مدیریت شهری

دست فروشی، مرز بین اشتغال و بیکاری است

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

راه‌کار اساسی برای کاهش دستفروشان و مدیریت مطلوب آنان، زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال در بخش‌های صنعت و خدمات و به‌ویژه صنعت-خدمات گردشگری است. از سویی فعال شدن بخش گردشگری می‌تواند شب بازار‌ها را رونق بیشتری ببخشد، ولی در حال حاضر شرایط کرونا از یک سو و ضعف در استفاده از فرصت‌های گردشگری، همراه با ناتوانی در استفاده از فرصت‌های شغلی به این پدیده دامن زده است. دستفروشی که بخشی از آن به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری و بخشی بعنوان یک مشکل شهری که احتمال نا زیبا ساختن چهره شهری و مشکل در تردد و ازدحام را ایجاد می‌کند به محوری برای جستجوی راهکار‌هایی متفاوت مبدل شده است. اما اینکه این شغل ناشی از بیماری اقتصادی است و یا جنبه درآمدی دارد هنوز هم جای سوال است، چرا که شفاف سازی کاملی از آن انجام نگرفته است.پیرو این موضوع با سرکار خانم انسیه روستایی، نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می توانید بخوانید:

انسیه روستایی؛دست فروشی را مرز بین اشتغال و بیکاری دانست و گفت: کارگری که به دلیل ضعف موجود در سیستم اقتصادی کشور و مواجه شدن با بیکاری، مجبور به دست فروشی شده است را آیا می توان یکی از دلایل وضع نابسامان موجود عنوان و او را محکوم اعلام کرد یا آن فردی که در مسند مدیریتی جا خوش کرده است؟
دست فروشی تنها راه چاره حال حاضر برای تامین گوشه ایی از هزینه های گزاف خانواده است، پس بهتر است به جای برخوردهای بسیار زشتی که از هر گوشه و کنار شاهد آن هستیم که با این عزیزان صورت می گیرد، به دنبال راه کاری مناسب برای پوشش شغلی و یا استفاده بهینه از موقعیت بوجود آمده کنیم.
اما وقتی شاهد این برخورد ها هستیم تنها چیزی که در ذهنمان نقش می بندد، ضعف مدیریتی موجود است.متاسفانه مسئولان در مواقعی این برخوردهای زشت و زننده را توجیه هم می کنند و دلایل عجیبی برای اثبات حرف های خود دارند؛بهتر است در ابتدا در زمینه پست های مدیریتی تجدید نظر شود و بعد از آن فکری اساسی برای ساماندهی مبحث دست فروشی داشته باشیم.
روستایی در ادامه افزود:آیا مدیران و مسئولین محترم توانایی درک این موضوع را دارند که یک زن خانه دار، با شخصیت و آبرو دار به دلیل داشتن فرزندی که دچار بیماری روحی و روانی است و برای جبران هزینه های درمان به شغل دست فروشی روی آورده، چرا باید با حرف های نابجا و پخش زمین شدن اجناس و اقلام مورد نیازش برای فروش و کسب درآمد توسط مسئولان شهرداری تحقیر شود؟
دست فروشی برای بسیاری از افراد آخرین راه جبران و تامین هزینه های زندگی است و بدون هیچ حرفی می توان گفت که آخرین ضربان قلب اقتصاد خانواده آن فرد است.
برخوردهای نامناسبی که با قشر دست فروش جامعه صورت می گیرد جدای از اختلال در نظام اقتصادی خانوار، باعث آسیب های اجتماعی گسترده ایی هم خواهد شد که در آینده ایی نزدیک اگر این رویه ادامه داشته باشید شاهد رشد این آسیب ها خواهیم بود.
انسیه روستایی، نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به خبرنگار ما گفت:طرح ساماندهی دستفروشان که مطالبه اصلی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری است باید اجرا شود و امیدواریم که دستفروشان هم خود را با برنامه ریزی های طرراحی شده خود را وفق دهند.
به فرموده رهبر معظم انقلاب رفع موانع باید امسال در راس امور قرار گیرد، پس باید تلاش گسترده ایی برای رفع موانع موجود در این مسیر صورت گیرد. برنامه ریزی برای ساماندهی دست فروشان به شرطی که مغازه داران هم آسیب نبینند و در بازار مشترک سهم متقابلی را داشته باشند یکی از وظایف اصلی مدیران و مسئولان شهری می باشد .
وی در انتها افزود: فروشندگان خیابانی یا به تعبیری دیگر دستفروشان پیاده رویی برای مدتهای مدیدی بخشی از سناریوی شهری بوده اند. آنان به بخشی از زندگی کلیه شهرهای کشورمان بدل شده اند. دست فروشان خیابانی، افراد خوداشتغال یا خویش فرما دربخش غیررسمی هستند، که فعالیت آنها با فروش کالا و خدمات در خیابان بدون داشتن هیچگونه ساختار گسترش یافته و یاتقویت شده ای عرضه می شود. عدم ساختار ثابت و منظم بدین معناست که هیچگونه سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی وظیفه حمایت از این افراد را بر عهده ندارد و به عبارتی هیچگونه سازوکار خاصی بر این شاغلین حاکم نیست. به دلیل فقدان مکانهای طرح ریزی شده، دست فروشان از فضاهایی که برای مقاصد دیگری در نظر گرفته شده اند، استفاده می کنند که نزاع وستیز با مسئولین شهری برآیند آن است. چالش اصلی مدیران شهری این است که چگونه تقاضاهای متناقض در فضاهای عمومی شهر، خاصه، نیاز به نقل و انتقال عابران پیاده و وسائط نقلیه در نواحی که به مکانهای بالفعل فعالیت دست فروشان بدل شده اند، ملحوظ دارند.امیدوارم در زمانی کوتاه این امر روی دهد و بحث ساماندهی این عزیزان هرچه زودتر صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا