اجتماعیخبر ویژه

آخرین دیدار رئیس جمهور با دختران ایران؛ خاطره‌ای از جنس پدر و دختری

آخرین عکس‌های یادگاری دختران ایران با رئیس جمهور همین چند روز قبل ثبت شد، ۱۹ اردیبهشت روزی که ورزشگاه آزادی تهران میزبان یک میهمان خاص بود و شور و شعفی در سالن ۱۲ هزار نفری برپا بود که دیگر تکرار نخواهد شد.

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، دهه کرامت امسال با برگزاری گردهمایی دختران آرمانی متفاوت تر از هر سال برگزار شد، گویی دست تقدیر به گونه‌ای رقم خورده بود که پایان این دهه به یک اتفاق تلخ البته برای ما و شهادت برای رئیس جمهور کشورمان و همراهانش ختم شود.

در روز ۱۹ اردیبهشت که صدای دختران سراسر سالن ورزشی آزادی را پر کرده و به وسعت یک ایران رسیده بود، کسی فکر نمی‌کرد که این آخرین دیدار دختران و آخرین سخنان آیت الله رئیسی با محوریت جایگاه زنان و دختران باشد، ابراز احساساتی که دو طرفه بود و اینقدر صمیمی برگزار شد که از فیلم ها و تصاویر به خوبی می توانستیم رابطه پدر و دختری را درک کنیم.

با آمدنش به سالن شور و هیجان و سر و صدا بیشتر شد، فضا به قدری صمیمانه بود که از تشریفات مرسوم حضور یک مقام ارشد در برنامه ها خبری نبود، رئیس جمهور با همان مهربانی و صورت بشاش در میان جمع دختران جای گرفت، این دیدار اینقدر نزدیک و سرشار از محبت بود که اشک تعدادی از دختران را درآورد، هر کس سعی می کرد خود را به ایشان نزدیک کند و حرفی بزند و اما این چهره آرام و پر از مهربانی خم به ابرو نمی‌آورد.

آخرین دیدار رئیس جمهور با دختران ایران؛ خاطره‌ای از جنس پدر و دختری

او آمده بود تا بگوید دختر یعنی عاطفه، احساس، رحمت الهی، مایه افتخار و وجودی ذی‌قیمت و دوست‌داشتنی و با همه وجود اعلام کند که همه دختران ایران عزیز را دوست دارد. این کلمات و عبارات را در میان همهمه و هیاهوی دختران بیان کرد.

حرف هایش به دل دختران می نشست آنجا که گفت “دختران صاحبان اندیشه فردا هستند، ما نگاه مغرب زمین را در مورد زن و دختر نمی پذیریم زیرا که یک نگاه ابزاری است، آن نگاهی که می‌خواهد زن را از جامعه و نقش آفرینی جدا کند را هم نمی پسندیم زیرا منزوی کردن زنان را قبول نداریم.”

در جای دیگری وقتی با مخاطبان اصلی خود سخن گفت مبنی بر اینکه “دختران عزیز شما معلمان و استادان دانشگاه و صاحبان اندیشه فردا برای جامعه و آینده سازان کشور هستید. شما دختران سرمایه بزرگ برای خانواده، شهر استان و کشور هستید و ما قدر شما را می ‌دانیم.” و آنجا که گفت “دختر هدیه خداوند است. شما هدیه های الهی هستید و ما به شما به عنوان هدیه های گرانقدر پروردگار نگاه می کنیم.” این نکات بیانگر دیدگاه اسلامی – ایرانی وی به جایگاه زنان و دختران بود.

او آمده بود تا بگوید دختر یعنی عاطفه، احساس، رحمت الهی، مایه افتخار و وجودی ذی‌قیمت و دوست‌داشتنی و با همه وجود اعلام کند که همه دختران ایران عزیز را دوست دارد. این کلمات و عبارات را در میان همهمه و هیاهوی دختران بیان کرد.

او در این “گردهمایی” که بیشتر باید نام آن را “دورهمی” گذاشت، خواسته هایش را با دختران در میان گذاشت و به آمار دختران تحصیل‌کرده کشورمان که جزو بالاترین‌ها در منطقه و جهان است اشاره کرد و گفت: تعداد بی‌شماری زن و دختر داریم که در عرصه‌های معلمی، استاد دانشگاهی، مخترع، مدیر و غیره مشغول فعالیت هستند؛ دختران امروز آینده‌سازان فردای کشور هستند.

شهید جمهور همچنین توصیه ای به دختران داشت و آن اینکه با ارتقای توانمندی‌ها و تلاش برای متبلور کردن ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی در زندگی، در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی موثرتر نقش‌آفرینی کنند.

البته یادمان نرفته که سال گذشته نیز رئیس جمهور محبوب کشورمان ۳۱ اردیبهشت همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر در میان جمع یک هزار نفری دختران که از نقاط مختلف شهر تهران در باغ کتاب جمع شده بودند، حضور یافت.

در آن روز هم دختران حضور آیت الله رئیسی را به فال نیک گرفتند و از انتظارات و آرزوهایشان برای آینده گفتند و این جمله رئیس جمهور که “آینده متعلق به دختران نوجوان کشورمان است و دختران مایه افتخار جامعه هستند و باید قدر آن‌ها را بدانیم.” چقدر به دل همه نشست.

آخرین دیدار رئیس جمهور با دختران ایران؛ خاطره‌ای از جنس پدر و دختری

اکنون دختران ایران ناباورانه رفتن شهادت گونه او و دیگر همراهان را به سوگ نشسته اند و در ذهن خود روزهای خوب در کنار رئیس جمهور بودن را مرور کرده و تلاش می کنند تا قولی که به او داده اند را برای ساختن ایرانی قوی جامه عمل بپوشانند.

هر چند که دهه کرامت امسال با اتفاق تلخ سقوط بالگرد حامی رئیس جمهور و همراهان و به شهادت رسیدن آنها همراه بود اما از ابتدای این دهه برنامه های مختلفی برای دختران ایران برگزار شد که پویش “نامه ای از طرف دختران ایران به رئیس جمهور” یکی از این برنامه ها بود تا دختران دغدغه های خود را با رئیس جمهور در میان بگذارند.

مدیر امور خواهران سازمان بسیج دانش‌آموزی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات بسیج دانش‌آموزی به مناسبت هفته کرامت و روز دختر اظهار کرد: یکی از کارویژه‌های بسیج برای دختران بحث دهه کرامت و روز دختر است که سعی شد برنامه‌های متنوع و متعددی برای این ایام داشته باشیم. پنج برنامه محوری و ابلاغی داشتیم که برنامه اول در «در حریم آستان» نام داشت.

حسنی شاملو احمدی افزود: در تعاملی که با وزارت آموزش و پرورش و سازمان حج و اوقاف صورت گرفت، دانش‌آموزان دختر در دهه کرامت در مکان‌های متبرکه استان خود خادم افتخاری شدند.

وی ادامه داد: همچنین یک پویش به نام «نامه‌ای از طرف دختران ایران به رئیس جمهور» اجرایی شد که دنبال این بودیم که دغدغه‌های دخترانه را به رئیس جمهور اعلام کنیم.

مدیر امور خواهران سازمان بسیج دانش‌آموزی یادآورشد: موضوعات متفاوتی از جمله نظام و مسائل آموزش و پرورش، مشکلات در مدرسه، دغدغه‌ها و پیشنهادات دانش آموزان درخصوص نظام تعلیم و تربیت و اتفاقات روز منطقه و همچنین یک قالب خودمانی با عنوان «هرچه‌ می‌خواهد دل تنگت بگو به رئیس جمهور» در این پویش محور فعالیت دانش‌آموزان بود.

آخرین دیدار رئیس جمهور با دختران ایران؛ خاطره‌ای از جنس پدر و دختری

وی عنوان کرد: برنامه دیگر «دختر، سفیر مهر» است. در این برنامه به دنبال این بودیم که با توجه به اتفاقات روز منطقه به ویژه جنایاتی که در حق دختران و زنان غزه انجام شده است، پیام حمایت خود را به صورت بین‌المللی منعکس کنیم.

مدیر امور خواهران سازمان بسیج دانش‌آموزی افزود: در این برنامه یک متن یا یک بیانیه خودمانی با یک هدیه از صنایع دستی کشور را تهیه کردیم و این را می‌خواهیم به تعدادی از سفیران مقیم ایران که دارای فرزند دختر هستند، اهدا کنیم تا در زمینه حمایت از دختران فلسطین فعالیت بیشتری داشته باشند.

شاملو احمدی گفت: تدارک یک سری دهکده‌های فرهنگی به اسم «پرنیان» برنامه چهارم سازمان بسیج دانش‌آموزی به مناسبت دهه کرامت بود، ما به این فکر بودیم که یک سری از پارک‌های بانوان ظرفیت تفریحی بسیاری برای دختران و بانوان دارد اما بهتر است که این محیط را غنی‌تر کنیم و با استفاده از ایجاد غرفه‌ها و فضاهای فرهنگی مانند بسیج، اوقاف و شهرداری هم پای کار بیایند و اقدامات فرهنگی هم انجام دهند که این کار تا حدودی محقق شد.

وی افزود: برنامه پنجم «گرامیداشت روز دختر برای اقشار خاص» بود که به طور ویژه به مدارس استثنایی و نابینایان و ناشنوایان رفتیم و رویدادهای شاد در مدارس استثنایی و اهدای هدایای کوچک به این کودکان استثنایی انجام شد.

مدیر امور خواهران بسیج دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: معرفی نخبگان و فعالان علمی و هنری به معاونت زنان ریاست جمهوری از دیگر برنامه ها در دهه کرامت امسال بود که جلسه هم‌اندیشی خوبی هم برگزار شد و فعلا دانش‌آموزان تهرانی توانستند حضور یابند اما قرار است فرم‌هایی از طریق استانداری‌ها به استان‌ها ارسال شود تا همه دختران نخبه و فعال کشور بتوانند در این جلسات حاضر شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا