اخبار یکاقتصادی

بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در دولت سیزدهم/جهش چشمگیر در تخصیص بودجه عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از بهره‌برداری و افتتاح ۲۰۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد چشمگیری در زمینه تخصیص بودجه عمرانی داشتیم و با تکمیل این پروژه‌ها، مردم از شیرینی تکمیل این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، داود منظور امروز شنبه ۱۲ خرداد در نشست خبری و در در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اینکه چه میزان بودجه عمرانی در دولت سیزدهم پرداخت شد، اظهار داشت: دولت سیزدهم توانست در این سه سال پرونده‌های زیادی در ارتباط با طرح‌های نیمه‌تمام را ببندد و مردم عزیز از شیرینی تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها بهره‌مند شوند.

وی افزود: در مجموع اعتبارات عمرانی که در طی سه سال گذشته تخصیص داده شده، یک رشد معناداری را نشان می‌دهد به طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۲ همت، سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۸ همت و در گدشته ۳۰۹ همت برای بودجه‌های عمرانی تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ با توجه تخصیص‌های فرابودجه‌ای مانند تخصیص قیر برای طرح‌های عمرانی و تخصیص‌های دیگری که در سرجمع اعتبار تملک دارایی‌های مانند نمی‌آید و در قالب تهاتر نفت انجام شد را اضافه کنیم، میزان تحقق اعتبارات عمرانی بالغ ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

منظور ادامه داد: جهشی در تامین مالی طرح‌های عمرانی مشاهد می‌کنیم که نتیجه آن این است که در حدود ۲۰۰۰ پروژه عمرانی بزرگ و کوچک در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید که هزار مورد آن مصوبات سفر رئیس جمهور بوده است.

یعنی مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور تاکیدی بوده بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود که این طرح‌ها در سال‌های گذشته شروع شده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود.

وی تصریح کرد: خرسند هستیم که امروز در همه نقاط کشور طرح‌هایی به بهره‌برداری رسید که مردم سال‌ها منتظر آنها بودند.

رئیس سازمان برنامه بودجه در ادامه به برخی از طرح‌ها اشاره کرد : گفت: آزادراه اصفهان- شیراز بعد از ۱۸ سال، آزادراه رودبار- منجیل بعد از ۱۲ سال، سد تاج امیر در استان لرستان بعد از ۱۲ سال، تکمیل باقی مانده سد قیزقلعه‌سی بعد از ۱۸ سال. سد باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری بعد از ۱۵ سال، سد چراغ ویس سقز بعد از بعد از ۱۳ سال در استان کردستان به بهره‌برداری رسیدند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به حوزه دریاچه ارومیه که سبب احیای این دریاچه و تحقق آرزوی بزرگ در آذربایجان غربی شد، بعد از ۸ سال اجرایی شد؛.

منظور توضیح داد: همچنین طرح آبرسانی به شهرهای بم و بروات بعد از ۲۷ سال، طرح آبرسانی به شهرهای بن و بروجن بعد از ۱۲ سال، آبگیری سد کمندان بعد از ۱۹ سال، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی قائمشهر مازندران بعد از ۱۸ سال، بیمارستان ۳۷۶ تختخواب ایلام بعد از ۱۲ سال، بیمارستان هزار تختخوابی حضرت حضرت مهدی تهران بعد از ۱۲ سال و… از جمله طرح‌هایی است که در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری رسید.

وی گفت: همان طور که ملاحظه می‌کنید عمدتاً این طرح‌ها از نوع طرح‌های زیرساختی و خدمات عمومی دولت است که باعث شد مردم شیرینی اجرای این طرح‌ها را احساس کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: راه اصلی فاتحان به دهدشت که ۸ سال از زمان شروع آن گذشته شده بود، در این دولت در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید.

منظور به طرح‌های بخش خصوصی هم اشاره کرد و گفت: می‌توان به پتروشیمی گچساران که بعد از ۱۸ سال افتتاح شد، نیز اشاره کرد؛ البته‌ در این سه سال در حوزه خطوط ریلی هم طرح‌های متعددی افتتاح شد که می‌توان به راه آهن همدان – سنندج بعد از ۱۰ سال یا راه آهن بستان آباد به خاوران بعد از بعد از ۲۲ سال اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا