خبر ویژهمدیریت شهری

تقدیر حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از فعالیت های قرآنی شهرداری تهران در ماه رمضان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این نشست صمیمانه عصر روز سه‌شنبه۲۷ خردادماه، با حضور حجت الاسلام و السلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، غلامحسین محمدی مشاور و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، حجت الاسلام و المسلمین صادق‌زاده رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران، حسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، سیدمرتضی میرپور مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش شهرداری تهران و محسن فتاحی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در دفتر ایشان برگزار شد.

در آغاز جلسه حجت الاسلام و المسلمین صادق‌زاده ضمن ارائه گزارشی از اجرای طرح تفسیر قرآن در ماه رمضان امسال با عنوان “رمضان با قرآن” سی روزسی درس، در راستای ترویج و تفسیر کلام وحی با همکاری ستاد تفسیر قرآن، بیان کرد:  این طرح بزرگ در بستر فضای مجازی و با هشتگ #باقرآندرخانه_بمانیم،  در دو بخش اصلی شبکه های مجازی و سایت شهرداری تهران برای مشارکت شهروندان و پرتال داخلی شهرداری تهران برای شرکت پرسنل برگزار شد.

رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران میزان مشارکت  در این طرح را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در بخش پرتال داخلی، ۱۴ هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران و دربخش عمومی طرح نیز ۸۶ هزار نفر از شهروندان در سال اول اجرای این طرح قرآنی شرکت کردند.

حجت الاسلام صادق‌زاده در خصوص سهولت دسترسی شهروندان به این مسابقه از طریق کد دستوری#۳۱۳*۱۳۷* با همکاری فاوا و بهره مندی روزانه‌ی افراد از تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان،  این طرح را به دلیل محدودیت های ایجاد شده در برگزاری جلسات، هیئت ها و محافل قرآنی به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیار به جا و مفید دانست و افزود: همکاری و مشارکت مجموعه های مختلف شهرداری تهران از جمله مدیران حوزه ی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران، موسسه همشهری، سازمان زیباسازی و اداره کل آموزش منابع انسانی شهرداری تهران، در موفقیت  این طرح بسیار موثر بود.

حجت الاسلام صادق زاده در پایان سخنانش در خصوص اهدای جوایز برندگان این طرح، از ارسال تمامی جوایز شهروندان خبر داد. وی همچنین در خصوص جوایز پرسنل شهرداری، اظهار کرد: جوایز پرسنل شهرداری به همراه لوح تقدیر،جهت تشویق کارکنان شرکت کننده در طرح و سایر همکاران، از طریق مدیر مستقیم و با حضور روحانیون مرکز فعالیت های دینی در محل کار پرسنل اهدا شده است.

اساس کار فرهنگی در شهرداری تهران، بر پایه‌ی مساجد

پس از آن دکتر جوادی یگانه ابتدا با اشاره به فعالیت های فرهنگی و دینی شهرداری تهران در طول ماه رمضان و پس از آن، اساس کار فرهنگی در شهرداری تهران را بر پایه‌ی مساجد دانست و مسجد را  نهادی هویت ساز برای جامعه دانست.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه‌ی این جلسه، از پخش اذان در ۴۰۰ نقطه شهر تهران در حال حاضر خبر داد و اظهار کرد: تمام تلاش ما طنین انداز شدن صدای اذان در پایتخت ایران اسلامی است که در حال افزایش آن در منطق و محلات شهر تهران به صورت هم نوا و هماهنگ هستیم.

وی همچنین تغییر چهره‌ی شهر تهران در مناسبت های ملی و مذهبی کاملا مشخص دانست، به گونه ای که این وضعیت در هیچ کدام از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

جوادی یگانه در پایان سخنانش از محوریت قراردادن محلات ۳۵۴گانه تهران در برگزاری طرح ها و برنامه های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و… در این دوره‌ی مدیریت شهری خبرداد و افزود: نگاه ما بهره‌مندی همه‌ی شهروندان از شمال تهران تا جنوبی ترین منطقه تهران، از برنامه ها و طرح های شهرداری تهران است و این جز با دسترسی این طرحها و برنامه ها در سراهای محلات، فرهنگسراها و مساجد محل امکان پذیر نخواهد بود.

در ادامه ی این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ضمن خوشامد به همه ی حاضرین به مدیران توصیه کردند به گونه‌ای کار کنید که ممکن است فردا نباشید و امروز روز آخر کارتان است. تکرار ۱۴ بار کلمه‌ی” بغتته” در قرآن کریم، به معنای ناگهان، نشان دهنده‌ی لزوم آمادگی انسان و استفاده از فرصت ها می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در توصیه‌ای دیگر در خصوص اجرای کار فرهنگی افزود: ۵ اصل را در کارهای فرهنگی لحاظ کنید: کار واجب، گسترده، رده سنی، قابل تقلیل و با حداقل امکان و ارزن قیمت. همچنین حضور یک اسلام شناس به عنوان مشاور در امور فرهنگی و مذهبی بسیار موثر و مفید خواهد بود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر استقبال مردم از مساجد، تعداد مساجد در مکان ها و فضاهای دارای جمعیت فشرده در تهران را محدود دانست و بیان کرد: نیاز به ساخت مسجد در تهران همچنان وجود دارد. به عنوان مثال در محدوده‌ی بلوار کشاورز و پارک لاله که محل زندگی بنده می‌باشد این کمبود احساس می‌شود.

چهره ی محبوب قرآنی کشور در خصوص طرح قرآنی ماه رمضان شهرداری تهران اظهار کرد: تلاش کنید این طرح تفسیر قرآن یک جریان باشد و به ماه رمضان محدود نشود. همچنین با توجه به در پیش بودن ماه محرم تلاش کنید عزاداری ها هم با قرآن آمیخته باشد و به جای استفاده از شعر و تمثیل و… از قرآن در محافل استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پایان این دیدار، یک جلد نسخه‌ی نفیس تک جلدی ترجمه و تفسیر قرآن کریم که گزیده‌ی نکته ها و پیام های تفسیر نور ۱۰ جلدی می‌باشد را به حاضرین در جلسه اهدا کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا