به گزارش پیام فوری به نقل ازتسنیم، از روز گذشته خاموشیها و قطعی برق در سطح شهر تهران و برخی دیگر از مناطق کشور بهواسطه کاهش ظرفیت نیروگاهها روی داده است، از طرف دیگر مصرف سوخت “مازوت” در نیروگاهها نیز با ضد و نقیضهایی همراه بوده است و هنوز بهطور دقیق مشخص نشده است که نیروگاهها از سوخت سرطانزای مازوت استفاده میکنند یا خیر، البته آنطور که سیدمهدی میرزاییقمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفته است، “در ۵ کلانشهر اصلی فعلاً مازوتسوزی نمیشود، اما در سایر شهرها مازوتسوزی داریم و در تهران نیز در واقع بخش آلایندگی، مربوط به صنایع یا همان منابع ثابت آلودگی هواست”.
از طرف دیگر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به مباحث مطرحشده درباره مصرف مازوت در نیروگاههای حاشیهای کلانشهرها و افزایش میزان آلودگی هوا، گفت: در زمان حاضر نیروگاههای حاشیه شهر تهران نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و البته استفاده هم نمیکنند، اما منابع آلاینده دیگری نظیر کامیونهای فرسوده وجود دارند که بهدلایلی نتوانستیم آنها را نوسازی کنیم.
البته او همچنین اعلام کرد که “بنده معتقدم بهتر است روزانه دو ساعت خاموشی برق داشته باشیم، اما از مازوت استفاده نشود”.
حالا، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به خاموشیها و قطعی برق در برخی مناطق شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، اظهار کرد: بررسیهای کارشناسی ما نشان میدهد، خاموشی و قطعی برق در این فصل و برخورداری از هوای بهشدت ناسالم، ماحصل و نتیجه بیکفایتی محض از سوی مسئولان مربوطه است، جز این، دلیل دیگری نمیتوانم بیان کنم.
وی با بیان اینکه قانون هوای پاک، مدیریت مصرف، الگوی مصرف، مدیریت توزیع، مدیریت پالایش و نیز مدیریت نیروگاهها دچار ضعف است، در پاسخ به این مطلب که همواره مردم بهعنوان مقصر خاموشیها و قطعی برق عنوان میکنند، گفت: مردم بهطور قطع باید پایکارِ مصرف انرژی و حفظ محیط زیست باشند، زیرا بدون مشارکت آنها حفظ محیط زیست و صرفهجویی در مصرف انرژی از حیث تخریب نکردن محیط زیست، امکانپذیر نیست، اما مقصر وضعیت فعلی و خاموشیهای اخیر در تهران و دیگر شهرهای کشور، مردم نیستند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: ما همواره عادت کردهایم که کمکاریها را بر دوش مردم بگذاریم، این نابخشودنی است که تصمیمگیران و مجریان بخواهند قصور و کمکاریهای خودشان را روی دوش مردم بگذارند، این پاک کردن صورت مسئله و نه حل مسئله است، با این فرافکنیها مشکلی از آلودگی هوا کم و حل نمیشود.
وی همچنین یکی دیگر از مشکلات در ایجاد وضعیت فعلی آلودگی هوا را نحوه توزیع بنزین و دیگر مواد سوختی از پالایشگاهها عنوان کرد و گفت: بخشی از بنزین در تهران از پالایشگاههای اصفهان و شهرهای دیگر تأمین میشود، خط انتقالی که سوخت بنزین یورو۴ را منتقل میکند، گازوئیل و نفتِگاز را نیز انتقال میدهد، در پالایشگاهها، در خطوط انتقال حلّال تزریق میکنند که در لوله رسوب نکند، این راهکار درست نیست، از طرف دیگر بنزینی که میخواهد با استاندارد یورو۴ به جایگاهها عرضه شود، حاوی حلّال و بخشی از گازوئیل نیز هست که اصلاً این بنزین، یورو۴ نیست و ماهیت خودش را از دست داده و در تشدید وضعیت آلودگی هوای شهرها مؤثر است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر در این فرآیند تولید و عرضه سوخت، بخشهای پسینی، پیشینی و اجرایی در نظر بگیریم، در هر سه بخش دچار مشکلاتی هستیم؛ مشکلات هر ۳ بخش نیز با مدیریت صحیح قابل رفع است، بسیاری از اقداماتی که باید انجام شود؛ هزینهبر نیست، فقط نیازمند هماهنگی و تمرکز و تعیین اولویتها است.