صنعت بیمه به این واقعیت تعیینکننده و حیاتی، پی برده که با بهرهگیری از ابزارهای فرهنگسازانه و سادهسازی مفاهیم پیچیده بیمه برای کودکان و نوجوانان، میتواند ضریب نفوذ بیمه را به خصوص در رشته بیمههای زندگی به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و با سرمایهگذاری هوشمندانه و ورود منطقی به بازار سرمایه، مسیر تازهای را پیش پای این صنعت مادر قرار دهد.
در کارنامه صنعت بیمه نمرههای درخشانی به چشم میخورد که برای اهالی این صنعت بسیار افتخارآفرین و غرورآمیز است. فعالان این صنعت نهتنها از دل زلزلهها، سیلها و حوادث دیگر طبیعی، سربلند بیرون آمدهاند بلکه در رویارویی با تحریمهای ناجوانمردانه هم به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کردهاند و به گواه تولیدگران و سرمایهگذاران، در آرامش بازار و فضای کسبوکار حرف اول و آخر را میزنند.
براساس آمار سال ۱۳۹۷، مقدار حق بیمه تولیدی شرکتهای بیمه مستقیم به حدود ۴/۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵/۳۳ درصد رشد نشان میدهد. طبق آمار سال ۱۳۹۷، میزان حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور با رشد ۸/۸ درصدی (بر پایه دلار) در مقایسه با سال گذشته، به حدود ۸/۱۰ میلیارد دلار ( ۴/۴۵۴ هزار میلیارد ریال) رسیده است. براساس آخرین آمارهای منتشره در نشریه بینالمللی زیگما، صنعت بیمه کشور از منظر حق بیمه تولیدی در جایگاه سیونهم ایستاده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای «منطقه چشمانداز» جایگاه سوم را کسب کرده است.
براساس آمار سال ۱۳۹۷، حق بیمه سرانه (نسبت حق بیمه تولیدی بازار بیمه به جمعیت کشور) به ۵/۵ میلیون ریال رسیده است. بدین ترتیب، شاخص مذکور نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیون ریال افزایش یافته است. شاخص حق بیمه سرانه در کشور طی سالهای اخیر روند صعودی داشته است.
با این وجود، مقدار حق بیمه سرانه در دنیا به مراتب از کشور ما بالاتر بوده و حق بیمه سرانه در کشور ما به مقدار منطقه نزدیکتر است. براساس آخرین آمارهای بینالمللی، جایگاه بینالمللی کشور از حیث شاخص حق بیمه سرانه رتبه ۶۴ و در منطقه حائز رتبه ۸ بوده است.
طبق آمار نشریه زیگما، اگر چه میزان ضریب نفوذ بیمه در دنیا به مراتب از کشور ما بالاتر است (۶/۲ برابر در سال ۱۳۹۷) اما میزان این شاخص در کشور ما، به ویژه طی چند سال اخیر از سطح منطقه بالاتر رفته است. جایگاه کشور ما از حیث ضریب نفوذ بیمه طی دو سال اخیر، با ۳پله صعود از رتبه ۵۷ به رتبه ۵۴ صعود کرده است.
طبق آمار سال ۱۳۹۷، حق بیمههای رشته زندگی در کشور طی دو سال اخیر ۲/۱ برابر شده است. سهم از پرتفوی بیمه زندگی در بازار بیمه، نسبت سال قبل حدود ۹/۰ واحد افزایش نشان میدهد.
مهمترین اقدامات نظارتی بیمه مرکزی:
همکاری با سازمانهای متولی کاهش حوادث ترافیکی از جمله پلیس راهور ناجا ، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و مجموعه وزارت راهوشهرسازی در راستای کاهش حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن .
اعزام هیاتهای نظارتی جهت بررسی میدانی و نظارت بر روند پرداخت خسارت در استانهای سیلزده گلستان، مازندران، فارس، خوزستان و لرستان در جریان سیل اسفند ۱۳۹۷و فروردین ۱۳۹۸و پیگیری مستمر برای تسریع در پرداخت خسارات به آسیبدیدگان.
اعزام هیات نظارتی برای بررسی میدانی و نظارت بر روند پرداخت خسارت در مناطق زلزلهزده استان آذربایجانشرقی در آبان ۱۳۹۸و پیگیری مستمر تسریع در پرداخت مناطق سیلزده کشور و همچنین اعزام هیات نظارتی در خصوص پیگیری پرداخت خسارتهای آتشسوزی در بازار تبریز.
مهمترین اقدامات اتکایی بیمه مرکزی:
✓ انعقاد قرارداد مازاد خسارت ریسک رشتههای آتشسوزی، مهندسی و پول، حوادث فاجعهآمیز در رشتههای آتشسوزی، ریسک و حوادث فاجعهآمیز، انعقاد قرارداد مازاد خسارت ریسک و حوادث فاجعه آمیز برای قبولیهای اختیاری و قراردادی بیمه مرکزی و همچنین تشکیل کنسرسیوم آتشسوزی با مشارکت ۱۳ شرکت بیمه
✓ انعقاد قرارداد مازاد خسارت در رشته پیاندآی با راهبری بیمه مرکزی برای موسسه بیمه متقابل کیش با حداکثر تعهد یک میلیارد دلار و همچنین بستن قرارداد مازاد خسارت بیمه مرکزی در رشته پیاندآی با حداکثر تعهد ۵۰ میلیون یورو
✓ انعقاد قرارداد مازاد خسارت در رشته پیاندآی با راهبری بیمه مرکزی برای موسسه بیمه متقابل اطمینان متحد قشم با حداکثر تعهد یک میلیارد دلار
✓ انعقاد قرارداد مازاد خسارت بیمه مرکزی در رشتههای باربری و کشتی با حداکثر تعهد ۵۰ میلیون یورو
✓ پالایشگاههای نفت سراسر کشور با سرمایه بیش از ۱۴میلیارد یورو
✓ پالایشگاههای گاز سراسر کشور با سرمایه بیش از ۶میلیارد یورو
✓ پالایشگاههای با سرمایه بیش از ۲۸میلیارد یورو
✓ تاسیسات فراساحلی گاز (پارس جنوبی) با سرمایه بیش از ۹میلیارد یورو
✓ احداث و بهرهبرداری نیروگاهها با سرمایه بیش از ۱۰میلیارد یورو
✓ احداث و بهرهبرداری از پروژههای ریلی که سرمایه فاز یک آن بیش از ۵/۱ میلیارد یورو و فاز ۲ آن بیش از ۵ میلیارد یورو است
✓ هواپیمایی ایرانایر با ۵۴ فروند هواپیما و سرمایه ۵/۱ میلیارد یورو
✓ هواپیمایی ماهان با ۵۰ فروند هواپیما و سرمایه ۳/۱ میلیارد یورو
✓ هواپیمایی آسمان با ۱۸ فروند هواپیما و سرمایه ۶۳۰ میلیون یورو
✓ هواپیمایی کیشایر با ۱۵ فروند هواپیما و سرمایه ۴۳۰ میلیون یورو
✓ حمل مسکوکات بانک ملی با تعهد ۲۵۰ میلیون یورو
حمل تجهیزات تلفن مرکزی با تعهد ۳۱۰میلیون یورو
✓ حمل فولاد ایران با تعهد ۶۰۰ میلیون یورو
✓ حمل تجهیزات نیروگاهی شرکت مادرتخصصی بازرگانی ایران با حداکثر تعهد ۶۹۰ میلیون یورو
✓ ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران با ۶۳ فروند شناور و تعهد مسوولیت یک میلیارد دلار برای هر شناور
✓ ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۰ فروند کشتی و حداکثر تعهد مسوولیت یک میلیارد دلار برای هر کشتی
✓ پوشش ناوگان شرکت نفت خزر با ۲۳ فروند کشتی و تعهد ۱۰۰ هزار دلار
مهمترین اقدامات فناوری اطلاعات و ارتباطات:
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای وظیفه اصلی خود و کسب رضایت آحاد مردم به صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۷نسبت به ایجاد سامانه یکپارچه نظارتی و تسهیل امر نظارت در حوزههای نظارتی، تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با دادههای صنعت بیمه، طراحی، توسعه و پیادهسازی سرویس تعاملی کارپوشه ملی ایرانیان، ارائه خدمت الکترونیکی استعلام سوابق بیمهای افراد برای بهرهبرداری در نرمافزار موبایل دولت همراه، اقدام کرده است.
مهمترین اقدامات در حوزه توسعه فرهنگ بیمه:
✓ اجرای طرح زنگ بیمه در مدارس کل کشور به صورت همزمان و با همکاری تمامی شرکتهای بیمه
✓ گنجاندن مفاهیم بیمهای در کتب درسی دانشآموزان (بیش از ۸۶ عنوان مطلب بیمهای در کتابهای مقطع متوسطه که با این اقدام بیش از پنج میلیون دانشآموز به صورت مستقیم با مفاهیم صنعت بیمه آشنا میشوند
✓ برگزاری هفت دوره تخصصی آموزش بیمهای برای خبرنگاران
✓ انتشار ۴۵عنوان کتاب بیمهای در سه سطح «بیمه برای کودکان،» «بیمه برای همه» و «بیمه برای مدیران و کارشناسان»
✓ هماهنگیهای لازم برای درج مطالب بیمهای در مجلات رشد دانشآموزی
✓ تهیه، تنظیم و انتشار/پخش مطالب بیمهای (خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله) در قالب (اینفوگرافیک، اینفوموشن، اینفونیوز و انیمیشن) در رسانههای مختلف
✓ تهیه، تولید و پخش تیزرهای متنوع بیمهای از طریق شبکهها مختلف صدا و سیما و رسانههای دیداری و شنیداری در فضای مجازی
✓ حضور و مشارکت جدی در رویدادهای فرهنگی و نمایشگاهی (بورس، بانک و بیمه تهران، الکامپ، کیش اینوکس) و….
✓ هماهنگیهای لازم برای تهیه و تولید و پخش برنامه تلویزیونی ۵۲ قسمتی در شبکه سوم سیما
✓ اجرای کمپینهای تبلیغاتی – فرهنگی با موضوع کاهش تلفات جادهای
✓ راهاندازی باشگاه اینترنتی نوآوران (ویژه کودکان)
برترین خدمات و دستاوردها:
✓ پرداخت سریع و دقیق خسارتهای مربوط به خسارتهای سیل
✓ ایفای تعهدات کامل در خصوص زائران اربعین حسینی
✓ راهاندازی سیستم مکانیزه پاسخگویی بیمه مرکزی در ساعات غیرکاری و ایام تعطیل
✓ پرداخت سریع و دقیق خسارتهای مربوط به زلزله (استان کرمانشاه و استان آذربایجان شرقی)
✓ جایزه ملی کیفیت در حوزه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی (بلوغ سازمانی)
(زهرا مالمیر)