اقتصادی

تغییر مسیر دریایی شرکت‌های بزرگ از باب المندب به جنوب آفریقا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌ها با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌اکبر صفایی در همایش اقتصاد دریامحور ایران با بیان اینکه سالانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، اظهار داشت:  ناوگان دریایی ایران در بین ٢٠ کشور کشتیرانی بزرگ قرار دارد و بین ١٠ کشور برتر در این حوزه است .
وی ادامه داد: در ١٠ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا ٨ درصد رشد داشت و با رشد ٩ درصدی حمل و نقل کانتینری مواجه بودیم و امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌ها با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد حمل و نقل مسافر دریایی گفت: در چند روز تعطیلات ٢٢ بهمن ماه ۴۵٠ هزار نفر بین بنادر مسافری استان هرمزگان تردد داشتند که این عدد در ایام نوروز به میلیون‌ها نفر خواهد رسید از این رو زیرساخت‌های بنادر هرمزگان را آماده افزایش پذیرش گردشگران دریایی کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ٨٠ هزار کشتی در جهان حمل و نقل یک میلیارد تن کالا را انجام می‌دهند، اظهار داشت: تردد دریایی حمل و نقل ارزان، ایمن، قابل اعتماد است که باعث شده که تجار در دنیا از این شیوه حمل و نقل کالا استفاده کنند.
صفایی با اشاره به بازارهای حمل و نقل دریایی گفت: حمل و نقل دریایی وضعیت متفاوتی دارد در حالی که نرخ کرایه ناوگان نفتی افزایش یافته نرخ کرایه کانتینری کاهش یافته که البته این تفاوت‌ها به اتفاق باب‌المندب برمی‌گردد. این وضعیت باب‌المندب باعث شده که این ظرفیت پاسخگویی عرضه نباشد و فاصله بین قیمت‌ها ایجاد شده باشد.
وی درباره افزایش سفارشات ساخت کشتی تاکید کرد: بازار کشتی‌سازی گرم شده و بعضا تا ٢٠٢٨ تقاضای پذیرش سفارش ساخت کشتی را تکمیل کرده‌اند و تمام یاردها اشغال شده‌است. هنوز کاهش کرایه‌ها اثر خود را بر روی قیمت ساخت کشتی نگذاشته و قیمت کشتی بالا است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تجربه نشان داده که مسائل سیاسی بر روی قیمت کرایه کشتی بسیار موثری است و اتفاقاتی در باب‌المندب رخ داده باعث کشتیرانی‌های بزرگ از جمله مرسک مسیر تردد خود را تغییر دهند و به سمت مسیر جنوب و آفریقا رفته‌اند و همین باعث تغییر کرایه‌ها شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا