اخبار یکاقتصادی

تصمیم درست سازمان بورس در روزهای پرنوسان/ پیشگیری از خدشه به حقوق سهامداران

حقوقدان بازار سرمایه به تصمیم درست سازمان بورس در روزهای پر نوسان بازار سهام اشاره کرد و گفت: باید از طریق مدیریت و تدبیر سازمان بورس در خصوص انتشار اوراق زمینه رشد، توسعه، ارتقای نهادهای مالی و کارآمدی بازار سرمایه و اوراق بهادار فراهم شود و از هر گونه خدشه به حقوق سهامداران پیشگیری شود.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، حمید اسدی به محورهای اساسی تاثیرگذار بر بازار سرمایه و اتفاقات رخ داده در این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد، گفت: نخستین موضوع مربوط به بحث حاکمیت شرکتی و انضباط شرکت‌داری در حوزه بازار سرمایه است، با توجه به اینکه بازار سرمایه محلی برای سرمایه‌گذارای سهامداران خرد است، بنابراین سهامداران باید با در اختیار داشتن اطلاعات صحیح،شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و ناشران به تصمیم‌گیری برای ورود سرمایه‌هایشان در این بازار بپردازند.

وی اجرای نظارت درست از سوی مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس را در این مهم بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ اقدامات مهمی در حوزه انضباط شرکت‌ها و اجرای حاکمیت شرکتی از سوی سازمان بورس اجرا و این امر منجر به اجرای مطلوب مقررات حاکم بر برگزاری مجامع، افشای اطلاعات، اجرای مقررات و دستورالعمل حاکمیت شرکتی شد.

وی به نظارت بر عملکرد نهادهای مالی اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر بحث عملکرد نهادهای مالی از جمله کارگزاری‌ها، سبدگردانی‌ها و شرکت‌ های تامین سرمایه مورد توجه بود که در این زمینه سازمان بورس عملکرد مطلوبی را از خود نشان داد و اخیرا نظارت خوبی از سوی نهاد ناظر بر نهادهای مالی صورت گرفت.

بررسی نوسانات حاکم بر بازار طی روزهای اخیر

اسدی با تاکید بر نوسانات حاکم بر بازار طی روزهای اخیر اعلام کرد: درخصوص تنظیم‌گری سازمان بورس در بازار سرمایه با ۲ رویکرد در قوانین و مقررات مواجه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نخستین رویکرد، نگاه عدم دخالت ناظر و سازمان بورس در وضعیت معاملات است که نه تنها اتفاقات ناصحیحی را در روند معاملات رقم می زند بلکه منجر به نبود نظارت مطلوب در بازار سرمایه می‌شود.

تصمیم درست سازمان بورس در روزهای پرنوسان/ پیشگیری از خدشه به حقوق سهامداران

وی تنظیم‌گری روزانه از سوی ناظران بورس‌ها و مدیریت نظارت بر بورس‌ها را به عنوان دیگر رویکرد حاکم بر تنظیم گری سازمان بورس معرفی کرد و افزود: با وجود هیجانات حاکم بر بازار ناشی از چالش‌های سیاسی و اقتصادی، ممکن بود به مراتب شاهد اتفاقاتی نامطلوب در حوزه معاملات بازار سرمایه و حقوق سهامداران باشیم اما به دلیل نظارت درست انجام شده از سوی سازمان بورس آسیب کمتری به حقوق سهامداران وارد شد که لازم است این موضوع مورد تقویت قرار گیرد.

اسدی اظهار داشت: نخستین موضوعی که در بازار سرمایه با آن مواجه هستیم ریسک ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ بهره و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها است که این موضوع خارج از حوزه تصمیم گیری سازمان بورس و دیگر نهادهای تصمیم گیر بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سازمان بورس می‌تواند با هماهنگی و همراهی نهادهای تصمیم‌گیر و برگزاری جلسات مشترک، موجبات تغییر رویکرد و کاهش هرگونه آسیب به بازار سرمایه را فراهم کند.

تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیاسی

وی با تاکید بر تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیاسی اعلام کرد: مسایل رخ داده در عرصه سیاست خارجی و داخلی ممکن است باعث تحت شعاع قرار گرفتن بازار سرمایه شود که در این زمینه در برخی از موارد شاهد اتخاذ تصمیمات به موقع سازمان بورس در زمینه کاهش دامنه نوسان و نیز نظارت بر معاملات بودیم.

اسدی با تاکید بر انتشار اوراق دولتی اظهار داشت:انتشار اوراق عملا در بازار سرمایه اتفاق نامطلوبی نیست اما باید از طریق مدیریت و تدبیر سازمان بورس زمین رشد، توسعه، ارتقای نهادهای مالی و کارآمدی بازار سرمایه و اوراق بهادار فراهم شود و از هر گونه خدشه به حقوق سهامداران پیشگیری شود.

این حقوقدان بازار سرمایه به ضعف بازار سرمایه در برابر اتفاقات لحظه‌ای اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه تاثیرپذیر از اتفاقات لحظه‌ای است و هرگونه اتفاق مثبت ومنفی می تواند تاثیر شدیدی را بر روند معاملات و خرید و فروش سهام بگذارد؛ بنابراین در این زمینه پیشنهاد می‌شود که سهامداران و ارکان بازار سرمایه هر چه بیشتر به منافع بلندمدت توجه داشته باشند و از تصمیم گیری‌های لحظه‌ای پرهیز کنند.

وی گفت: سازمان بورس می‌تواند با ارتقای دانش و سواد مالی و حقوقی سهامداران موجب ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا