اخبار یکاقتصادی

رکوردشکنی در فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی، هنر دولت شهید رئیسی بود

عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس گفت: دولت شهید رئیسی نهایت بهره‌برداری را از فرصت‌های موجود برای فروش نفت و گاز کشور با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی خود انجام داد، به طوری که توانستیم درآمدهای خود را تا ۸۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، صنعت نفت به عنوان نیروی محرکه اقتصادی کشور به حساب می‌آید. هر زمان که لوکوموتیو صادرات نفت به حرکت بیفتد، اقتصاد کشور نیز به تبع آن به جریان خواهد افتاد. در دولت سیزدهم نیز، شهید رئیسی به سیاستگذاری در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها مبادرت کرد. دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌هایی مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استفاده از طرح تولیدات بار اول و رفع نیازهای صنایع به اقلام راهبردی، فروش نفت به مینی پالایشگاها در شرق آسیا و افزایش تعاملات با کشورهای همسایه درصدد بی‌اثرسازی تحریم‌ها بر آمد. امروز آمارها از افزایش ۴۰۰ درصدی صادرات نفت و رشد ۶۳ درصدی تولید حکایت دارد.

در همین زمینه، «ایرج ندیمی» عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس درباره نقاط قوت سیاست‌های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی تصریح‌کرد: مهمترین نکته مثبت دولت سیزدهم در حوزه انرژی، افزایش فروش نفت خام بود. با توجه به آنچه در سنای آمریکا گذشت، دولت بایدن متهم شد که فرصت زیادی را در اختیار تهران قرار داده است و به همین دلیل ایران توانسته است در زمینه فروش نفت و فرآورده‌های پتروشیمی موفقیت بالایی کسب کند.

وی ادامه‌داد: دولت شهید رئیسی نهایت بهره‌برداری را از فرصت‌های موجود برای فروش نفت و گاز کشور با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی خود انجام داد، به‌طوری که توانستیم به ارتقای درآمدهای خود به اذعان سناتور آمریکایی به میزان ۸۰ میلیارد دلار دست یابیم. این که در دولت شهید رئیسی به لحاظ آورده ارزی ناشی از فروش نفت و میعانات رشد داشتیم، یک نقطه قوت برای این دولت محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس درباره تمرکز ویژه دولت شهید رئیسی بر افزایش تعاملات با همسایگان در حوزه انرژی خاطرنشان‌کرد: همسایگان به جهات مختلف دارای اهمیت هستند. افزایش روابط با آنها می‌تواند به افزایش ضریب امنیت منطقه منجر شود. از طرف دیگر، از آنجایی که همسایگان به لحاظ فیزیکی با ما قرابت و نزدیکی دارند، تبادل کالا و خدمات با آنها با هزینه کمتری نسبت به کشورهای غیرهمسایه انجام می‌شود.

ندیمی گفت: ما به عنوان کشوری که دارنده منابع غنی گازی هستیم، می‌توانیم به انتقال گاز به همسایگان با خط لوله بپردازیم و از این نظر نیز تمرکز بر افزایش تعامل با همسایگان اهمیت دارد.

وی ادامه‌داد: در وهله نخست باید پذیرفت که افزایش روابط با همسایگان فی نفسه مثبت تلقی می‌شود. اگر بتوانیم این روابط را تا عرصه بین‌الملل نیز گسترش دهیم، سود سرشاری برایمان خواهد داشت.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان‌کرد: باید قبول کنیم که اقتصاد ایران بدون گره خوردن به اقتصاد بین‌الملل به بسیاری از حقوقش نمی رسد. با توجه به مذاکراتی که در عمان با آمریکا در جریان است، گسترش روابط با همسایگان در آینده می‌تواند در گسترش تعاملات با کشورهای دیگر به ما کمک کند.

ندیمی گفت: در دولت سیزدهم تمرکز ویژه‌ای بر استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی داشتیم. در همین راستا، به صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها پرداختیم که برایمان منافع سرشاری داشت.

وی اضافه‌کرد: ما در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی پتانسیل‌های خوبی در کشور داریم و می‌توانیم با تکیه بر دانش متخصصان داخلی به این امر مبادرت کنیم. این موضوع به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داشت.

عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس بیان‌داشت: حمایت از دانش بنیان‌ها و کمک به رشد آنها مثبت ارزیابی می‌شود، اما نیاز است در این زمینه مراقبت لازم را به عمل بیاوریم که از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. باید مطمئن شویم که دانش بنیان‌های واقعی از حمایت‌ها بهره می‌برند.

ندیمی اظهار داشت: با وجود مراقبتی که باید به عمل بیاوریم، این نکته را یادآور می‌شوم که حمایت از دانش‌بنیانها یک ضرورت است و برایمان سودآوری دارد. باید همان طور که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داشت، به این موضوع اهتمام جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز قابلیت‌های خوبی داریم و امیدواریم با پیگیریهای لازم بتوانیم این سیاست را پیش ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا