اجتماعیخبر ویژه

تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در مرکز ملی فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در این مرکز و اهتمام شورای عالی به این مسئله از بدو تاسیس خبر داد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش پیام فوری به نقل از ایرنا، سید محمد امین آقامیری عصر شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در نشست شورای سیاستگذاری جشنواره «آسمون» که به همت کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی برگزار می‌شود، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، در تشریح دغدغه ها و رویکردهای این مرکز برای برگزاری این جشنواره گفت: گفته می‌شود که در جهان به طور میانگین چند ساعت افراد به صفحه نمایش گوشی خود نگاه می کنند و این یعنی دربرگیری استفاده از تلفن همراه در شقوق مختلفش، بالاست.

وی با بیان بیان اینکه در رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال این زمان به بیش از هفت ساعت در روز می رسد، اظهار داشت: در رده سنی کودک و نوجوان که کمتر به بازارهای دیجیتال دسترسی دارند، عدد بیش از پنج ساعت را شاهد هستیم؛ در واقع با گسترش فضای مجازی و ابزارهای آن، حجم استفاده و میزان تاثیرگذاری تغییر می کند.

آقامیری با اشاره به اینکه کودک و نوجوان چون تجربه کمتری دارد و از روح و فطرت پاکی برخوردار است، راحت تر تاثیر می پذیرد و تعامل برقرار می کند، گفت: کودک و نوجوان ما علاقه مند به این ابزارهای جدید است و ما در این زمینه با یک حرکت روبه رشد روبرو هستیم. وظیفه نهادهای فرهنگی این است که محیط سالم و امن که آموزنده و باعث رشد و تعالی باشد را برای جامعه فراهم کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در این مرکز و اهتمام شورای عالی به این مسئله از بدو تاسیس تصریح کرد: تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله جدی داریم و تلاش کردیم با دستگاه‌های مختلفی که مسئول هستند بخصوص در آموزش و پرورش و صدا و سیما و شورای کودک و نوجوان یک حرکت جمعی را شروع کنیم تا تحولی جدی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اقدامات متعددی که در حوزه کودک و نوجوان در حال انجام است، افزود: در حوزه تولید محتوا بصورت سنتی ناشرمحور بودیم ولی به لطف الهی استفاده از ظرفیت های کاربرمحور مدتی است که شروع شده و این جای امیدواری دارد؛ این موضوع خلأیی بود که کمتر روی آن تمرکز شده بود از این رو در چارچوب‌های مختلف این بحث را راه انداختیم و اگر درست هدایت کنیم سرآغاز و منشأ تاثیر و تحول خواهد بود.

آقامیری با بیان اینکه سکوها و ابزارهای فضای مجازی پیوسته با انسان جلو می آیند، اظهار داشت: اگر بتوانیم فضای مناسبی را تهیه کنیم که کودکان و نوجوانان مان در آن فعالیت کنند در بلند مدت همین فضای فعالیت، به گنجینه ارزشمندی تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تشکر از همه مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی که در برگزاری این رویداد همکاری کردند، گفت: باید محیطی ایجاد کنیم که پدران، مادران و معلمان با استفاده از این ظرفیت در حوزه فراغت و سرگرمی و فعالیت‌های تخصصی نوجوانان خودشان، حرکت روبه جلویی داشته باشند.

آقامیری با اشاره به اینکه به صورت دوره ای اسناد و مصوبات شورا را بررسی و آنها را بازنگری می‌کنیم، افزود: اسناد شورای عالی در حوزه کودک و نوجوان در نوبت بازنگری است و از حاضران این جلسه درخواست دارم تا در فرآیند ارتقای موضوعات و سیاست‌های این حوزه به ما کمک کنید.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره جشنواره تولیدات فضای مجازی «آسمون» با هدف فراهم کردن بستری برای آموزش شرکت کنندگان و شناسایی و نمایش استعدادهای برتر نوجوان کشور در زمینه تولید در فضای مجازی، در پنج محور اصلی هویت فردی، هویت اجتماعی، هویت مجازی، هویت ملی و هویت دینی؛ نیمه اول سال ۱۴۰۳ به همت مرکز ملی فضای مجازی برگزار خواهد شد.
سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی طی احکامی سید حمید امامی را به عنوان دبیر جشنواره آسمون که با محوریت بسترسازی و حمایت از تولیدات نوجوان در فضای مجازی برگزار می‌شود، منصوب کرد.

آقامیری همچنین طی احکام دیگری، فرزانه فخریان مشاور کودک و نوجوان وزیر ارشاد و رییس بنیاد انیمیشن، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان، محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک و امید، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سعید پورابوالقاسم سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، حسین شکیب راد مدیر فرهنگسرای نوجوان و هانی چیت چیان عضو هیات علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت را به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره «آسمون» منصوب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا