خبر ویژهسیاسی

ابومرزوق: طرح بایدن صرفا اصول اولیه است/ باید جنگ متوقف و اشغالگران از نوار غزه خارج شوند

«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط بین‌المللی جنبش حماس طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش بس در نوار غزه را صرفا اصولی اولیه دانست و با اشاره به اینکه حماس درباره این طرح چیزی دریافت نکرده است، گفت: اگر این طرح شامل توقف جنگ و خروج اشغالگران از نوار غزه باشد، با آن موافقت خواهند شد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، ابو مرزوق در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: هیچ چیزی درمورد آنچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد، دریافت نکردیم.

وی افزود: آنچه بایدن مطرح کرد، اصول اولیه است و ما گفتیم که خوب هستند اما باید به طور کامل از آن‌ها مطلع شویم. هرگونه اصلاح پیشنهاد قدیمی درمورد توقف جنگ و خروج از نوار غزه را نمی‌پذیریم. اگر پیشنهاد بایدن شامل توقف جنگ و خروج از نوار غزه باشد، ما در کنار ملت خود خواهیم ایستاد و آن را می‌پذیریم.

ابو مرزوق تصریح کرد: مشکل قبلی ما در دسته‌بندی مراحل نبود بلکه درمورد تعداد اسرای صهیونیست بود که باید آزاد شوند. اختلافات ما درمورد سه مرحله نبود بلکه درمورد تداوم آتش بس بود. اگر پیشنهاد بایدن نقاط اختلاف را برطرف کند، ما با آن موافقت خواهیم کرد. دولت بایدن با این لحظه پاسخ مثبتی از رژیم صهیونیستی دریافت نکرده است، با این حال از ما می‌خواهد با این پیشنهاد موافقت کنیم. مجاهدان حماس آینده این جنبش را مشخص خواهند کرد. ما در این خاک استقامت می‌کنیم و جنبش حماس امور فلسطینی ها در نوار غزه را اداره می‌کند.

این عضو ارشد حماس گفت: اگر مقاومت مردم و شجاعت مقاومت نبود، اظهارات بایدن را نمی‌شنیدیم. مجاهدان ما از تمام جنبه‌های نظامی در این نبرد پیروز شدند؛ به ویژه اینکه توانستند اهداف دشمن را ناکام بگذارند. مجاهدان حماس توانستند تمام اهداف دشمن را با شکست مواجه کنند. روز بعد از جنگ، باید از آن فلسطینی ها باشد و ما دولتی می‌خواهیم که در کرانه‌باختری و نوار غزه اختیارات کامل داشته باشد.

ابو مرزوق همچنین تاکید کرد: دولت فلسطینی باید مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد و برای بازسازی و آبادانی در آینده تلاش کند. ملت فلسطین هرجا که باشد شریک پیروزی است.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه (۱۱ خرداد) گفت که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

این درحالی است که پس از گذشت بیش از هفت ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم برای حفظ حیات سیاسی خود، بر تداوم جنگ اصرار دارد. تاکنون افزون بر ۳۶ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۸۲ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از هفت ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت را در یک منطقه کوچک که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا