اخبار یکاقتصادی

رکورد دولت در بزرگ‌ترین پروژه بازسازی خط ریلی کشور؛ یکسال اندازه چند سال کار شد

مدیرکل راه آهن کرمان با بیان اینکه طی ۱۰ سال از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶ کیلومتر از خط ریلی بافق - کرمان بازسازی شد گفت: از شهریور سال گذشته تا کنون ۵۱ کیلومتر از این مسیر را بازسازی کردیم و تا هفته آینده ۲ کیلومتر دیگر نیز (تا ایستگاه گل زرد) کامل می شود.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، مجید ارجونی روز پنجشنبه در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت شهید جمهور و همراهان در سفر استانی آذربایجان شرقی افزود: قدمت راه آهن بافق – کرمان به ۵۰ سال می رسید لذا بازسازی این پروژه از سال ۹۰ آغاز شد.

وی اظهار کرد: پروژه بازسازی خط ریلی کرمان – بافق بزرگترین پروژه بازسازی کشور است و هیچ پروژه ای امسال و سال گذشته در کشور نداشتیم که در یک قرارداد ۴۵ کیلومتر بازسازی ریل صورت گیرد و ارزش ریالی این پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

دولت بازسازی ۵۱ کیلومتر از خط ریلی کرمان - بافق را انجام داد

مدیرکل راه آهن استان کرمان گفت: در مجموع کل مسیر راه آهن کرمان تا بافق به طول ۲۳۰ کیلومتر است که تمامی طول این مسیر در برنامه بازسازی قرار دارد.

وی تصریح کرد: قرارداد پروژه بازسازی خط ریلی کرمان بافق را با پیمانکار به میزان ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال منعقد کردیم اما مازاد بر این رقم، ریل و تجهیزات را خودمان برای این پروژه تامین کردیم و با این وجود حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

ارجونی با بیان اینکه باید این پروژه تا کرمان ادامه یابد اضافه کرد: از محل قرارداد فهرست بهای ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد دیگر از اعتبار قرارداد را با نرخ قدیم ابلاغ کردیم و در این راستا ۱۴ کیلومتر دیگر از این پروژه را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه تا پایان سال جاری تا ایستگاه جلال آباد و سپس زرند ادامه می یابد عنوان کرد: ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر تا زرند باقی می ماند که موافقت ضمنی اجرای آن دریافت شده است.

مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به اینکه سرعت حرکت قطارها پیش از بازسازی حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت بود یادآور شد: با بازسازی این خط ریلی، سرعت را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسانیم.

وی ادامه داد: خط جدید از نوع r۶۰ است که به لحاظ آلیاژ و مقاومت چندین برابر ریل های قدیمی است و بار محوری در قدیم ۲۰ تن بود با خط ریلیز جدید تحمل بار به ۲۲.۵ تن‌ می‌رسد، ایمنی بالا می رود و زمان سیر و سفر در این مسیر تا یک ساعت کوتاه خواهد شد لذا سبب رضایتمندی مسافر و صاحبان بار می شود.

ارجونی در ادامه با بیان اینکه واگن بار و مسافر متعلق به بخش خصوصی است ابراز کرد: شرکت ها همواره نارضایتی داشتند که خط قدیمی به واگن ضربه وارد می کند و باعث افزایش هزینه های آنان می شود لذا با بازسازی این خط رضایت مالکان بخش خصوصی، صاحبان شرکت ها و مردم را کسب می کنیم و از همه مهمتر کارگران ما به عنوان قشر زحمتکش بحث نگهداری را با زحمت کمتری انجام می دهند.

دولت بازسازی ۵۱ کیلومتر از خط ریلی کرمان - بافق را انجام داد

نوسازی ناوگان ریلی

وی ادامه داد: شرکت جوپار عید نوروز تمام کوپه ها و سالن ها را با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال نوسازی کرد ضمن آنکه ۱۵ دستگاه چهار تخته ارگ را سال گذشته آوردیم و امسال ۹ دستگاه به خط اضافه می شود.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: سیاست ما بازسازی قطار برای تمام اقشار جامعه است و راه آهن امکانی را فراهم کرده که قشر متوسط به پایین بتوانند از قطارها استفاده کنند.

وی گفت: امروز پیش فروش بلیط را تا پایان خرداد به صورت اینترنتی داشتیم که پس از چهار ساعت نخست به صورت اینترنتی و سپس آژانس ها می توانند بلیط بفروشند.

ارجونی با اشاره به دلایل حذف یک رام قطار گفت: اگر این قطار را حذف نمی کردیم، بازسازی به این سرعت انجام نمی‌شد و در این زمینه ۵۱ کیلومتر از بازسازی خط آهن کرمان – بافق را از شهریور سال گذشته تا کنون انجام دادیم.

افزایش جابه‌جایی مسافر

وی با اشاره به تدبیر میزان قطارها همراه با افزایش مسافر عنوان کرد: باوجود حذف یک قطار میزان ۹ تا ۱۰ درصد افزایش مسافر را داشتیم و بر این اساس تعداد سالن ها را افزایش دادیم اما یک رام قطار کم کردیم تا مسافران بیشتری جابه‌جا کنیم.

وی با بیان اینکه به صورت روزانه بازدید ناظر در مبدا و حین حرکت قطار انجام می شود ادامه داد: برای رفاه حال مردم نظارت بر نظارت قطار نیز جدی پیگیری می شود.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: محدوده ریلی منطقه کرمان از بافق تا شوره گز حدود ۵۲۰ کیلومتر راه آهن را شامل می شود ضمن آنکه ۲۲۲ کیلومتر خط صنعتی داریم.

وی گفت: ۶۰ کیلومتر خط صنعتی و تجاری داخل کارخانجات استان کرمان را به خطوط ریلی کشور متصل کردیم.

حسینی نژاد نماینده شرکت قطارهای مسافربری جوپار نیز در این نشست اظهار کرد: ما ۹ رام قطار فعال در کشور داریم که تمامی ملزومات پارچه ای در تمامی آنها در عید نوروز تعویض شد، ضمن آنکه ۱۵ درصد ذخیره ملزومات در انبارها داریم که در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد..

همچنین خبرنگاران در ادامه از خط تهیه و تولید ریل و سفر روی خطوط بازسازی شده از بخش های مختلف بازسازی خط ریلی کرمان – بافق از جمله دستگاه جوش درز ریل و بازسازی قطارهای ارگ شرکت جوپار بازدید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا