اجتماعی

مقابله با چهار آسیب مهم اجتماعی الویت سازمان امور اجتماعی

زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: اولین دغدغه این سازمان پرداختن به چهار آسیب اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی است تا با آگاه سازی‌، تقویت آگاهی‌، فرهنگ اجتماعی، نقاط ایمانی و اخلاقی؛ افراد را به پیشگیری و دستگاه ها را به درمان سوق دهیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر با موضوع سازمان امور اجتماعی کشور؛ از مقابله با آسیب‌های اجتماعی تا برنامه‌های مشارکت اجتماعی میزبان آقای محمد عباسی معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بود. سوال : راجع به سازمان امور اجتماعی بیشتر توضیح می‌دهید چون بالاخره سازمانی است که خیلی عمری از آن نگذشته و شاید خیلی مردم اصلاً نشناسند که این سازمان چه وظایفی دارد ؟ عباسی: در همه جوامع در کنار خدمات، تلاش‌ها از جمله در جمهوری اسلامی در کنار عزت‌ها و خدمات و کارهای که انجام شده در همه دوره‌ها یک آسیب‌هایی شکل می‌گیرد که این دست از آسیب‌ها موجب ملال و نگرانی و دغدغه جامعه می‌شود در دهه اخیر در سال‌های گذشته گزارشی  جمع‌بندی شد از جامعه ایران که تصور و انتظار یک جامعه انقلابی و دینی و سلامت همه جانبه را همه ما داریم و انتظار می‌کشیم  گزارشی محضر مقام معظم رهبری رسید و متولیان کشور حکایت از این می‌کرد که کنار همه این تلاش‌هایی که در جامعه شده و خدماتی که انجام می‌شود  آسیب‌هایی شکل گرفته و رو به ازدیاد است که این آسیب‌ها مثل ازدیاد مثلاً اعتیاد و طلاق بعضی از مفاسد شکل‌گیری سکونت گاه‌های رسمی و نقاط بحرانی که این دسته از آسیب‌ها ممکن است در همه دوره‌ها بوده و در جوامع دیگر هم است و خواهد بود اما زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست و ارزش‌های نظام اسلامی ما حکم می‌کند که جدی‌تر سعی کنیم که این بخش از دغدغه‌های اجتماعی را که نگرانی مخصوصاً برای نسل جوان جامعه هم بیشتر است کنترل و کاهش بدهیم.
به همین دلیل با اینکه دستگاه‌ها هر کدام وظایفی دارند نسبت به چنین امری تشخیص داده شد که یک جایگاه فرماندهی و یا یک جایگاه ستادی هماهنگ کننده انسجام بخشی شکل بگیرد که بتواند همه فعالیت‌ها را اولاً سرعت بدهد و جمع‌بندی کند هم افزایی کند همه ظرفیت‌ها و امکانات را و برنامه‌ها را همینطور و آنها را با مطالعه تا روند شکل‌گیری آسیب‌ها و حتی علل شکل‌گیری آنها در حقیقت این موضوع بسیار مهم در یک جایگاهی که همه حضور داشته باشند تحت عنوان شورای اجتماعی کشور که ۳۰ نفر از وزرا و مسئولان و رؤسای سازمان‌های اصلی کشور عضو آنجا می‌شوند اینجا دبیرخانه‌ای باشد که مصوبات این کار را دنبال کند پیگیری کند مطالعه کند تا ما بتوانیم به شکل دسته‌بندی و سیستماتیک و منظم‌تری در کاهش و کنترل آسیب‌ها توفیق بیشتری داشته باشیم البته قبلش در وزارت کشور دفتری بود به عنوان دفتر اجتماعی و فرهنگی  به همین دلیل با اینکه در کدام جایگاه مهم می‌خواهد قرار بگیرد که بتواند کشور در حقیقت با یک گستردگی و اختیارات بیشتری عمل کند به دلیل حضور استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ظرفیت‌های اجرایی و حاکمیتی که در وزارت کشور جمع است تشخیص داده شد که این سازمان در درون وزارت کشور باشد البته ریاست این شورای اجتماعی شخص رئیس جمهور است وزیر محترم کشور به عنوان جانشین آن عمل می‌کند و این سازمان نقش دبیرخانه‌ی پیگیری مصوبات و مطالعات را بر عهده دارد.
سوال: آقای دکتر از سال ۹۶ که این سازمان شکل گرفته ما آمارهای آسیب‌های اجتماعی مان در حوزه‌های مختلف به نسبت قبل از سال ۹۶ کاهشی بوده یا افزایشی ؟ عباسی: همانطور که عرض کردم یکی از وظایف این سازمان رصد و مطالعات تحولات و امدادهای اجتماعی در ارتباط با آسیب‌های شکل گرفته است که مرکزی است در وزارت کشور یا سازمان اجتماعی به همین نام به نام مرکز رصد و مطالعات اجتماعی حسب این همه ساله هر ۶ ماه اطلس آسیب‌های اجتماعی در مناطق روستایی تهیه می‌شود که این آسیب‌ها در کدام بخش از کشور شکل گرفته یا کجاها بیشتر از کجاها کمتر است دلایل آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد با اینکه این دسته از آمارها آمارهای حاکمیتی است یعنی متولیان و سیاستگذاران کشور در جریان قرار بگیرند  که بالاخره این علت‌ها کجاست کجای کار را باید جدی‌تر بگیرند ولی کم و بیش به نسبت سال‌های گذشته ۱۰ سال گذشته در بعضی از امور وضع بهبودی داشته‌ایم مخصوصاً در این یکی دو سال اخیر روند امیدواری در جامعه تقویت شده ،خشونت‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده عرض شود.
بسیاری از موضوعاتی که جنبه جمعی اجتماعی دارد وضع بهتری دارد به لحاظ حاکمیتی ، طلاق علی رغم اینکه تصور ما بر این بود که مخصوصاً در کلان شهرها رو به ازدیاد است ولی در مجموع در یک سال اخیر دو سال اخیر روند بسیار  کاهشی بوده  بعضی از امور مثل سرقت  جنبه‌های مثل ازدواج در جامعه کاهش پیدا کرده اعتیاد در مجموع کاهش پیدا کرده ولی سن اعتیاد کاهش پیدا کرده یعنی روند و تعداد اعتیاد در جامعه رو به کاهش است در این فاصله ولی سن اعتیاد متاسفانه کاهش پیدا کرده این‌ها اجمالا یا مثلاً مقدار طلاق در چه سنینی بیشتر اتفاق می‌افتاده قبلاً بیشتر در ۵ سال اول مخصوصاً سال‌های اول و دوم در جامعه ما بیشتر نشان داده می‌شد الان یک خورده این رفته در سال‌های بالاتر ۱۵ سال هم عبور کرده و احساس می‌کنیم که بعضی از موضوعات علت‌های مهم این کار هستند علل متعددی دارد.
تصویر اجتماعی احساس می‌شود برای بعضی از امور الزاماً مسائل اقتصادی است ولی وقتی که ما دسته‌بندی می‌کنیم یکی از کارهایی که آنجا انجام می‌شود تعیین  علل است چون ممکن است ۱۰ عامل ۱۵ عامل در بخشی از این رویدادها تاثیر داشته باشد  مثلاً تا شما می‌گویید که در جامعه ایران اعتیاد شکل گرفته در بعضی جاها بیشتر است. بعضی از افراد تصور می‌کنند میگویند که پدر بیکاری بسوزد یعنی می‌خواهم بگویم که شاخص اصلی بیکاری است در حالی که بررسی‌های روند نشان می‌دهد که بخش بیشتری از کسانی که به نوعی آلودگی دارند ، عرض شود که از دسته غیر شاغلان نیستند یا از دسته‌ای نیستند که امکانات مالیشان کمتر است این رابطه مستقیم به عنوان نسبت اول نیست ولی حتماً  می‌تواند تاثیر داشته باشد یا مثلاً در ازدیاد طلاق در جامعه البته ما به نسبت دنیا وضع خیلی بهتری داریم ولی همانطور که عرض کردم آقای رئیس جمهور هم چند بار این را یادآوری فرمودند یادآوری درستی است که در جامعه ایران زیبنده نیست و ما باید کنترل و مراقبت کنیم. مثلاً در جامعه درباره طلاق تا ذکر می‌شود بعضی از افراد گمانشان بر این است که می‌گویند که پدر فقر بسوزد واقعاً فکر می‌کنند عامل اصلی جریان ازدیاد طلاق در جامعه فقر اقتصادی است در حالی که بررسی‌ها و پایش‌ها نشان می‌دهد که در خانواده متمول و در جایی که امکانات مالی است بیشتر سرایت دارد پس این رابطه اول نیست مفهومش این نیست  که بگوییم که اقتصاد و فقر تشدید کننده نیست ولی نمی‌تواند روابط اول باشد.
از موضوعات بسیار مهم در شکل‌گیری این آسیب‌ها در حقیقت یک نوع تغییر سبک زندگی است شرایط تبلیغات غربی در آیین زندگی‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته که بخشی از این را تشدید می‌کند، چون دشمن هم بعد از همه آن تلاش‌های نظامی و سایر مزاحمت‌های اقتصادی بیشتر تمرکز کرده با توجه به ابزار جدید فضای مجازی اینترنت و ماهواره تمرکز کرده که فساد را در جامعه ایران تشدید کند شما می‌دانید این فیلم‌هایی که چه در ترکیه و چه از جاهای دیگر می‌آیند شما نگاه می‌کنید ته قصه می‌بینید که بیشتر دارد تلاش می‌کند جذاب هم ساخته می‌شود هنرمندانه هم ساخته می‌شود فیلم‌های دیگر تلاش می‌شود که یک نوع خیانت به خانواده‌ها را تبلیغ کند عادی سازی کند بی‌حیایی‌ها را عادی‌سازی کند این‌ها تقریباً یکی از مواردی است که حتی در خودکشی‌ها هم تاثیر داشته است.
مثلاً وقتی ما می‌بینیم که خودکشی چه علل اساسی دارد آنجایی که بخش‌های خانوادگی است مربوط به این دسته از امور است که کار را تقویت می‌کند بخشی مسائل اقتصادی هم تاثیر دارد ناآگاهی‌های اجتماعی تاثیر دارد مثلاً در بخش سنتی که ما اصلاً توقع نداشتیم می‌بینیم که خودکشی رو به اضافه شدن در آن نقاط است وقتی بررسی می‌شود می‌بینیم که این افراد با اینکه افراد مقیدی هم هستند نمی‌دانند که خودکشی گناه کبیره است نمی‌دانند که اصلاً این فکر می‌کنند که این بچه یا مثلاً دختر بچه چون خودکشی در دختر بچه‌ها بیشتر اقدام می‌شود و در مردها بیشتر به فوت می‌انجامد این‌ها چیزهایی است که از لحاظ روانی تاثیر دارد اما بالاخره این‌ها نمی‌دانند و خیلی از افراد مخصوصاًدر جامعه ما در قدیم کسی  این گناه را انجام می داد این دسته از افراد را در قبرستان مسلمین دفن نمی‌کردند یا سر مزارش حاضر نمی‌شدند، چون این کار را قبیح می‌دانستند.
در بعضی از نقاط برای این ها کجاوه درست می‌شود تشویق می‌شود و تبلیغ می‌شود به لحاظ اجتماعی خود این کار نسل جدید و نوجوان را برایش یک تعارض قرار می‌دهد که انگار یک کار پسندیده‌ای تلقی می‌شود پس نشان می‌دهد که حرکت‌های فرهنگی و آگاه سازی‌های اجتماعی در بعضی از موارد نقش بسیار مهمی دارد که می‌تواند کاملاً تاثیرگذار باشد و لذا ما هم نمی‌توانیم بگوییم که کل آسیب‌ها در ایران اسلامی رو به ازدیاد است ؟ نه در بعضی از موارد رو به کاهش داریم یا مثلاً فرض کنیم در بعضی از موارد رو به افزایش داریم آن هم در بعضی از نقاط مثلاً نمی‌توانیم در همه نقاط کشور را یکسان بگیریم در جامعه ایران مثلاً یک چنین اتفاقی می‌افتد در همه جا نه در بعضی از نقاط کاملاً معلوم است آنجایی که سیاست گذاری کار شورای اجتماعی و کار سازمان اجتماعی همین است که با حضور اندیش ورزان مثلاً ما تعداد ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی دور هم جمع شده‌اند در استان‌ها هم همینطور ‌ این‌ها مطالعه می‌کنند که علت شکل‌گیری هر کدام در هر نقطه‌ای چه مواردی است به سیاستگذاران داده می‌شود و سیاستگذاران روی این کار می‌کنند.
یکی از مواردی که خیلی مهم است کج کارکردهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه است یعنی در کنار تلاش‌های دشمن که کاملاً برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده عمل می‌شود و آگاه سازی برای جامعه ما نیاز دارد که آنها حتماً صلاح ما را نمی‌خواهند بخش زیادی از خودکشی‌ها در اثر ترویج بخشی از برنامه‌های مجازی است یا در نوجوان‌ها مثلاً تصورات واهی اتفاق می‌افتد غرق شدن این دسته از افراد مشکل ایجاد می‌کند در کنار این موضوع ما می‌گوییم که آسیب‌های اجتماعی می‌تواند حاصل کج کارکردهای اقتصادی و فرهنگی و سیاسی هم باشد  هرچه شما به سمت عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی حرکت کنید در هر جایی که زمینه اتفاق افتاده این کار رو به کاهش است آنجایی که نه نظام سرمایه‌داری بیشتر تقویت می‌شود و توانمندسازی در جامعه  مورد توجه قرار نمی‌گیرد ناامیدی بیشتر می‌شود و این دسته از موارد بیشتر است و دشمن تلاش می‌کند در کنار این هم بخشی از مسائلی که در فقر برخی از نقاط است کوچاندن افرادی که در روستاها و در جاهای محروم هستند به حاشیه شهرهای بزرگ که نزدیک بازار کار قرار بگیرد عده‌ای از افراد را آنجا قرار می‌دهد بخشی از کسانی که زندگی‌شان الان دیگر کفاف نمیدهد و به حاشیه شهرها رانده می‌شوند آنها هم به آنجا می‌پیوندند این‌ها می‌شوند مجموعه‌ای از بلوکی از حاشیه شهرها که در دل آنها اتفاقاً لانه‌هایی از جرایم شکل می‌گیرد در کنار این بچه‌های معصوم در کنار خانواده‌های بسیار خوب فقط اشکالشان فقر خانوادگیشان بوده که این‌ها آمدند و در آنجا قرار گرفته‌اند.
لانه‌هایی انجام می‌گیرد که بزهکارها آنجا لانه می‌کنند و بسترهای فساد انگیز در چنین مواردی تقویت می شود و به همین دلیل مهاجرت معکوس در برنامه‌های اقتصادی نکته است خوشبختانه یکی از وزرا مورد توجهشان است که به این نقاط آسیب پذیر برنامه‌ای توجه و عنایت داشته باشند شخص آقای رئیس جمهور تاکید دارند و خوشبختانه جلسات شورای اجتماعی با یک جدیت لازمی در این یکی دو سال اخیر با همت همه دوستان شکل گرفته که این‌ها همین روند را می‌توانند مطالعه کنند
سوال : چون می‌خواهیم بیشتر با کارکردهای این سازمان آشنا شویم مصداق از آن مواردی که فرمودید که روند کاهشی بوده مثال بزنید مثلاً خشونت‌های اجتماعی فرمودید که کاهشی بوده سازمان امور اجتماعی مثلاً در بحث خشونت‌های اجتماعی چه اقدامی انجام داده اولاً این را مرهون سازمان امور اجتماعی می‌دانید یعنی به جهت سیاستگذاری‌ها و اقداماتی که انجام شده این کاهشی شده و اگر ناشی از همین اقدامات سیاستگذاری‌ها است  چه کاری را انجام میدهند ؟ عباسی: سازمان اجتماعی نقش دبیرخانه را دارد خود او در اجرا ورود نمی‌کند کار ستادی می‌کند سوال سیاست گذاری و راهبرد آنجاست. بله مطالعات، سیاست گذاری ،هم افزایی و عرض شود که محاسبه و احصاء ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت‌های اجتماعی جامعه و نظارت این‌ها و آنچه که اتفاق می‌افتد حاصل نظام برنامه ای سایر ارکان است یعنی آنها هستند که تلاش می‌کنند این کار انجام شود
سوال:  بله می‌دانم من هم مرادم همین است در حوزه سیاست گذاری سازمان چه کاری انجام می‌دهد؟  عباسی: وقتی ما می‌گوییم که مثلاً نزاع‌های عمومی و فردی کاهش پیدا کرده معنایش این است که همه دستگاه‌ها که در امنیت اجتماعی کار کرده‌اند کارشان همراه با توفیق بوده در سازمان اجتماعی این موارد بهشان گفته می‌شود که این سال‌ها دارد کجا زیاد می‌شود کجا را باید شما دقت کنید پس حاصل آن جمع نظام برنامه است.
سوال: می‌دانم من می‌خواهم مصداقاً این را بفرمایید که ما مثلاً در حوزه کاهش نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی و خشونت اجتماعی این سیاستگذاری‌ها را انجام داده‌ایم این سازمان‌ها این کارها را انجام داده‌اند نتیجه‌اش این شد که آمارش آمد پایین یعنی اینطوری می‌شود گفت امکانش هست ؟ عباسی: نه نمی‌شود ریز گفت چون این‌ها اطلاع رسانی می‌شود به سازمان مربوط آنها در نظام برنامه‌ریزی‌هایشان این کار را مراعات می‌کنند و به شکل ریز اگر بخواهیم اشاره کنیم کل برنامه حاصل یک برنامه جامعی است.
سوال: مهم‌ترینش را  اگر بخواهید بگویید این اتفاق که افتاده است ؟ عباسی: مثلاً در مورد طلاق خدمتتان بگویم در مورد طلاق ارزیابی‌ها و پایش‌ها نشان می‌دهد دلایلی ازدیاد طلاق را تقویت می‌کند مثل همین آگاه سازی‌های اجتماعی      به مزاح دوستان ما یک جمله‌ای می‌گویند جمله درستی است می‌گویند که در جامعه ایران می‌گویند اگر کسی بخواهد پشت یک دوچرخه یا موتور سیکلت بنشیند باید گواهینامه داشته باشد اما بعضاً پشت فرمان یک خانواده باید بنشیند انگار اصلاً نیاز به گواهینامه دقیق و محکمی  ندارد و لذا آگاه سازی‌های قبل از ازدواج نکته بسیار مهمی است وقتی ما می‌گوییم که سال‌های اول ازدواج بخشی از زندگی‌ها متاسفانه به طلاق می‌انجامد معنایش این است که کسانی که به زندگی روی آورده‌اند آگاه سازی لازم را از قبل نداشته‌اند.
به این دلیل در نظام سیاست گذاری می‌شود مثلاً امسال برنامه‌ریزی شده که ۷۰۰ هزار نفر از دختران در سال‌های دهم و یازدهم هستند یعنی کسانی هستند که درست است ازدواج الان نمی‌خواهند بکنند یا تصمیم ندارند ولی این‌ها قرین یک چنین اتفاقی هستند انشاالله در معرض این کار هستند پس این کار با سیاست گذاری و آموزش‌های لازم بهش گفته می‌شود که شما در کنار برنامه‌های درسی‌تان برنامه‌های آگاه سازی زندگی را باید در آن کلاس را از معلمان بگیرید چون شما با یک ساعت دو ساعت که قبل از ازدواج بخواهد کسی آموزش ببیند که کسی نمی‌تواند تمام آگاهی‌ها را کسب کند پس بخشی از آن موارد اطلاع رسانی می‌شود.
نکته دوم باز گفته می‌شود که آنهایی که می‌خواهند واقعاً به تعبیر ما پشت این فرمان زندگی بنشینند این‌ها بالاخره یک آگاهی نیاز دارند در واقع این زندگی مشترکی را می‌خواهد تشکیل بدهد شناخت طرفین نیاز دارد و لذا یک سری از برنامه‌ها را برای کسانی که مراجعه می‌کنند چون ثبت می‌شود دیگر اتفاقاً در سایه آسیب‌های اجتماعی چون ما در بقیه موارد آمار دقیق نداریم چون نمی‌توانید شما بشمارید کسانی که بزهکار هستند یا تخلفاتی انجام می‌دهند قابل شمارش نیستند یک نوع پیمایش‌های عمومی اتفاق می‌افتد و روند کلی گفته می‌شود اما در بعضی از آسیب‌ها مثل ازدیاد طلاق اتفاقاً آمار دقیق است چرا به دلیل اینکه اگر کسی بخواهد ازدواج کند ثبت می‌شود خدای ناکرده اگر کسی بخواهد طلاق بگیرد باز هم ثبت می‌شود درست شد و لذا کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند معلوم است که چه کسانیمی‌خواهند بروند ازدواج کنند یا عقد کنند افراد مشخص هستند.
به همین دلیل برای این‌ها یک دوره آموزشی گذاشته می‌شود یعنی هم وزارت دادگستری کلاس‌های مشاوره و هم گروه‌های دیگر در قوه قضائیه دوره میگذارند چون شما کسی که هنوز به ازدواج نرسیده شاید اطلاعات لازم نداشته باشد ولی کسی که واقعاً می‌خواهد ازدواج کند یک اطلاعات نزدیک‌تری نیاز دارد که بداند واقعاً این‌ها مختص این‌ها است یا دوره بعدی چه کسانی هستند کسانی که زندگی را شروع کرده‌اند ولی خلل و اتفاقاتی افتاده مراجعه می‌کنند به افراد مختلف تا متاسفانه طلاق بگیرند این افراد هم چون ثبت می‌شود افرادشان معلوم هستند به این دلیل در سایه بهره‌گیری از روش‌های تربیتی و روانشناسی مخصوصاً موضع درست قرآنی و دینی حاکمیتی و خانواده میتواند بسیار تاثیرگذار باشد برای این‌ها که جامعه و اطرافیان آنها را رها نکنند.
جالب است که من خدمت شما بگویم که بیش از شصت و خورده‌ای درصد از خانم‌هایی که طلاق گرفته‌اند در همان سال اول پشیمان شده‌اند این کاملاً نشان داده شده در آمار پس موید این است که اگر کسانی با این دسته از افراد که در حال اختلاف متاسفانه هستند به هر دلایل خرد و ریز یا درشت‌تر که حالا وجود دارد این آگاه سازی‌ها و همراهی‌ها باشد خیلی از این‌ها می‌تواند به طلاق نینجامد ولی اگر شما رها کنید این اتفاق بیفتد به خاطر یک لجبازی خیلی کوچک اتفاق می‌افتد بعد ممکن است که طلاق پیش بیاید حالا مرحله بعدی وجود دارد مرحله بعدی چیست شما فرمودید که یک مصداق بگویم من دارم این را مثال می‌زنم مثلاً کسانی که متاسفانه به طلاق انجامید بالاخره این در جامعه حضور پیدا می‌کند، بچه‌هایش چه می‌شوند فرزندان طلاق چه می‌شوند برای این‌ها هم حتی نظام برنامه وجود دارد یعنی اینطور نیست که رها شوند.
ما الان وقتی می‌رویم زنان سرپرست خانوار که واقعاً یکی از موضوعات شما باشد حالا ممکن است بیشتر روی آن صحبت کنیم بخشی از این‌ها کسانی هستند که در صورت طلاق اتفاق افتاده به خودی خود این‌ها نیازمند نیستند به خودی خود این‌ها کسان محتاجی نیستند ولی وقتی زندگی پاشیده این شده بی سرپرست یا همان خودکشی که عرض شد در کدام نقطه بیشتر انجام می‌گیرد و آن نقطه کدام یک از این شاخص‌ها چون یکی از کارهای اینجا تعیین شاخص‌های عملکردی و شاخص‌های نظارتی است چون دستگاه‌ها را بایدنظارت کنیم بر مبنای کدام شاخص این‌ها به رفتارشان نرسیده‌اند یا در واقع روش کاهنده‌ای داشتند و لذا با همین هم بحث می‌شود که واقعاً این خودکشی کدام یک از این عوامل این نقطه تاثیر می‌گذارد مثلاً کسانی که در تهران به این کار دست می‌زنند علت‌هایش خیلی فرق می‌کند تا آنهایی که در ایلام دست به خودکشی زده آن کسی که در کهگیلویه به این کار دست می‌زند خیلی فرق می‌کند با کسی که در مشهد این اتفاق افتاده به این دلیل این موضع بررسی می‌شود به دستگاه مربوط هم داده می‌شود که روی آن تمرکز کنند چون اولاً شما خودتان می‌دانید اساساً دانش برنامه معنایش این است که هم ما زمانمان زیاد نیست و هم امکاناتمان زیاد نیست نمی‌توانیم دلی کار کنیم یک مقدار وقت باید بگذاریم این از جمله مواردی است که شما فرمودید که مصداق بگویم.
سوال : تمام مواردی که شما در اصل سیاست گذاری می‌کنید این‌ها می‌رود در شورا و مصوب می‌شود و از طریق شورا ابلاغ می‌شود به دستگاه‌ها ؟ عباسی: نخیر همه این موارد می‌آید در جلسات شورای اجتماعی ، در جلسات شورای اجتماعی کشور آن موارد آنهایی که وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است که هست وظیفه‌شان را انجام می‌دهند لازم نیست آن قسمتی که این‌ها نیاز به قواعد دارند نیاز به هماهنگی با دستگاه‌های دیگر دارند یا نیاز حتی به قانون دارند چون مصوبات شورای اجتماعی یعنی از طرف رئیس جمهور ابلاغ می‌شود چون رئیس شورای اجتماعی کشور رئیس جمهور است به همین دلیل می‌دانیم که این دسته از موارد باید بیاید آنجا این موارد که حرکت‌های فوق العاده  است در شورای اجتماعی تصویب می‌شود و ما ابلاغ می‌کنیم و بعد پیگیری می‌کنیم روند کار انجام شده است.
سوال: و شما یک طرحی تحت عنوان نهضت سلامت اجتماعی را طرح ریزی کرده‌اید درسته این جدید است آقای دکتر؟  عباسی: بله ما احساس کردیم که واقعاً دستگاه‌های دولتی و یا اقدامات از این دست به نسبت گستردگی‌های اجتماعی کافی نیست یکی از موضوعاتی است که موثر است و لذا به نظر می‌رسد که مثل جریان دفاع مقدس ما تصویرمان این است که دشمن آرایش جنگی گرفته در مقابله با ملت عزیز ایران و انقلاب اسلامی مخصوصاً جوان انقلابی و متدین کشور که واقعاً سرمایه کشور هستند ما به وجودشان افتخار می‌کنیم و احساس می‌کنیم که دشمن وقتی آرایش جنگی گرفته یک آرایش اجتماعی گسترده لازم دارد نمی‌شود با همین مقدار دولتی و با همین کارها انجام داد به همین دلیل طراحی شد در سازمان اجتماعی تحت عنوان نهضت اجتماعی که ما با استفاده از حلقه‌های میانی که واقعاً در شهرستان‌ها و در نقاط کشور کثرت زیادی دارند و انسان‌های علاقمند که نیاز به امکانات مالی ندارند و دنبال مسائل نیستند و خودشان انگیزه دارند مثل جریان دفاع مقدس چطور گروه‌های متعدد بسیجی جامعه شکل گرفت و همه حضور پیدا کردند.
تا اینجا بیش از هزار تشکل تشکیل شده‌اند وقتی می‌گوییم هزار تا تشکل یعنی گروه زیادی پشت این تشکل قرار گرفته مداخله کنیم در این سکونت گاه‌های غیر رسمی نقاط بحرانی آنهایی که آنجا زندگی میکنند آگاه سازی نسبت به مواضع کالبدی آن ، مواضع اجتماعی آن آسیب‌های اجتماعی آن دارند تا کسانی که در مرکز هستند پس این عاقلانه‌ترین روشی است که هم به جمعیت مردمی متوسل می‌شود و هم امکانات بسیاری مردم و هم خود مردم وارد این کار می‌شوند و خودشان در جریان قرار می‌گیرند یکی از چیزهایی که آقای خسروی خیلی مهم است که این برنامه شما به نظر من من تشکر می‌کنم آن این است که در مسائل دشمن در دفاع مقدس مردم خیلی زود می‌فهمیدند وقتی ما یک شهید داشتیم شهید آگاه سازی می‌کرد خود آن یک شوری می‌آفرید در جامعه ایران اما این کسانی که معتاد می‌شوند آنهایی که به فساد کشیده می‌شوند برعکس است یعنی این یک بسترهای ملال و دلزدگی در جامعه ایجاد می‌کند خیلی از افراد نمی‌دانند که چه اتفاقاتی می‌افتد یعنی حساسیت ما ممکن است نسبت به رویدادها در همه خانواده‌ها یکسان نباشد این جمعیت‌های اجتماعی حساسیت ها را تقویت می کند مخصوصاً  بعضی از اقداماتی که به شکل مسجد محور و در اشکالی که نیروهای با انگیزه علاقه‌مند وارد کار می‌شوند گستردگی جمعیتی و امکانات را فراهم می‌کند که ما اسم آن را گذاشتیم نهضت سلامت اجتماعی چون از آن طرف دشمن دنبال آلودگی اجتماعی است که ایجاد کند و سلامت فکری و روحی را تخریب کند ما باید نسبت به سلامتشان توجه کنیم چون این‌ها به تعبیر مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان است من این‌ها را تکرار می‌کنم که یادآوری بشود، خطاب به مسئولان فرمودند این آسیب دیدگان را عائله خودتان بدانید.
حتی یک بار به نحوی طرح شد که این دختر فراری یا آدمی که آسیب دیده است بچه‌های ما هستند فرقی نمی‌کند این‌ها بچه‌های این کشور هستند، درست است نسبت به خیلی از کشورهای دیگر آسیب های ما خیلی کمتر است ولی همین مقدار هم زیبنده نیست و در بعضی از جاها رو به زیاد شدن است وقتی این چند دسته از آسیب‌هایی که حضرت آقا فرمودند آسیب‌های اولویتی چون آسیب‌های اجتماعی متکثر و متفاوت است اما این چند دسته مانند اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، سکونت گاه‌های غیر رسمی ،نقاط بحرانی نقش فزاینده دارند یعنی وقتی طلاقی اتفاق می‌افتد در آن اعتیاد هم شکل می‌گیرد، وقتی اعتیاد شکل گرفت طلاق هم داخل آن شکل می‌گیرد، سرقت هم شکل می‌گیرد، آگاه سازی‌های اجتماعی نسبت به رویدادها همین جنبه بسیار بزرگ را می‌طلبد که من اینجا استدعا می‌کنم از همه دوستانی که در کشور علاقمند هستند و گروه‌های اجتماعی خودشان را تشکیل دادند تحت عنوان سمن ها که سازمان‌های مردم نهاد حساب می‌شوند که یکی از وظایف سازمان اجتماعی مجوز دادن به همین سمن ها است یعنی در واقع تقویت جمعیت‌های مردمی تحت عنوان تقویت مشارکت اجتماعی یکی از وظایف این سازمان است و از آنها استدعا می‌کنم دور هم جمع بشوند به این نهضت بپیوندند.
سوال: الان نهضت که فرمودید از چه زمانی راه افتاده است؟ عباسی: الان تقریباً یک ماهی است که در جلسات استانداری‌ها ابلاغ شده است، در جلسات شورای اجتماعی هم ابلاغ شد و تازه دارد شکل می‌گیرد که ما داریم این‌ها را جمع می‌کنیم. جالب است این فاصله با این که زمان خیلی طولانی است البته شکل دهی آن دسته از سمن‌های اجتماعی تقریباً یک سال است شروع شده چون می‌دانید مردم علاقمند هستند خودشان مثلاً پیرامون محیط زیست، کارهای خیریه، کارهای آموزشی و کارهای دیگر سمن تشکیل بدهند و ما به آنها کمک می‌کنیم اما آن دسته از افرادی که به نظام رویکردی بهبود آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند برای ما در اولویت هستند چون این‌ها وقتشان را بیشتر برای این کار می‌گذارند مانند همان زمانی که اولویت مقابله با صدام و دفاع مقدس بود این‌ها در اولویت هستند و ما از قبل این را شروع کردیم پایه‌های شکل دهی بعضی از آنها حدود ۵۰۰ تا شکل گرفته بود.
الان در این فاصله که اعلام کردیم خودشان مراجعه می‌کنند و از استانداری‌ها خواستیم که گروه‌های فعالی که در استان‌ها تجربه دارند و خودشان در این موضوع فعال هستند همه را تقریباً معرفی کردند و مشغول تشکیل جلسات توجیهی و آموزش هستند که مجموعه تحت عنوان قرارگاه فعال انشاالله عمل کند.
من ضمن تشکر از کسانی که در این موضوع مخلصانه عمل می‌کنند استدعا می‌کنم که واقعا در این دوره بهترین کار و مهم‌ترین خدمتی که می‌توانند بکنند پیوستن به این امر است و اینجا از جاهایی است که ما ضربه پذیر هستیم و دشمن هم خیلی امیدوار است دشمن در جریان دفاع مقدس شکست خورد، در جریان فتنه‌ها شکست خورد حتی در تحریم‌های اقتصادی برای این که برای مردم مزاحمت ایجاد کرده، زمینه‌های اقتصادی کشور ما را سعی کرد مختل کند ولی ملت عزیز ایران به زانو در نیامدند ولی دشمن با توجه به ابزار جدید مجازی خودش گمان می‌کند می‌تواند موفق باشد اتفاقا در بعضی جاها هم سرایت کرده است.
شما در نسل جوان می‌بینید، در خانواده‌هایشان ببینید ، آن زمان که من به عنوان یک استاد دانشگاه و قبل از آن معلم بودم ضمن این دوره‌هایی که در مجلس و دولت بودم یک وقتی می‌گفتیم یکی از اشکالات تربیت این است که افرادی که به مدرسه می‌آیند با آموزش‌های متفاوت هستند، خانواده‌ها متعدد هستند، تربیت‌ها متعدد هستند، الان همه از گوشی‌هایی که در اختیارشان است تربیت می‌شوند به همین دلیل ما آسیب‌ها را گاهی اوقات در بچه‌های خانواده‌هایی می‌بینیم که خود خانواده هم فکر نمی‌کند، اینطور نیست که مختص خانواده لاابالی باشد، خانواده ها باید خیلی حواسشان جمع باشد بعضی‌ها گمان نکنند وقتی ما داریم این حرف‌ها را می‌زنیم بزه ‌های اجتماعی شکل گرفته فقط مخصوص افراد لاابالی و غربی منش است، نه این گونه نیست در آنها هم متاسفانه گستردگی دارد اما ما در بچه‌های نوجوان چه دختر و چه پسر آلودگی‌هایی دیده می‌شود که من و شما اصلاً فکرش را نمی‌کردیم.
لذا این خطر به درون خانواده‌ها رسوخ پیدا کرده به همین دلیل یک کار جدی و محکم لازم دارد و من به مسئولان کشور و هم به وزرا و همکاران عزیزمان عرض کنم که این کار یک آرایش جنگی لازم دارد یعنی همانطور که حضرت آقا فرمودند چون سازمان اجتماعی دستور ایشان است در واقع و مدعی ایشان هستند فکر نکنند با یک شکل عادی می‌شود با این حجم سنگین مقابله کرد، اینطور نیست اصلاً با روش عادی نمی‌شود.
باز یکی از نکات مهم دشمن با روش‌های بسیار مقتدرانه و هنرمندانه در حال ترویج فساد است بعضاً حتی دستگاه‌های فرهنگی ما، دستگاه‌های آموزشی ما بعضاً می‌بینیم به همان روش‌های سنتی می‌خواهند عمل کنند گمان می‌کنیم آن روش قبلی می‌تواند پاسخگوی روش‌های مدرن هنرمندانه ترویج فساد جدید باشد اصلاً اینگونه نیست یعنی امروز دنیا روش‌هایش تغییر کرده است پس ما باید شیوه‌هایمان را تغییر بدهیم باید روش‌هایمان را هنرمندانه‌تر کنیم برنامه‌ها باید بتواند پشتیبانی کننده قدرتمند و تسلی بخش این موارد باشد چه در سیاست‌های اقتصادی، چه سیاست‌های آموزشی و فرهنگی گفتیم همه این‌ها موثر هستند.
از این طرف فرض کنید سازمان اجتماعی ما بیاییم این‌ها را جمع کنیم مثلاً معتادان متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ و موادی از این دست جمع می‌شوند این کار انجام شد، اگر در جایی زاییده بشود خوب فایده‌اش چیست؟ از این طرف جمع می‌کنید اما از آن طرف می‌بینید باز درست می‌شود پس باید خیلی مواظب سرچشمه‌ها باشیم و یکی از نکات بسیار مهم سیاست‌های شورای اجتماعی و سازمان اجتماعی پیگیری اصل پیشگیری است، هزینه پیشگیری کمتر است ،همه می‌توانند در پیشگیری نقش داشته باشند الزاماً لازم نیست تخصص داشته باشند مثلاً عده‌ای از افراد به علت آلودگی به شراب مثلاً می‌بینید جزو فوت شدگان هستند، خیلی از افراد می‌توانند تحت عنوان امر به معروف اطرافیانشان را نصیحت کنند این طور نیست که حتماً ما باید فکر کنیم یا افراد خاصی یا به طور انضباطی حتماً باید دستگیر بشوند یا باید جایی را امضا کنند خیر، همه جامعه نسبت به این موضوع وظیفه دارند ما در یک کشتی نشسته‌ایم و انشالله همه به وظیفه‌شان عمل کنند و ما هم در خدمتشان هستیم.
سوال: الان از هر سه ازدواج یک طلاق داریم؟ عباسی: نخیر این آمار درست نیست آمارهای جهانی نسبت به طلاق با شاخص‌های متعدد اندازه‌گیری می‌شود مثلاً گاهی گفته می‌شود آمار کل جمعیت با طلاقی که آن سال شکل گرفته است این یک آمار است، یک جور آمار این است که شما می‌گویید آمار کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند با همان‌هایی که ازدواج کرده‌اند چقدر از همان‌ها طلاق گرفته‌اند، گاهی شما روند ۲۰ ساله را حساب می‌کنید، کسانی که در آمار طلاق می‌آیند ممکن است ۴۰ سال پیش ازدواج کرده باشند ارتباطی به این افراد ندارد که بگوییم امسال آنقدر ازدواج شده و آنقدر طلاق شده، پس آن دسته از افراد از آن افراد جدا شده‌اند، یک مقدار آمارها دقیق نیست ممکن است در شهرهای متعدد مثلاً در تهران گفته می‌شود بالا است در نقاط بالای شهر بیشتر است این گونه نیست که در همه نقاط به همین صورت است، در بعضی از نقاط ممکن است یک سوم مثلاً شما آمار داشته باشید و در بعضی نقاط کمتر مثلاً یک پنجم داشته باشید.
سوال: حالا میانگینش در کل کشور چقدر است؟ عباسی: نه در کل کشور اینگونه نیست، نمی‌شود در کل چنین موضوعی را یکنواخت گفت لذا عرض شود که کاملاً فرق می‌کند
سوال: آمار خیلی چیزها فرق می‌کند مثلاً شما به حوزه اقتصاد که بروید خیلی از موضوعات در منطقه و اقلیمی فرق می‌کند ولی بالاخره یک عدد میانگینی برای کل کشور می‌گویند که مثلاً کل نرخ اشتغال ما، نرخ تورم ما این قدر است.
عباسی: اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم باید بگوییم یک چهارم.
سوال: یعنی الان روند کاهشی دارد ؟عباسی: از پارسال تا امسال روند کاهشی خیلی کمتری داشته است چون من آمار دقیق دارم و این نشان می‌دهد که روند دارد متوقف می شود، ببینید ما یک روند را می‌گوییم یعنی توقف آن سرعت، یعنی آن سرعت که می‌رفت گفتار ایجاد می‌شود یا کاهش آن سرعت الزاماً ممکن است منحنی شما سمت پایین نباشد ولی همین قدر که اقدامات انجام گرفته شما هم اشاره فرمودید مثلاً وقتی می‌گوییم ازدواج، مثلاً تجرد یکی از مواردی است که متاسفانه زیاد شده یعنی یکی از جاهایی که ما نگران هستیم در تجرد است یا فرزند آوری است که حضرت آقا با نگرانی تمام خطاب به مسئولان یادآوری کردند، در سیاست آنجا ببینید مثلاً بررسی می‌شود یکی از دلایلش این است که این‌ها ممکن است برای مسکن یا شروع زندگی مشکل داشته باشند به همین خاطر آقای رئیس جمهور در وزارت ورزش و جوانان و دوستانمان نسبت به وام ازدواج این همه تاکید می‌کنند چون دسته‌ای از افراد توانایی لازم را پیدا کنند تا بتوانند زندگی‌شان را شروع کنند، نقطه شناسایی می‌شود و برای آن موضوع هم سیاستگذار حتماً اقدام می‌کند این‌ها چیزهایی است که در بقیه افراد هم تقریباً همین رویه را دارند.
سوال: الان مهم‌ترین اولویت‌های شما چیست اگر بخواهید به ترتیب بفرمایید، مثلاً در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی اولین دغدغه شما چیست؟ عباسی: اولین دغدغه ما پرداختن به این چهار آسیب مهم است یعنی تمرکز کردیم اعتیاد، طلاق یا کانون خانواده و مفاسد اخلاقی چون وقتی می‌گوییم مفاسد اخلاقی انواع متعدد دارد و حاشیه نشینی و نقاط بحرانی این‌ها چون در بقیه تاثیر می‌گذارند تمرکز ما روی موارد این دسته است و موضوعاتی که باز در همه برنامه‌ها مد نظر ما است یک آگاه سازی است و در همه جا هم موثر است یعنی آگاه سازی‌ها، تقویت آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگ اجتماعی و نقاط ایمانی و اخلاقی تاثیر بسیار مهمی دارد و درمان، یعنی سوق دادن دستگاه‌ها به سمت درمان آسیب دیدگان با همان تعبیر که عرض شد که این‌ها بچه‌های خودمان هستند و صیانت یعنی نگهداری آنها که بسیار مهم است و نظارت بر رفتاری که اتفاقات می‌خواهد بیفتد این‌ها تقریباً اولویت اصلی نظام برنامه است که شورای اجتماعی روی آن تاکید دارد ما هم دنبال می‌کنیم.
سوال: یکی از چالش‌هایی که همیشه به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان چالش جدی مطرح می‌شده نداشتن آمار دقیق است، مثلاً زمانی راجع به کودکان کار که صحبت می‌کردیم حتی کسانی که در این حوزه متولی هستند آمار دقیقی حتی یک مقدار نزدیک به دقیق هم ندارند که ما چه تعداد کودک کار داریم یا مثلاً در حوزه‌های مختلف و این همچنان به عنوان یک چالش مطرح است درست است؟ عباسی: بله این چالش اجتناب ناپذیر است به دلیل این که آسیب‌های اجتماعی به جز ازدواج و طلاق که در جایی رسماً ثبت می‌شود در بقیه موارد به بخشی از تخلفات مربوط است، بخشی از جرائم، بخشی از چیزهایی که جنبه نکوهش اجتماعی دارد شما نمی‌توانید با سرشماری این‌ها را بشمارید. در همه جای دنیا اصلاً امکان این کار نیست و لذا طبق مبانی علمی شیوع شناسی می‌شود مثلاً می‌گویند در یک جامعه آماری تعدادی از افراد گرفته می‌شود می‌گویند از این تعداد ۱۰ هزار تا مثلاً چند تا آلودگی اعتیاد دارند و این در کل جامعه ضرب می‌شود و بعد می‌گویند ما فکر می‌کنیم این درصد از جامعه ممکن است این مشکل را داشته باشند اما هیچکس نمی‌تواند دقت لازم را داشته باشد.
ضمناً مسائل فرهنگی جامعه ما با غرب فرق می‌کند شما در دنیای غرب خیلی از افراد خیلی از موارد را ابراز می‌کنند و اصلاً جنبه حیا آن جا وجود ندارد ولی در جامعه ایران مسائل فرهنگی اجازه نمی‌دهد شما خیلی از چیزها را ابراز کنید پس این آمار هیچ وقت دقیق نیست، کلیات گفته می‌شود. همین کودکان کار الان با توجه به موضوع اتباع در داخل ایران، خوب این‌ها با یک دقت لازم نیست که شما خانواده‌های ایرانی را بشمارید خانواده‌های ایرانی چند تا از بچه‌هایشان بیرون هستند، چه کسانی هستند، خوب این‌ها در سامانه‌هایی که ما شکل دادیم یکی از کارهایی که انجام دادیم سعی کردیم سامانه آسیب دیدگان را شکل بدهیم دقیقاً هر کس رویش تمرکزی انجام می‌شود یا اقدامی انجام می‌گیرد، این‌ها ثبت شود. الان این مواردی که از بچه‌های اتباع می‌آیند اصلاً نمی‌دانیم قابل شمارش نیستند، مگر شناسنامه دستش است که بشمارند ببینند جزو کدام دسته از افراد هستند، پس نمی‌شود خیلی دقیق گفت، شیوع شناسی کلی قابل ارزیابی است و در همه جای دنیا هم به همین حد از روش علمی اکتفا می‌شود.
سوال: و آخرین جلسه شورای عالی اجتماعی اخیراً برگزار شد. مهمترین مصوبات آن چه بود؟ عباسی: هر ماه یک بار حتماً جلسه شورای اجتماعی برگزار می‌شود که ما از برنامه‌ای که قبلاً به همه دستگاه‌های عضو دادیم هفته آخر هر ماه روز یکشنبه در وزارت کشور یا در ریاست جمهوری اگر با حضور آقای رئیس جمهور باشند جلسه شورای اجتماعی برگزار می‌شود پس این همیشه است، در این هفته از موضوعاتی که مد نظر جلسه بود یکی از موضوعاتش طرح وزارت بهداشت بود نسبت به بهداشت روانی و اجتماعی جامعه که واقعاً بخشی از جامعه هم ممکن است گرفتاری‌هایی از این دست داشته باشند که مطالعه علمی و درمان لازم دارد و این که افرادی که تحت مشاوره هستند یا مشاوره می‌دهند دارای چه ویژگی‌هایی باشند که صلاحیت‌های لازم چنین امری را داشته باشند چون بعضی از افراد ممکن است نسبت به چنین موضوعی تشکیک کنند.
موضوعات مربوط به نظام دانش آموزی مثلاً موضوع مربوط به طرح نماد تحت عنوان مراقبت اجتماعی از دانش آموزان که دانش آموزان در معرض آسیب مورد شناسایی قرار بگیرند، روش‌هایی مطرح شد. طرح مربوط به شوق زندگی را هم یکی از نکات بود که ابتدا در بخش‌های متعدد قوه قضائیه، وزارت دادگستری، دادستانی کل کشور، در مشهد نمونه سازی شد که مسئول آنجا خانم دادیاری بود که ایشان زحمت هم کشیدند با همکاری شهرداری و امکانات برای شهرداری و استانداری بود کمک کردند مرکزی راه انداختند که آن مرکز بتواند دقیقاً همه بخش‌ها چون آنجا جایی است که بچه‌ها و دختران آسیب دیده چه فراری باشند و چه در خیابان باشند، نگرانی های اجتماعی وجود دارد ،تکلیف خانواده‌شان معلوم نیست، این‌ها نباید در جامعه رها بشوند و باید جایی نگهداری بشوند آنجا تمرکزی داشته خوشبختانه یعنی هم دادیار و قاضی می‌تواند حکم بدهد که این کجا نگهداری بشود که خودش موثر است و دیگر سرگردان نمی‌شود.
آن کسی که باید او را نگهداری کند کجا نگهش دارند، چه آموزش‌هایی باید ببیند و هر کدام از این‌ها با روش‌های متعدد در مجموعه ای از اقدامات را دوستان ما انجام دادند آنجا، آمدند در جلسه شورای اجتماعی ارائه کردند و اعضا هم نظرهایی دادند و بنا بر این شد که این طرح تکمیل شود مخصوصاً در بخش تصدیگری آن چون هر چیزی باید متصدی  آن معلوم باشد  الان جلسه تکمیلی اش در حال برگزاری است، هفته آینده که ما برای جلسه بعد طرح تکمیلی اش بیاید دقیقا در چند شهر دیگر به اقتضای نیاز بیشتر با تمرکز بر کودکان یعنی شوق زندگی با تمرکز و اولویت با کودکان کار یعنی کسانی که سرگردان هستند انجام بشود البته بعضی از استان‌ها اجازه داده شده در آن آیین نامه که به اقتضای تشخیص استاندار چنانچه برای زنان، مخصوصاً زنان و دختران آسیب دیده مواردی داشته باشند و  امکاناتی داشته باشند به ازای امکاناتشان بتوانند این کار را فراهم کنند، این در واقع ساماندهی نوع جمع آوری و تربیت و توانمندسازی است.
سوال: تعامل شما با سازمان‌های مختلف و وزارتخانه‌ها تعامل خوبی است؟ یعنی آنها همکاری لازم را دارند چون شما شان نظارتی هم روی آنها دارید آیا این تعامل از نظر شما راضی کننده است؟ عباسی: چون شورای اجتماعی اعضایش آنها هستند یعنی عضو اصلی آنها هستند یعنی ما در واقع دبیرخانه و میزبان آنها هستیم و کارشان را داریم رتق و فتق می‌کنیم و در محضرشان هستیم به همین دلیل چون خودشان هستند خوب همکاری می‌کنند، من فقط احساس می‌کنم ما در یک جا کاستی داریم هنوز همه دستگاه‌ها به تعبیر من یک بار در محضر آقای رئیس جمهور گفتم ایشان هم این را تصدیق کردند که موتورشان خیلی جدی روشن نیست  منظور من نقد و انتقاد نیست ولی آن چیزی که من الان آگاهی بیشتری دارم و با آن مواجه هستم نگرانی خیلی زیاد دارم به همین خاطر حضرت آقا برای این موارد چندین جلسه برگزار کردند، خوب آگاهی و اشراف ایشان خیلی بالاتر از همه ما است، با دغدغه مندی به متولیان کشور ابراز کردند، بخشی از آن که من در جریان هستم احساس می‌کنم ما باید حرکت طوفنده‌تر داشته باشیم باید تلاش بیشتر همه کنیم از جمله دستگاه‌هایی که عرض کردم و از محضرشان استفاده کنیم.
سوال: یعنی با آن شاخص‌هایی که در گزارش هم پخش شد آقای رئیس جمهور گفت تلاش بعضی‌ها خیلی ملموس نیست. عباسی: بله حداقل باید بگوییم جدی‌تر باید باشد.
سوال: راجع به وضع نخبگان که بالاخره بنیاد ملی نخبگان درگیر است ولی از جهت یک آسیب مثلاً نخبگانی که مهاجرت می‌کنند این هم جزو حوزه فعالیت‌های شما است؟ عباسی: بعضی از چیزها جزو اولویت‌های اصلی نیست ولی تاثیرات آن به کار ما برمی‌گردد مثلاً یکی از چیزهایی که  افزایش داشتیم امسال، در کنار بعضی چیزهای کاهشی تصادفات بود، تصادفات به ما ارتباطی ندارد ولی از باب اینکه تعداد زیادی از افراد معلول می‌شوند، تعدادی از بچه‌ها این وسط سرگردان می‌مانند آسیب‌هایی را فراهم می‌کند ما به این نقاط توجه می‌کنیم.
یا مثلاً استعدادهای کشور که تحت تاثیر تبلیغات آن طرف فکر می‌کنند آن طرف خبری است ممکن است تقویت مهاجرت انجام بگیرد، روند آن در شورای اجتماعی بررسی می‌شود به خود سازمان نخبگان داده می‌شود یعنی یک بار مطرح شد اتفاقاً یکی از اعضای جلسه گفتند این موضوع مربوط به وظایف سازمان نخبگان است، گفتیم اشکال ندارد آن را سازمان انجام بدهد ولی ما حداقل موضوع و روند را یادآوری می‌کنیم که بدانید واقعاً این روند کجا دارد پیش می‌رود و ما بخشی از سرمایه‌هایمان کجا هدر می‌رود ، کجاها را باید توجه داشته باشیم که آنجا حتماً می‌تواند آگاه سازی سازمانی فراهم کند.
سوال: شما تصورتان این است که آسیب‌های اجتماعی که ما به آن دچار هستیم یا این بحث مهاجرت نخبگان ، همه ناشی از تلاش‌های دشمن می‌دانید یا چقدرش را ناشی از کم کاری‌ها و البته این سوال جوابش به نظرم خیلی مفصل است ولی ارزیابی شما چیست و فکر می‌کنید چقدر از آن مربوط به تلاش دشمنان است و چقدر کم کاری و کاستی‌های داخل است؟ عباسی: اگر تقسیم کنیم یا گونه شناسی داشته باشیم واقعاً بخشی از آن که معلوم است دشمن اراده کرده که جامعه ایران را به هم بزند این طبیعی و روشن است و بخشی هم حاصل کج کارکردی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است یعنی اقدامات، موثر است و آگاه سازی‌ها و مسائل اعتقادی موثر است و هر کدام از این‌ها تاثیر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا