خبر ویژهسیاسی

زباله گردی، کولبری و سوخت بری روح مردم ایران را شکسته است

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش پیام فوری، دکتر ملک زاده در ابتدا در پاسخ به این پرسش که صنعت نفت همواره به عنوان موتور توسعه و پیشران اقتصاد کشور بوده ، راهکار دولت احتمالی شما برای توسعه صنعت نفت کشور با توجه به اینکه عواملی همچون تحریم ها، سوء مدیریت، باعث عدم توسعه شایسته و بایسته صنعت نفت کشور شده، است اظهار داشتند: یکی از نکاتی که واقعا تهدیدکننده اقتصاد کشور است و صنعت نفت به این تهدید دامن زده استفاده از مدیران فرسوده و فرتوت است. وقتی همچنان مدیران فرسوده بر مسند کار باشند و ۴۰ سال همین افراد در حوزه های مختلف نفت هیچ برنامه و راهکار مدون و نوینی نداشته باشند شاهد عدم توسعه صنعت نفت خواهیم بود. ما بارها شعار دادیم نفت را سر سفره مردم می آوریم در حالیکه مردم ما از این شعار مریض و زده شده اند، لذا مردم باید اثرات فروش نفت را در زندگی خودشان ببینند.
اول از همه باید به زیرساختهای موجود نگاه کنیم و زیرساخت موجود فقط تاسیسات نیست بلکه زیرساخت اصلی منابع انسانی است که آدمهای فرتوت و سالخورده سکاندار پستهای مدیریتی بوده و دنبال توسعه نیستند. در همین ۸ سال گذشته ثابت شد که در صنعت نفت اتفاقات خوبی نیفتاد، اگر غیر از این بود مردم باید اثرات فروش نفت را در زندگی خودشان لمس و احساس می کردند.
یکی از مشکلات دیگر صنعت نفت این بوده که شعار داده شده که بخشهای مختلف اقتصادی همچون معدن یا گردشگری می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود که اصلا درست نیست.
در کشور ما دولتهای گذشته همواره خام فروشی نفت کرده اند، بدون اینکه به صنایع پایین دستی نگاه بکنند و مشتقات را افزایش بدهند. در بحث خام فروشی اول از همه ما به مشکل برخورد کردیم چون توسط تروریسم اقتصادی، محاصره اقتصادی شده ایم و پول نفت مان بلوکه شده و دوم اینکه به جای همین پول نفت، جنسهای درجه سوم به ما داده اند. لذا دولتی که سر کار می آید باید حماسه توسعه و بازسازی را هم در حوزه زیرساختهای منابع انسانی و هم حوزه صنایع بالادست و پایین دست انجام دهد. من با واژه تحریم موافق نیستم چون ادبیات محکوم کردن جمهوری اسلامی است.
متاسفانه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در نفت، هیچ توجهی نشد. در ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در نفت بر افزایش بهره برداری از میادین مشترک تاکید شده است، شما ببینید واقعا چه کاری در این زمینه صورت گرفته که به رفاه و آرامش مردم کمک کرده باشد. متاسفانه اقتصاد لرزانی در نفت برای مردم درست کردیم که مردم نمی توانند از آن بهره مند شوند. بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبری، صنعت نفت باید متحول شود، از خام فروشی جلوگیری کنیم و تولید نفت و گاز را با هدف حفظ سهم ایران در بازار و ارتقای جایگاه ایران در اوپک، افزایش دهیم که باعث تقویت قدرت امنیتی اقتصادی و سیاسی کشور می شود. متاسفانه دو محور اول در این دولت به خوبی انجام نشد. طوری برنامه ریزی شده که همان تفکرات قدیم و بسته باعث شده دچار چالش شویم. از افرادی که روزی هفت هشت بار فشار خون پیدا می کنند و یا ماهی چندبار چربی خون کنترل می گیرند نمی توان انتظار توسعه صنعت نفت را داشت، لذا باید از مدیران جوان و کارآمد استفاده کنیم. منابع انسانی و زیرساختها لازم و ملزوم یکدیگرند و باید از دانش و توان مهندسی بخش خصوصی داخلی در بخشهای مختلف فنی، پیمانکاری، مهندسی، بهره برداری، صادرات فرآورده ها با ارزش افزوده بالا در بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز استفاده کنیم و علاوه بر مستندسازی دانش به صدور دانش فنی و مهندسی داخلی به بازارهای منطقه ای و جهانی بپردازیم. ایران ظرفیت تبدیل به هاب و قطب منطقه خلیج فراس در خصوص فناوری صنعت نفت را دارد.
اگر صنعت نفت توسعه می یافت هم اکنون مردم امنیت غذایی شان به چالش کشیده نمی شد و در صف مرغ نبودند. ما فقط با چند شرکت محدود کار کردیم و بخش خصوصی را هم کنار گذاشتیم و با این اوصاف نمی توانیم انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی در نفت را داشته باشیم.
لذا باید از باید از نیروی جوان و مدیریت هوشمند در صنعت نفت استفاده کنیم. مدیریت کلان کنونی صنعت نفت کشور باعث شد که ظرفیت های توسعه نفت کشور همچون استفاده از توانمندی و همکاری کشورهای منطقه که رابطه خوبی با ما دارند، از بین برود. چرا باید پول نفت ما بلوکه شود. چرا باید برجامی را امضا بکنیم و بعد بیاییم بگوییم طرف مقابل زیر توافق زد. چرا نباید وضعیت اقتصادی مردم را در برجام مدنظر قرار دهیم. ۸۵ میلیون ایرانی به مدیران ارشد نفتی و دیپلماسی کشور اعتماد کردند، حالا باید این مسوولان پاسخگو باشند، اگر طرف زیر توافق می زند به خاطر اینست که از دیپلماتهای ضعیف در مذاکره و توافق استفاده شده است. امروز که ما کولبری، سوختبری و زباله گردی را می‌بینیم که روح مردم ایران را شکسته است تیجه ناکارآمدی اقتصادی ما طی چند سال گذشته است.
همین چند روز پیش من از طریق یکی از دوستان بخش خصوصی می خواستم ۱۵ میلیون دوز واکسن کرونای اسپوتنیک روسی تایید شده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را به صورت رایگان وارد کنیم منتها به دلیل اینکه اختیار این کار در دست وزارت بهداشت است مخالفت کردند و گفتند که شرکت خصوصی حق وارد کردن واکسن کرونا ندارند. در صنعت نفت ما هم همینطور است. کشور را خام فروشی نفت از بین برده و اگر فکری به حال آن نشود، قطعا در چند سال اینده استفاده از امکانات داخلی و اقتصاد درون زا و مقاومتی، کشور را به قهقرا خواهد برد.
من مرکز تخصصی در وزارت نفت تاسیس خواهم کرد که کارویژه اش شناسایی سرمایه گذاران این حوزه است که در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد و شناسایی نخبگان در داخل و خارج بویژه از ایرانیان خارج از کشور و شرکتهای ایرانیان خارج از کشور است که بیایند به کشورشان خدمت کنند. نباید بهانه بیاوریم محاصره اقتصادی شده ایم و به خاطر تصمیم اتحادیه اروپایی شرکتی کار را نیمه کاره رها کنند بروند. لذا دولت کنونی چیزی برای مردم به ارمغان نیاورده است و دستاوردش عدم ارامش بوده است. ما باید باید واقعیتها را به مردم بگوییم وگرنه مردم هم بی اعتماد می شوند. دیپلماسی عمویم نفت را با ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کنند.
به باور دکتر ملک زاده، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد،وزارت جهاد کشاورزی باید با وزارت نفت هم افزایی داشته باشند نه اینکه جزیره ای عمل بکنند. من کتابی در خصوص ابعاد اقتصاد مقاوتی در برجام نوشتم و تاکید کردم که دولت دوازدهم باید تمام هم و غمش را روی امنیت غذایی مردم و تامین کالاهای اساسی بگذارد. متاسفانه افرادی در کشور مسوولیت دارند که از یک جا خط می گیرند که باعث انتصاب شان شده است و پاسخگوی همان ها هم هستند نه ۸۵ میلیون ایرانی. به جرات می توانم بگویم که افزایش قیمت ارز، ورشکستگی اقتصادی مردم، فساد اخلاقی،طلاق،تن فروشی، خودکشی، صف مرغ همه اینها به خاطر اینست که وزارت نفت به خوبی به وظیفه اش عمل نکرده و آینده نگری در برنامه هایش نداشته است. است. چرا باید مدیری که بالای ۶۰ یا ۷۰ سال سن دارد و روزی ۱۰ یا ۱۲ قرص می خورد و کلا در ۴۲ سال انقلاب چهره تکراری شده است مسوول باشد اما جوانان کارآمد سر کار نباشند. چرا ما هنوز نتوانسته ایم مدیرانی داشته باشیم که بتوانند به خوبی با مردم خودمان و اقتصاد دنیا ارتباط برخوردار کنند.
من پنج سال پیش نوشتم که پروتئین کشور دچار چالش خواهد شد که وابسته به صنعت نفت است همه می گفتند مرغ چه ربطی به نفت دارد. باید وزارت جهاد کشاورزی با کشورهایی که نفت می فروشیم وارد مذاکره شود و دام و طیور و دانه های روغنی و به عنوان کالاهای اساسی وارد شود. رشد اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می تواند روی امنیت اقتصادی مردم تاثیر بگذارد. اینکه ادعا می کنند دولتها اختیار نداشتند امکانات نداشتند، فلسفه بافی است چون حوزه اجرا قوی ترین حوزه است من خودم معاون رییس جمهور، مشاور رییس جمهور و ربیس دانشگاه بوده ام، در حوزه اجرا هم پول هست هم اختیارات است و هم می توانیم به مردم خدمت کنیم.
من متاسفم که دوباره با احساسات مردم بازی خواهد شد و چهره ای ممکن است رییس جمهور شود که حرف های قشنگ بزند. من نمی خواهم کسی به من رای بدهد من فقط واقعیتها را به مردم می گویم. ما نباید با ین همه ثروت خدادادی، زباله گرد، سوخت بر و کوله بر داشته باشیم. عامل اصلی سوخت بری، خود وزارت نفت است. عامل زباله گردی شخص رییس جمهور است و باید مورد مواخذه قرار بگیرد. تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی کشور از خسارت هایی که در صنعت نفت متحمل شده ایم، آسیب دیده است.

با برجام مدل روحانی و ظریف مخالفم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد موضع دولت احتمالی اش در قبل برجام با توجه به اینکه در این توافق فقط به تعلیق تحریمها تصریح شده نه برداشتن دائمی آنها گفت: دولت احتمالی من با تمام کشورها از جمله آمریکا آماده همکاری است و اختلافات سیاسی نباید برهمکاری اقتصادی سایه بیندازد. البته موضع قدرتمند ایران در قبال صهیونیزم و آمریکا همواره تحت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری مقتدرانه بوده است. متاسفانه برجام توسط کسانی نوشته شد که دیپلماسی را به درستی نمی شناختند و در راس آن نیروی بسیار ضعیف و ناکارآمدی قرار دارد که نتوانست برجامی بنویسد که باعث چرخیدن چرخ زندگی و نتیجه مثبت بر سفره مردم شود. به نظر من مذاکره کنندگان برجام باید توسط حاکمیت مشخص شوند و وزارت خارجه صرفا مجری است که در کنار حاکمیت موضوع را حل کند. امیدوارم برجام ظرف ماههای آینده توسط حاکمیت و رهنمودهای مقام معظم رهبری با تیم مشخص که دیپلماسی و قواعد بین المللی را بدانند و کشور را دچار برجام های دیگر نکند حل بشود. من موافق زدن زیر برجام نیستم اما معتقدم زیر برجامی که این آقایان تعریف کرده و نوشته اند، با این دیپلماسی فشل شان باید زده شود.
احیای صنعت گردشگری
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با برنامه خود برای تقویت صنعت گردشگری اظهار داشت: صنعت گردشگری کشور صنعت مرده ای است و در این هشت سال فوت کرده است و هیچ راهکاری برای احیای این صنعت وجود ندارد و باید مسوولی که می آید گردشگری را همچون قلب، احیا بدهد. دربحبوحه بحران کرونا، برای احیای اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۳۹۵ میلیارد دلار به بخشهای اقتصادی خودش می دهد و اعلام می کند من از این بخش حمایت می کنم چون باور دارد در پساکرونا فعالان اقتصادی اش به عنوان سربازان اقتصادی ما با انرژی مضاعف کار خواهند کرد .
منتها در کشور ما هتل ها تعطیل شده اند، حمل و نقل زمینی، ریلی هوایی و دریایی کشور و در نتیجه گردشگری تعطیل شده است ولی حمایت بلاعوض یا یارانه به فعالان گردشگری انجام نشده است. دولت فعلی ظرفیت های گردشگری را از بین برده و هیچ برنامه ای نداده که از صندوق توسعه ملی کمک گرفته بشود تا احیا شود . نکته دیگر زیرساختهایی که ما در دولت قبلی فراهم کردیم از بین رفته است و زیرساختهای جدید هم ایجاد نشده است. ایران لازم نیست هتلهای ویژه ای بسازد ما می توانیم با بوم گردی می تواند جایگزین هتلهای پنج ستاره و هفت ستاره بشود مثلا در بوانات کل منطقه از نظر اقتصادی به دلیل توسعه بوم گردی و اکوتوریسم درآمدزایی ارزی شده است ولی هم اکنون نگاهی به بهره وری و اثربخشی در داخل کشور در توسعه اکوتوریسم وجود ندارد. ما در دولت قبل راهنمایان تور را بیمه کردیم. با توجه به اینکه بازار غیر مولد ارز ،سکه، خودرو، املاک و حتی بورس از بازار مولد سودشان بیشتر است،دیگر اقبالی به سرمایه گذاری نیست و اقتصاد مان، دلالی شده است. سود تولید در کشور باعث اشتغال می شد که اشتغال نابود شده است برای ثبات اقتصادی باید سود بازارهای غیرمولد از مولد کمتر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا