مهدی باقریان: روابطعمومی و رویدادهای سلامت عمومی
صرفنظر از تراژدی انسانی ناشی از همهگیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیونها انسان، متلاشی شدن خانوادهها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست که تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده است که هیچگاه از حافظه جهانیان، چه نسلهای کنونی و چه نسلهای آینده پاک نخواهد شد.
کووید-۱۹ با خود دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که میتوان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوکهایی که جهان را دگرگون ساخته است طبقهبندی کرد.
دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه به آن چیزی نیست که بسیاری از آیندهشناسان، نظریهپردازان، سیاستشناسان یا سازندگان فیلمهای تخیلی تصور میکردند.
پیامدها
بیماری همهگیر کووید-۱۹، سازمانها و سیستم های سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آنها با مردم و جوامع را به چالش کشیده است.
این چالشها و چالشهایی نظیر ابهامات و ریسکهای موجود در حین بررسی نگرانیهای عموم جامعه، میتوانند منجر به مجموعهای از نتایج و پیامدهای جبرانناپذیر از جمله از دست رفتن “اعتماد” و “اعتبار” سازمانهای سلامتمحور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.
روابطعمومی و رویدادهای سلامت عمومی
یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراکگذاری دانسته ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نجات جان شهروندان و کمینهسازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسکهای سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزانشان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، میتواند موجب ابهامزدایی و اجتناب از سوءتفاهم ها شود.
غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحرانهای سلامت عمومی، تفاوت هایی را با دیدگاه های متخصصان و مسئولان ایجاد میکند. روابطعمومی میتواند با اطلاع از دانسته ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماری های همهگیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلأ را پر کرده و به کنترل بیماریهای همهگیر کمک کند. روابطعمومی همچنین میتواند اطلاعات پیچیده علمی را بهگونهای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آنها نداشته باشند.
روابطعمومی نه تنها یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راهکار مناسب را دشوار میکند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنشهای دولت نیز می شود و احتمال پیروی آنها از توصیه های بهداشتی را افزایش میدهد. این رویکرد، همچنین شایعه ها و سوءتفاهمهایی که موجب تضعیف واکنش ها و شیوع بیشتر بیماری میشوند را کاهش می دهد.
درسهای آموخته شده
اگر بشر بخواهد از وقوع همهگیریهایی شبیه به کووید-۱۹ اجتناب کند میباید درسهای بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و بهکار بندد.
یکی از اصلیترین دروس آموختهشده بحرانهای سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابطعمومی نقش مهمی در واکنش موفقیتآمیز به مسائل اضطراری دارد. بنابراین شاید بتوان بیماری همهگیر کووید-۱۹ را به عنوان یکی از بزرگترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابطعمومی نوین معرفی کرد که بهطور بالقوه قادر است تاثیرات گستردهای را بر روی پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشمانداز روابطعمومی برجا گذارد.
با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالشهای ارتباطی جدیدی را به همراه میآورد، اما میتوان از دروس برگرفته از بحرانهای پیشین برای مقابله با آنها بهره گرفت