خبر ویژهسیاسی

امیرعبداللهیان موثرترین فرد در نزدیک کردن میدان و دیپلماسی بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با تاکید بر اینکه بدون شک اگر دولت سیزدهم ادامه پیدا می‌کرد در روابط با مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورها به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یافتیم، گفت: امیرعبداللهیان موثرترین فرد در نزدیک کردن دو عرصه میدان و دیپلماسی بود.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، محمد توتونچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های رفتاری و کاری شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان اظهارداشت: آقای امیر عبداللهیان در بُعد شخصی فردی بسیار متواضع، خوش اخلاق، تعامل‌گرا و با روابط عمومی بسیار بالا بود.

وی گفت: از روز اولی که بنده ایشان را می‌شناختم که کارشناس بود تا روزی که وزیر شد نوع تعامل وی تغییر نکرد، در واقع زمانی که او وزیر شد اینطور نبود اخلاقش عوض شود و این در بُعد شخصی آقای امیر عبداللهیان بسیار مهم بود.

سفیر ایران در کویت افزود: به لحاظ حرفه‌ای مدارک علمی و دانشگاهی آقای امیرعبداللهیان منطبق بر کار حوزه سیاست خارجی بود و وی مدارج علمی را تا مقطع دکتری در دانشگاه‌های معتبر گذرانده بود و در بخش حرفه‌ای و کاری شهید امیرعبداللهیان باید گفت که وی مذاکره کننده کاربلدی بود.

توتونچی بیان کرد: حجم ملاقات‌هایی که آقای امیر عبداللهیان در دوره وزارت امور خارجه انجام داده بود گواه این مطلب است که فردی شایسته در حوزه مذاکره به حساب می‌آمد، همچنین آقای امیرعبداللهیان سلسله مراتب اداری را منظم از پایین به بالا طی کرده بود، کارشناسی در ماموریت بغداد، معاون اداره، رئیس اداره، سفیر در بحرین، مدیر کل، معاون وزیر امور خارجه و پس از آن وزیر امور خارجه شدن نشان از طی شدن مرحله به مرحله این مراتب است.

وی با بیان اینکه ما در وزارت امور خارجه یا حداقل در سطح وزرای خارجه کمتر چنین رعایت سلسله مراتبی که ناشی از توانمندی خود شخص بوده است را داشتیم، عنوان کرد: نکته دیگر اینکه آقای امیرعبداللهیان شناخت کامل نسبت به مسائل منطقه داشت، تخصص ایشان در حوزه عربی و آفریقایی بود و حقیقتاً نسبت به این حوزه شناخت کاملی داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: آقای امیرعبداللهیان در دوره وزارت به هیچ وجه از کار در حوزه‌های دیگر غافل نبود و تقریباً در اکثر حوزه‌ها به‌روز و نمود خوبی داشت. در حوزه حرفه‌ای نیز از هر ظرفیتی برای جلو بردن کارها استفاده می‌کرد.

توتونچی بیان کرد: بارزترین و اولین نوع کار در وزارت امور خارجه سفر بود و آقای امیرعبداللهیان سفرهای متعددی را انجام می داد و از ظرفیت تماس‌های تلفنی، تصویری و حضوری با مقامات کشورهای مختلف برای پیشبرد امور استفاده حداکثری می کرد.

وی گفت: این تماس‌های مکرر و متعدد خیلی در پیشبرد کارها موثر بود به طوری که بعضاً ممکن بود در طول یک ماه با یک وزیر خارجه سه مرتبه گفت و گوی تلفنی انجام دهد که به نظر من این موضوع در تاریخ سیاست خارجی ما بی سابقه بوده و این حجم از تماس و گفت‌وگوی تلفنی را در هیچ دوره‌ای تجربه نکردیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت عنوان داشت: این تماس‌ها عموماً تشریفاتی نبوده و خوبی آن هم به این بود که اکثراً حرفه‌ای و کاری، دنبال می‌شد. نکته دیگر آنکه آقای امیرعبداللهیان شخصیت‌ها و مقامات منطقه را به خوبی می‌شناخت و توانسته بود تعاملات دوستانه‌ای با همتایان خود یا دیگر مقامات کشورهای منطقه‌ای داشته باشد.

توتونچی بیان کرد: بارزترین و اولین نوع کار در وزارت امور خارجه سفر بود و آقای امیرعبداللهیان سفرهای متعددی را انجام می داد و از ظرفیت تماس‌های تلفنی، تصویری و حضوری با مقامات کشورهای مختلف برای پیشبرد امور استفاده حداکثری می کرد.

توتونچی با اشاره به اینکه آقای امیرعبداللهیان چه در بُعد شخصی و چه در بُعد حرفه‌ای و کاری خود استانداردهای بالایی را رعایت می‌کرد، یادآورشد: به نظر من یکی از شاخص‌ترین اقداماتی که آقای امیرعبداللهیان در حوزه کاری خود انجام داد عملیاتی کردن اهداف سیاست همسایه محور بود.

وی گفت: با توجه به اینکه اولویت سیاست خارجی در دولت آیت الله ابراهیم رئیسی روابط با همسایگان بود، آقای امیرعبداللهیان توانست روابط ایران را با کشورهای منطقه بهبود بخشد، ایران و عربستان بار دیگر با یکدیگر روابط عادی را از سر گرفتند، سفرای کویت و امارات برگشتند و بدون شک اگر دولت سیزدهم ادامه پیدا می کرد به طور قطع در روابط با مصر، بحرین و برخی دیگر می‌توانستیم به موفقیت‌های بیشتری برسیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: موفقیت آقای امیرعبداللهیان در توسعه روابط ایران با همسایگان و بهبود و ارتقای سطح مناسبات تهران با کشورهای منطقه دستاوردی بی‌بدیل بود و شاید بتوانیم واکنش‌ها، پیام‌ها و حضور مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف همسایه و منطقه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت را مصداقی از موفقیت سیاست همسایگی دولت سیزدهم قلمداد کنیم.

توتونچی عنوان کرد: مدیریت بسیاری از بحران‌هایی که اطراف ایران رخ می‌داد از جمله بحران قفقاز، پیوستن ایران به سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای و بریکس و مدیریت مناسب مشکلاتی که با پاکستان ایجاد شد، از دیگر دستاوردها و اقدامات خوب سیاست خارجی دولت سیزدهم به سکانداری حسین امیرعبداللهیان بود.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل روحیاتی که شهید امیر عبداللهیان داشت، در گفتمانی که راجع به میدان و دیپلماسی در سال‌های اخیر به وجود آمده است وی موثرترین فرد در نزدیکی این دو عرصه به یکدیگر بود و توانست میدان و دیپلماسی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند و از ظرفیت‌های شخصی و توانمندی خود در این حوزه استفاده کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: حمایت ویژه‌ای که آقای امیرعبداللهیان از محور مقاومت در منطقه و به ویژه مساله فلسطین و مردم غزه داشت نیز از دیگر نکات قابل توجه در حوزه کاری و حرفه‌ای این شهید وزیر به حساب می‌آید. اسماعیل هنیه یک تعبیری را در خصوص شهید امیرعبداللهیان به کار برد و آن اینکه وی را وزیر خارجه مقاومت نامید که این نشان از موفقیت وی در این حوزه است.

توتونچی در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود آقای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین المللی به سمت انزوا حرکت می‌کرد و روابط بعضا پرتنشی را با برخی کشورها داشتیم، اما شهید امیرعبداللهیان توانست به خوبی عرصه سیاست خارجی را هدایت کند و این شرایط خوبی را که امروز در عرصه منطقه‌ای برخوردار هستیم مرهون تلاش‌ها و زحمات این وزیر شهید است.

به گزارش ایرنا؛ عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، خبر سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جستجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت وی و همراهانش، سرانجام ساعت ۸ صبح روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، خبر عروج شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان تیتر یک رسانه‌های جهان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا