اجتماعیخبر ویژه

۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

۴۵ سال است که جمهوری اسلامی ایران با وجود عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر، کماکان یکه و تنها در خط مقدم مقابله قرار گرفته است و شاهد بی تفاوتی کشورهای مدعی نسبت به حمایت ایران در مسیر مقابله با مخدر هستیم؛ مسیری که تا امروز تنها با خون شهدا آبیاری شده و کشورهای غربی را امن نگاه‌ داشته و البته ثمره آن خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان این مرز و بوم است.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته، خط مقدم جنگ علیه مواد مخدر و سوداگران مرگ بوده است و تا امروز برای حراست از این مرز و بوم، بیش از چهار هزار شهید را در کارنامه جهاد و ایثار ملت ایران ثبت کرده اما در عمل این جانفشانی‌ها در راه مقابله با مواد مخدر نه تنها مرزهای کشور ما که کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر را نیز از گزند این بلای خانمان‌سوز در امان نگه داشته است.

به طور تقریبی، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از مسیر ایران برای ورود به اروپا و غرب آسیا قاچاق می‌شود که با رشادت و جانفشانی فرزندان این سرزمین بیش از ۷۵ درصد از این انبوه مواد مخدر، کشف و از گردونه خارج می‌شود و به واقع پیش از آنکه در چرخه توزیع و مصرف قرار گیرد، منهدم می‌گردد و تنها با یک حساب سرانگشتی می‌توان شاهد بود که در صورت عدم اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی، این میزان مخدر چه فجایعی را در اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد.

در این سال‌ها، همواره جمهوری اسلامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ سنگر اقدامات مقابله‌ای تنها بوده است. تحریم لجستیکی و محرومیت تجهیزاتی و مالی به بهانه تحریم های سیاسی، در عمل جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با عظیم‌ترین محور قاچاق مخدر دنیا تنها گذاشته است و طبق گزارش‌های رسمی تا به امروز کشورهای غربی از کوچکترین کمک‌ها به ایران دریغ کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی از آغاز حرکت بین المللی در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸، که مقر آن در شهر وین است همچنین شکل‌گیری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یکی از اعضای موثر و همراه بود و بر این اساس، تمامی کشورهای عضور در حمایت و کمک به یکدیگر و نقش بین الملل خود مسئولیت دارند اما آنچه مشخص است تا به امروز غرب از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند.

موضوعی که بارها واکنش جدی مسئولان نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است. سردار احدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور بارها تاکید کرده است که «افزایش تحریم‌ها بر مبارزه با مواد مخدر نیز سایه افکنده است اما به تحریم‌کنندگان جمهوری اسلامی هشدار می‌دهیم که تحریم در حوزه مواد مخدر ناهوشمندانه‌ترین تحریم است زیرا تحریم ایران به کاهش امنیت جهان خواهد انجامید.»

 

۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

 

کیش و مات تحریم‌ها با دستان توانمند نخبگان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا به ۴۶ سال تحریم و محرومیت جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات و تکنولوژی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر کسی پوشیده نیست که اجرای مأموریت‌های متنوع و گسترده پلیس، مستلزم دارا بودن کارکنانی است که در بهره گیری از امکانات و تجهیزات به آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا مجهز باشند تا بتوانند، برای ایجاد امنیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حرکت در مسیر تعالی علمی و فرهنگی، گام‌های بلند و استواری بردارند.

سردار ایرج کاکاوند تصریح کرد: البته هیچ گاه جمهوری اسلامی و پلیس چشم انتظار کمک غرب نبوده و دل به شعارهای آنان خوش نکرده است و همواره پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا توانسته با اتکا به توان نخبگان و پژوهشگران، بکارگیری تجهیزات به‌روز و نیز اختراعات جدید شرکت‌های دانش بنیان به نتایج خوبی در عرصه کشفیات و دستگیری‌ها برسد اما با این حال تا به امروز غرب کوچکترین کمک مالی و تجهیزاتی به جمهوری اسلامی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس امروز در حوزه کشف و شناسایی مواد مخدر به جدیدترین تجهیزات و امکانات مجهز دست یافته است، افزود: پلیس برای هوشمندسازی خود از هیچ امری دریغ نکرده است و با استفاده صحیح از این تجهیزات نوین ریشه سوداگران مرگ را در جامعه می خشکاند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا طراحی و تولید کیت شناسایی سریع مواد مخدر(کشفیار)، تولید مکمل های غذای سگ، تولید آنتی سرم ضد پارو ویروس، تولید کاغذهای کروماتوگرافی نمونه ای از تولیدات پلیس با تکیه بر توان متخصصان داخلی دانست و گفت: امروز در جایگاهی ایستاده ایم که تامین کننده نیازهای دیگر کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم.

سردار کاکاوند گفت: از یک سو با عنایت به پرچمداری و در خط اول قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در عرصه مقابله با قاچاق مواد مخدر و از سوی دیگر همسایگی با بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر جهان و کنترل بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و نیز دستیابی به بیشترین میزان کشفیات در سطح کشورهای جهان، می توان با قاطعیت گفت پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه و جهان جایگاه ممتاز دارد.

وی تقدیم حدود چهار هزار شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در راه مقابله با مواد مخدر را خود گواه دیگری از جایگاه رفیع پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در جهان دانست و افزود: ناگفته نماند با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و نیز تلاش کشورهای معاند و مغرض مبنی بر نادیده گرفتن تلاش‌های ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، مقامات سازمان ملل متحد از اقدامات مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران تقدیر به عمل آورده و در گزارش‌های متعدد آن سازمان، بیشترین کشفیات سالانه مواد مخدر را از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

 

۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

 

تغییر موازنه قدرت طی چهار دهه نبرد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به مقایسه شرایط کشف و شناسایی مواد مخدر در نخستین روزهای انقلاب و میزان آن در حال حاضر اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب به دلیل رهاسازی مناطق حساس کشور تقریباً هیچ کنترلی بر قاچاق مواد مخدر نبود در حالی که امروز تقریباً بیش از ۷۵ درصد محموله‌هایی که وارد کشور می شوند، شناسایی و ضبط و باندهای قاچاق نیز منهدم می‌شوند.

سردار کاکاوند ادامه داد: با ارتقای اشراف اطلاعاتی بر فعالیت عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر در شرق و جنوب شرق، هم افزایی و مشارکت رده‌های درون و برون سازمانی، تقویت توان عملیاتی استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با تمرکز بر توزیع امکانات و تجهیزات به استان‌های هدف و تشدید اقدامات کنترلی در مرز، حاشیه مرز، محورهای مواصلاتی و کویری می توان گفت بخش گسترده‌ای از مواد مخدر قاچاق شده از مرزهای شرقی(به عنوان اصلی ترین مسیر، توسط پلیس کشف می‌شود.

به گفته وی، برای نمونه می‌توان از کشف بیش از ۵۶۰ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که نشان از تغییر موازنه قدرت میان پلیس و قاچاقچیان مواد مخدر دارد که به برکت خون شهدا، تلاش شبانه روزی سربازان نظام همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بومی حاصل شده است.

 

۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

 

سلطه غرب از طریق تباهی کشورها با مخدر

رئیس پلیس مبارزه به مواد مخدر به چرایی استانداردهای دوگانه غرب در مبارزه با مواد مخدر و فقدان کمک به کشورهای خط مقدم اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس اعلام دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل(UNODC) حدود ۳۵ درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به سمت جمهوری اسلامی ایران قاچاق می‌شود؛ این در حالی است که با تمرکز پلیس بر مرزهای شرقی کشور بیش از ۷۵ درصد از محموله های مواد مخدر قبل از رسیدن به استان های مرکزی توسط همکارانم در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشف می‌شود.

سردار کاکاوند ادامه داد: با توجه به اینکه جرایم مرتبط با مواد مخدر، جزو جرایم سازمان یافته فراملی محسوب می‌شود، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثری در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد. هر چند که جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات نظیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی پیش رو و مشارکت محدود سایر کشورها با صرف هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی با تمام قدرت و بکارگیری هزینه‌های کلان مالی و معنوی به مقابله با قاچاق سازمان یافته مواد مخدر می‌پردازند و در جهان به عنوان پرچم دار مبارزه با مواد مخدر شناخته می‌شود.

به گفته وی، در عصر کنونی مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن به یک معضل اساسی برای بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. ویژگی سازمان یافته و فرا ملی این جرایم موجب شده تا هیچ کشوری نتواند خود را از عواقب زیان بار آن مصون بداند. از لحاظ ابعاد امنیتی، قاچاق مواد مخدر بیشترین آثار و تهدیدات را دارد زیرا حتی در امنیت فردی افراد نیز تاثیرات سوء و عمیقی داشته و حیات و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد. شبکه‌های ارتکاب قاچاق مواد مخدر علاوه بر این جرم، جرایم جانبی دیگری مانند قتل عمد، خشونت، اخاذی، تهدید، تبانی، ارتشاء و فرار از مالیات را نیز مرتکب می‌شوند.

این مقام ارشد مبارزه با مخدر انتظامی کشور تاکید کرد: جرایم مواد مخدر، پیش از آن که فعالیتی تجاری و اقتصادی در عرصه مافیای اقتصاد بین‌المللی باشد، ابزاری کارآمد، موثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهای توسعه نیافته محسوب می‌شود و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی براین باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط جوامع بشر به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا