اجتماعیخبر ویژه

موضوع جمعیت مهمترین مسئله امنیتی کشور خواهد بود

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: بعد امنیتی و نظامی موضوع جمعیت بسیار مهم است. ما هم در ستاد ملی جمعیت در تعاملات با نیروهای مسلح و سایر قوا و دستگاه‌های حاکمیتی تمام توانمان را می‌گذاریم، نگاهمان همین است که مهمترین چالش امنیتی کشور در سال‌های آتی رفع شود.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، شکیبا محبی تبار در نخستین همایش ملی جایزه جمعیت و قدرت نظامی در بین فرماندهان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: آبان ماه گذشته در خدمت همکاران ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم و برنامه‌ای را در عرصه جمعیتی با هم صحبت کردیم که این مایه مباهات ماست.

جمعیت مولفه اول موثر در قدرت نظامی کشورها به حساب می‌آید

وی با بیان اینکه در ۱۶ تئوری اصلی قدرت در دنیا، جمعیت مولفه اول موثر در قدرت نظامی کشورها به حساب می‌آید،افزود: این حرکت ارتش جمهوری اسلامی ایران در پرداختن به موضوع جمعیت بسیار هوشمندانه است. سبقه این بحث در کشورهای توسعه یافته و متخاصم با جمهوری اسلامی ایران به بیش از ۸۰ سال می‌رسد.

وی با اشاره به اندیشکده‌های رصد جمعیتی در سطح کشورها گفت: همه این فعالیت‌ها در مسائل نظامی شان هوشمندانه تعریف و تمام تغییرات جمعیتی دنیا رصد می‌شود و نرخ باروری آنها به ثانیه و دقیقه در آنها مشخص است. کسینجر آمریکایی جمله معروفی دارد که می‌گوید رشد جمعیت رقبای ما در جهان ممهمترین عاملی است که ما را به خطر می اندازد.

محبی تبار یادآور شد: مدخل تنظیم خانواده سبک زندگی است اما اصل مسئله امنیتی است که قدرت‌های بزرگ هوشمندانه روی آن کار می‌کنند. درسال هایی که گذشت و ما پروژه‌های کنترل جمعیت را در کشورمان پیاده کردیم تمامی وام‌های بین المللی که به ایران داده شد، مشروط به بحث کنترل جمعیت بود، به همین دلیل ما سریع‌ترین کاهش نرخ جمعیت را در طول تاریخ شاهدش بودیم.

موضوع جمعیت مهمترین مسئله امنیتی کشور خواهد بود

دبیر ستاد جمعیت کشور گفت: در عرصه داخلی هم کم کم مشخص شد که کاهش جمعیت سرباز در بسیاری مراکز نظامی کشور به چشم می‌خورد، به نسبتی که جمعیت جوان کم می‌شود، حضور نخبگان هم کم و کیفیت دسترسی به آنها در صنعت دفاعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی درباره شرایط جمعیت شناسی ایران در منطقه تاکید کرد: ما در بین کشورهایی قرار گرفتیم که نرخ رشد جمعیت بالایی دارند. به لحاظ نرم‌افزاری و سبک زندگی هم روحیه تک فرزندی آسیب‌زا خواهد بود. تصور کنید کشور ما با بحرانی روبرو شود چطور یک خانواده تک فرزند با چالش‌های اعزام یک فرزند به جبهه روبرو می‌شوند حتی مراقبت و تیمارداری جمعیت سالخورده هم هزینه‌هایش به لحاظ بهداشتی بسیار زیاد است.

محبی تبار با ابراز امیدواری از اینکه این همایش هر ساله با یک دبیرخانه ثابت در بین نیروهای مسلح ارتش برگزار شود، گفت: بعد امنیتی و نظامی موضوع جمعیت بسیار مهم است. ما هم در ستاد ملی جمعیت در تعاملات با نیروهای مسلح و سایر قوا و دستگاه‌های حاکمیتی تمام توانمان را می‌گذاریم، نگاهمان همین است که مهم‌ترین چالش امنیتی کشور در سال‌های آتی رفع شود.

وی با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب که امسال چند مرتبه به حفظ جوانی جمعیت کشور تاکید کرده و آن را جزو اولویت‌های پنجگانه کشور دانستند، گفت: همین بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند. انشاالله تلاش‌های ارتش هم مستمر، زود بازده و نقطه زن باشد. ما به همت اساتید ارجمندی از جنس نیروهای مسلح که در شورای عالی امنیت ملی کمیته ملی جمعیت را تعریف کردند در حال پیگیری موضوع هستیم این کمیته می‌تواند محملی برای سیاستگذاری‌هایی در مقوله جمعیت کشور باشد.

محبی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در قالب همین همایش‌ها وجود دارد، بستر و محمل کار آماده است، ما هم با افتخار آمادگی داریم هر مکاتبه و رفت و آمدی با فرماندهان ارتش در این عرصه داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا