ورزشی

طوفان در زاگرب، غول آمریکایى در خاک نشست!

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آذرپیرا مُهر امیرى خود در بین مدعیان پر ادعاى ٩٧ کیلوى جهان را با درهم شکستن غولى چون اسنایدر محکم کوبید.به گزارش “ورزش سه”، امیرعلى آذرپیرا با ٢١ سال سن در زاگرب و تورنمنت بین‌المللى کرواسى دست به کار بسیار بزرگى زد و با اقتدار یکى از مطرح‌ترین کشتى‌گیران آمریکایى یک دهه‌ى اخیر المپیک و جهان را با اقتدار و با قدرت کامل درهم شکست.
آذرپیرا به عنوان کشتى‌گیر تخصصى و جویاى نام وزن ٩٧ کیلو با دو گردن آویز طلاى امیدهاى دنیا در فینال برابر کایل اسنایدرى ایستاد که ٩ مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهان را در کارنامه دارد.
اسنایدر یکى از مدعیان اصلى مدال در المپیک ٢٠٢۴ پاریس به شمار مى‌رود که بعد از مدت‌ها در این وزن برابر یک دلاور ایرانى قرار گرفت که او را به سبک شیران تاریخى بیشه‌ى کشتى ایران چون علیرضا حیدرى درهم پیچید.
کایل آمریکایى در فینال سه بر صفر پیش افتاد و وقت دوم در اندیشه افزایش امتیازات و کسب بردى مقتدرانه بود که آذرپیرا به‌مانند طوفان کاترینا او را درهم شکسته و راه سکوى دوم این رقابت‌ها را به اسنایدر نشان داد.
یک زیر بى‌نقص و خاک کردن اسنایدر، بیرون بردن پاى او از تشک و رد اعتراض فنى آمریکایى‌ها باعث شد پیروزى ٣ بر صفر کشتى گیر ٩٧ کیلوى عنوان‌دار المپیک و جهان با برترى ۴ بر ٣ به سود امیرعلى عوض شود.
کایل اسنایدر که کشتى فینال را بعد از پیروزى ۴ بر صفر مقابل کامران قاسمپور در نیمه نهایى، باخته مى‌دید به آب و آتش زد تا زیر عجولانه‌اش با خاک شدن توسط آذرپیرا جریمه شود و حکم قهرمانى امیرعلى با برترى ۶ بر ٣ امضا شود.
حال شکست اسنایدر مقابل آذرپیرا و باخت کامران به اسنایدر یعنى همان مثلث خطرناکى که هجدهم دى در “ورزش سه” آن را خطرناک‌تر از برمودا عنوان کردیم، معنا پیدا کرد.
به نظر با کشتى‌هاى بى‌نقص و قدرتمندانه امیرعلى آذرپیرا در زاگرب و درهم شکستن کایل اسنایدر باید او را امید اول وزن ٩٧ کیلوگرم ایران در المپیک ٢٠٢۴ پاریس دانست.
قابلیت‌هاى امیرعلى آذرپیرا در مقایسه با عملکرد قابل قبول کامران قاسمپور در زاگرب نشان داد هر دو توانمندى‌هاى بلقوه‌اى در نوع کشتى و سبک خود دارند اما آذرپیرا در ٩٧ کیلو کشتى‌گیرى شش دانگ‌تر به نظر مى‌آید.
قاسمپور هنوز به ٩٧ کیلو نرسیده و در زاگرب ٩٣ کیلو نیم بوده است، او از نظر تکنیک ناب کشتى یکى از بهترین زیرگیرهاى امروز جهان محسوب مى‌شود اما زورش براى مدعیان ٩٧ کیلوى جهان چون تاج الدینف، سعدالله اف، اسنایدر و ماگمدوف شاید کافى نباشد.
در عوض با مقایسه بدنى دو کشتى‌گیر ایرانى برابر کایل اسنایدر مى‌توان به این نتیجه رسید که امیرعلى آذرپیرا تا اینجا در وزن ٩٧ کیلو بهتر از کامران قاسمپور جواب مى‌دهد.
در این وزن به غیر از تکنیک ناب و کلاس کشتى تلفیق آن با قدرت بدنى، زور و توان کندن رقیبان چغر بد بدنى مثل اسنایدر هم نیاز است که به نظر در این بخش کفه ترازو به سمت آذرپیرا نسبت به قاسمپور سنگینى مى‌کند.
باید منتظر ماند و دید قوانین چرخه انتخابى تیم ملى براى المپیک، تمرینات درون اردویى، نگاه فنى کادر فنى و تصمیم گیرندگان، سهمیه‌ى المپیکى کسب نشده‌ى این وزن، آسیب‌دیدگى‌هاى اتفاقى در فشار بالاى تمرینات و رقابت‌ها تا قبل از المپیک چه سرنوشتى را رقم خواهد زد.
تا اینجا و در پایان پیکارهاى کرواسى به‌عنوان مرحله دوم چرخه انتخابى تیم ملى براى المپیک، کفه ترازوى امیرعلى آذرپیرا نسبت به کامران قاسمپور سنگین‌تر شد.
حال باید نشست دید این کلاف سردرگرمى که به عجیب‌ترین شکل ممکن در زاگرب باز شد بازهم در ماه‌هاى منتهى به المپیک ٢٠٢۴ پاریس براى کشتى آزاد ایران و انتخاب بهترین ستاره‌ى ٩٧ کیلو درهم، پیچیده، سردرگم و کلافه کننده مى‌شود.
فعلا که همه چیز به کام امیرعلى آذرپیرا رقم خورده است آن‌هم با شکستن غول آمریکایى و بردن یکى از بهترین کشتى‌گیران جهان.
✍🏻 پوریا تابان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا