا نیز نقش اساسی دارد.

بنا بر این گزارش، احیای زیست فضا پس از یک دهه با پرتاب موفقیت‌آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور، دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای با دقت یک متر که با پرتاب ماهواره خیام به دست آمد. پرتاب موفق ماهواره «مهدا» به همراه ۲ ماهواره دیگر به مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ و پیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری سطح زمین که باعث شد یک ماهواره ساخت داخل در بالاترین ارتفاع سطح زمین سیر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا