دسته‌بندی نشده

آمریکا؛ کانون سوء ظن های کوویدی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سیاستمداران آمریکایی در ادامه تلاش های خود در راستای به تصویر کشیدن چهره ای نامناسب از چین، بی وقفه در حال هوچیگری و به راه انداختن جار و جنجال پیرامون تئوری توطئه آمیز نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان هستند؛ اخیرا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دیدار با «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در کویت، نقشی محوری در این رویکرد ضد چین واشنگتن در پیش گرفت و بار دیگر این نهاد بهداشتی جهانی را برای انجام فاز دوم تحقیقات در زمینه ردیابی منشاء شیوع کرونا تحت فشار قرار داد و مدعی شد که جامعه جهانی باید برای رسیدگی به این موضوع حیاتی با یکدیگر متحد شود!

آمریکا؛ کانون سوء ظن های کوویدی_fororder_001

حقیقت این است که ردیابی منشاء شیوع کرونا یک موضوع حیاتی است که به تمام اعضای جامعه بین الملل و از جمله چین مربوط می شود اما سیاستمداران آمریکایی در تلاشند تا به صورت انحصاری روی چین متمرکز شوند تا فرضیه مقصر نشان دادن این کشور بابت شیوع کرونا را تقویت کنند؛ چنین رویکردی از سوی واشنگتن نه تنها از روی بدخواهی است بلکه به پروسه ضروری علم محور ردیابی منشاء گسترش عاملا ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نیز صدمه می زند.

گزارش های روز افزونی درباره شیوع های جداگانه ویروس کرونا در مکان های مختلف سراسر جهان در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است و مطالعات اخیر نیز نشان می دهند که نشانه هایی از ابتلا به عفونت ویروسی کرونا در آمریکا و سایر کشورهای دنیا قبل از شیوع کووید-۱۹ در چین، دیده شده است؛ بنابراین، منطقی و عقلانی است که تحقیقات ردیابی منشاء کرونا در این دسته از کشورها انجام شود و با توجه به گزارش های منتشر شده، بدیهی است که آمریکا باید یکی از اولویت ها برای انجام این تحقیقات باشد.

طبق گزارش های منتشر شده، عفونت ویروسی کرونا حداقل در ۵ ایالت آمریکا و قبل از گزارش رسمی اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور، وجود داشته است. ناگفته نماند که سؤالات بسیار زیادی نیز درباره آزمایشگاه تحقیقات بیولوژیکی ارتش آمریکا به نام «فورت دتریک» وجود دارد آن هم در شرایطی که طبق مستندات موجود، مواردی از خطاهای امنیتی قبل از ظهور اولین موارد مشکوک بیماری در آمریکا، در این آزمایشگاه رخ داده است.

در ژوئن و جولای سال ۲۰۱۹ میلادی بود که رسانه های آمریکایی گزارش دهی مسائل مرتبط با فورت دتریک را آغاز کردند؛ در اواخر جولای بود که ساکنان دو خانه سالمندان در نزدیکی این آزمایشگاه بیولوژیکی دچار شیوع ذات الریه به دلایل ناشناخته شدند. در سپتامبر ۲۰۱۹ بود که موارد ابتلا به بیماری های ریوی در ایالت مریلند که محل قرار گرفتن فورت دتریک است، دو برابر شد و به طور منحصر به فردی به استفاده از سیگار الکترونیکی ربط داده شد!

با این وجود آمریکا به رغم تردیدهای رو به رشدی که درباره فورت دتریک وجود دارد، به صراحت از انتشار اطلاعات حیاتی مرتبط با تعطیلی این آزمایشگاه بیولوژیکی به بهانه امنیت ملی ممانعت می کند!

به نظر می رسد که آمریکا با سیاسی کردن تلاش های مرتبط با ردیابی منشاء شیوع کرونا در تلاش برای مخفی کاری و ممانعت از برملا شدن حقیقت است؛ سیاسی بازی آمریکا با پاندمی کرونا و تلاش های علمی جهت ردیابی منشاء عامل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ صرفا باعث نشانه رفتن انگشت سوء ظن به سمت خود این کشور می شود!

در چنین شرایطی، جامعه بین الملل باید دست در دست یکدیگر با دستکاری های سیاسی این بحران سلامتی یعنی کرونا از سوی آمریکا مقابله کنند چرا که تلاش های واشنگتن برای منحرف کردن توجه ها از خودش صرفا مانع تلاش های مشترک دنیا برای مقابله با پاندمی کرونا می شود و در عین حال رفاه مردم کل جهان را نیز به خطر می اندازد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا