پرونده ویژهگفت و گو

با توسعه بزرگراه ها مشکلات شهروندان حل نمی شود

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تهران هم اکنون وارث معضلاتی اعم از فرهنگی ،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از عملکرد شهرداران گذشته به واسطه شهرفروشی بدون در نظر گرفتن تبعات آن در آینده شده است. به نظر شما برای حل این مشکل که خیابان های تهران در حجمی از ترافیک و نبود فضاهای سبز و فرهنگی و آموزشی فرو رفته است، چه راهکاری برای شهردارتهران و شورای شهر تهران دارید؟

این مشکل با احداث بزرگراه ها واتوبان ها حل نمی شود،بلکه قدم اصلی باید این باشد که فرهنگ و سبک زندگی مردم شهر رابا تدابیری هدایت کنیم و همه را به سمت وسایل نقلیه عمومی سوق دهیم. زمانی می توانیم این کار را انجام دهیم که در بخش وسایل نقلیه عمومی سرویس دهی مطلوبی داشته باشیم. الویت در حل مشکل ترافیک تهران در توسعه حمل و نقل عمومی است. در گام بعدی باید فرهنگ سازی شود و به سمتی سوق دهیم  که استفاده از وسایل نقلیه عمومی برایشان با صرفه تر باشد.اگر مردم احساس کنند که این وسایل باصرفه تر و راحتتر است ،قطعا وسیله خود را کنار می گذارند. زمانیکه فقط با توسعه بزرگراه ها می خواهیم این مشکل را حل کنیم، شهروندان باز هم به سراغ ماشین های شخصی خود می روند و حتی وسیله ای مجهز تر تهیه می کنند تا بتوانند از این معضل بیرون بیایند. اگر هزینه ای که برای دو طبقه کردن پل صدر و یا هر بزرگراه دیگری که ساخته شد در نظر می گرفتیم، برای تهیه وسایل نقلیه مدرن هزینه میکردیم ،هم اکنون این مشکلات ترافیک در تهران حل شده بود. برای توسعه میتوان مالیات های استفاده از وسایل نقلیه شخصی را زیاد کنیم. شهروندان باید برای وارد شدن به طرح و پارک کردن وحتی سوخت هزینه مناسب پرداخت کنند .وقتی سوخت از آب ارزونتر است، معلوم است که بی دلیل و با دلیل ترافیک شهر بیشتر می شود. هم اینک صد ها کیلومتر بزرگراه ساختیم چه اتفاق چشمگیری در کاهش ترافیک رخ داد؟جز اینکه در همان اتوبان و بزرگراه ها هم حجم ترافیک بیشتر شد. باید برای وسایل نقلیه عمومی تسهیلاتی قائل بشویم و بعد مردم را به این سمت هدایت کنیم. مادامی که این وسایل مدرن نشود نمیتوان شهروندان را تشویق کنیم که استفاده از خطوط مترو و اتوبوس های شهری به صرفه تر و راحت تر است.

به نظر شما الگوی خودگردانی شهرها روش درستی است؟

ما سابقه خوبی از خودگردانی نداریم. بهتر است که آن را درآمد پایدار بنامیم. در بحث مالیات هایی که مردم به دولت می دهند،بخشی به شهرداری تعلق میگیرد. حق مقدم خدمات رسانی به مردم، شهرداری ها هستند.در همه جای دنیا کشورها با مالیات اداره می شوند. اما باید مالیات ها را ساماندهی کنیم. به اصطلاح عوارضی که در تهران گرفته می شود در شمال شهر و جنوب شهر یکی است. از این جهت ساماندهی شود که عوارض نوسازی سالانه ساختمان صد متری در جنوب تهران با شمال تهران نباید یکی باشد. این سبک، باید مطالبه مردم باشد. هیچ شهرداری نمی تواند با فروش شهر درآمدی مطمعن تعریف کند .اکثر تخلفاتی که در نقاط مختلف کشور صورت می گیرد، به این علت است که دهداری ها ، شهرداری ها وحتی فرمانداری ها می خواهندکسری بودجه و توسعه منطقه را با ساخت و سازهای غیر مجاز حل کنند. این پولی که از راه ساخت و سازهای غیر مجاز بوجود می آید متاسفانه بستر فساد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا