دسته‌بندی نشده

مهدی باقریان:  روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

صرف‌نظر از تراژدی انسانی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان، متلاشی شدن خانواده‌ها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست که تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا  و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده است که هیچ‎گاه از حافظه جهانیان، چه نسل‌های کنونی و چه نسل‌های آینده پاک نخواهد شد.

کووید-۱۹ با خود دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که می‌توان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوک‌هایی که جهان را دگرگون ساخته است طبقه‌بندی کرد.

دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه به آن چیزی نیست که بسیاری از آینده‌شناسان، نظریه‌پردازان، سیاست‌شناسان یا سازندگان فیلم‌های تخیلی تصور می‌کردند.

 

پیامدها

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، سازمان‌ها و سیستم‎ های سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آن‌ها با مردم و جوامع‌ را به چالش کشیده است.

این چالش‌ها و چالش‌هایی نظیر ابهامات و ریسک‌های موجود در حین بررسی نگرانی‌های عموم جامعه، می‌توانند منجر به مجموعه‌ای از نتایج و پیامدهای جبران‌ناپذیر از جمله از دست رفتن “اعتماد” و “اعتبار” سازمان‌های سلامت‎محور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.

 

روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

یکی از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراک‌گذاری دانسته ‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌‎ نجات جان شهروندان و کمینه‎‌سازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسک‌های سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزان‌شان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، می‌تواند موجب ابهام‎زدایی و اجتناب از سوءتفاهم‎ ها شود.

غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحران‌های سلامت عمومی، تفاوت ‎هایی را با دیدگاه ‎های متخصصان و مسئولان ایجاد می‌کند. روابط‌عمومی می‌تواند با اطلاع از دانسته ‎ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماری‎ های همه‌‎گیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلأ را پر کرده و به کنترل بیماری‎‌های همه‌گیر کمک کند. روابط‌عمومی همچنین می‌تواند اطلاعات پیچیده‎ علمی را به‌گونه‌ای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آن‌ها نداشته باشند.

روابط‌عمومی نه تنها یکی از راه‌کارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راه‌کار مناسب را دشوار می‌کند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنش‌های دولت نیز می‎ شود و احتمال پیروی آن‎ها از توصیه‎ های بهداشتی را افزایش می‏‌دهد. این رویکرد، همچنین شایعه ‎ها و سوءتفاهم‌هایی که موجب تضعیف واکنش ‎ها و شیوع بیشتر بیماری می‌شوند را کاهش می ‏‎دهد.

 

درس‌های آموخته شده

اگر بشر بخواهد از وقوع همه‌گیری‌هایی شبیه به کووید-۱۹ اجتناب کند می‌باید درس‌های بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و به‌کار بندد.

یکی از اصلی‌ترین دروس آموخته‌شده بحران‌های سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابط‌عمومی نقش مهمی در واکنش موفقیت‎‌آمیز به مسائل اضطراری دارد. بنابراین شاید بتوان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابط‌عمومی نوین معرفی کرد که به‌طور بالقوه قادر است تاثیرات گسترده‌ای را بر روی پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشم‌انداز روابط‌عمومی برجا گذارد.

با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالش‌های ارتباطی جدیدی را به همراه می‌آورد، اما می‌توان از دروس برگرفته از بحران‎های پیشین برای مقابله با آن‎ها بهره گرفت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا